شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرايط فروشنده و خريدار

مسأله 2109 :

براى فروشنده و خريدار چند چيز شرط است :

( اول ) آن که بالغ باشند .

( دوم ) آن که عاقل باشند .

( سوم ) آن که سفيه نباشند ، يعنى مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف نکنند .

( چهارم ) آن که قصد خريد و فروش داشته باشند ، پس اگر مثلا به شوخى بگويد : ( مال خود را فروختم ) معامله اى محقق نمى شود ، و در حقيقت قصد خريد و فروش مقوم معامله است نه شرط صحت آن .

( پنجم ) آن که کسى آنها را اکراه به ناحق نکرده باشد ، و اگر اکراه شدند و بعد راضى شدند معامله نافذ است .

( ششم ) آن که جنس و عوضى را که مى دهند مالک باشند ، يا ولايت بر مالک و يا وکالت و اذن از او داشته باشند ، و احکام اينها در مسائل آينده خواهد آمد .

مسأله 2110 :

معامله با بچهء نابالغ که مستقل در معامله باشد ، در مال خودش باطل است ، و اگر معامله با ولى باشد و بچهء نابالغ مميز فقط صيغهء معامله را جارى سازد ، معامله صحيح است . و اگر جنس يا پول مال ديگرى باشد و آن بچه وکالة از صاحبش آن مال را بفروشد ، يا به آن پول چيزى بخرد ، معامله صحيح است هر چند بچهء مميز ، مستقل در تصرف باشد . و اگر طفل فقط وسيله باشد که جنس و عوض آن را به دو طرف معامله برساند ، اگر چه مميز نباشد اشکال ندارد ، ولى بايد فروشنده و خريدار يقين يا اطمينان داشته باشند که طفل جنس يا عوض را به صاحب آن مى رساند .

مسأله 2111 :

اگر با بچهء نابالغ - در صورتى که معامله با او صحيح نيست - معامله بکند و جنس يا پولى از او بگيرد ، در صورتى که مال خود بچه باشد ، بايد به ولى او بدهد ، و اگر مال ديگرى باشد بايد به صاحب آن بدهد ، يا از صاحبش رضايت بخواهد ، و اگر صاحب آن را نمى شناسد و براى شناختن او هم وسيله اى ندارد ، بايد چيزى را که از بچه گرفته از طرف صاحب آن بابت مظالم به فقير بدهد ، و بنابر احتياط واجب براى آن از حاکم شرع اذن بگيرد . مسأله 2112 - اگر کسى با بچهء مميز - در صورتى که معامله با او صحيح نيست - معامله کند و جنس يا پولى که به بچه داده از بين برود ، مى تواند از بچه بعد از بلوغش مطالبه نمايد ، و اگر بچه مميز نباشد حق مطالبه ندارد .

مسأله 2113 :

اگر خريدار يا فروشنده را بر معامله به نا حق اکراه کنند ، چنانچه بعد از معامله راضى شود ، معامله صحيح است ، ولى احتياط مستحب آن است که دوباره معامله را انجام دهند . مسأله 2114 - اگر انسان مال کسى را بدون اجازه ء او بفروشد ، تا زمانى که صاحب مال به فروش آن راضى نشود و اجازه نکند ، بر آن معامله ترتيب اثر داده نمى شود .

مسأله 2115 :

پدر و جد پدرى طفل و نيز وصى پدر و وصى جد پدرى طفل - که او را قيم بر صغير قرار داده اند - مى توانند مال طفل را بفروشند ، و بنابر احتياط واجب معامله به مصلحت طفل باشد ، و مجتهد عادل هم در صورت نبودن پدر و جد پدرى و وصى آن دو مى تواند مال يتيم را در صورتى که به مصلحت او باشد بفروشد ، و همچنين مال ديوانه و غايب را در صورتى که ضرورت اقتضا کند .

مسأله 2116 :

اگر کسى مالى را غصب کند و بفروشد و بعد از فروش صاحب مال معامله را اجازه کند ، معامله نافذ است ، و چيزى را که غصب کننده به مشترى داده و منفعتهاى آن از موقع معامله ، ملک مشترى است ، و چيزى را که مشترى داده و منفعتهاى آن از موقع معامله ، ملک کسى است که مال او را غصب کرده اند .

مسأله 2117 :

اگر کسى مالى را غصب کند و بفروشد به قصد اين که عوض آن ، مال خودش باشد ، چنانچه صاحب مال معامله را اجازه کند ، معامله نافذ است ، ولى عوض ، مال مالک مى شود نه مال غاصب .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS