فروش طلا و نقره به طلا و نقره (آیت الله حسین وحید خراسانی)

فروش طلا و نقره به طلا و نقره (آیت الله حسین وحید خراسانی)

فروش طلا و نقره به طلا و نقره

مسأله 2147 :

اگر طلا را به طلا و نقره را به نقره بفروشد ، سکه دار باشند يا بى سکه ، در صورتى که وزن يکى از آنها زيادتر باشد ، معامله حرام و باطل است .

مسأله 2148 :

اگر طلا را به نقره يا نقره را به طلا بفروشد ، معامله صحيح است ، و لازم نيست وزن آنها مساوى باشد .

مسأله 2149 :

اگر طلا يا نقره را به طلا يا نقره بفروشند ، بايد فروشنده و خريدار پيش از آن که از يک ديگر جدا شوند ، جنس و عوض آن را به يکديگر تحويل دهند ، و اگر هيچ مقدار از چيزى را که معامله کرده اند تحويل ندهند ، معامله باطل است .

مسأله 2150 :

اگر فروشنده يا خريدار تمام چيزى را که معامله کرده تحويل دهد و ديگرى مقدارى از آن را تحويل دهد و از يکديگر جدا شوند ، معامله نسبت به آن مقدار که تحويل داده شده صحيح است ، ولى کسى که تمام مال به دست او نرسيده ، مى تواند معامله را به هم بزند .

مسأله 2151 :

اگر خاک نقره ء معدن را به نقره ء خالص ، و خاک طلاى معدن را به طلاى خالص بفروشند ، معامله باطل است ، مگر آن که بدانند مقدار طلا يا نقره اى که در خاک است با مقدار طلا يا نقره ء خالص برابر است ، ولى فروختن خاک نقره به طلا و خاک طلا به نقره اشکال ندارد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS