ارث دسته اول (امام خمینی (ره))

ارث دسته اول (امام خمینی (ره))

ارث دسته اول

مساله 2731 :

اگر وارث ميت فقط يک نفر از دسته اول باشد، مثلا پدر يا مادر يا يک پسر يا يک دختر باشد، همه مال ميت به او مى رسد. و اگر چند پسر يا چند دختر باشند، همه مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود. و اگر يک پسر و يک دختر باشند مال را سه قسمت مى‌کنند، دو قسمت را پسر، و يک قسمت را دختر مى‌برد. و اگر چند پسر و چند دختر باشند، مال را طورى قسمت مى‌کنند که هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

مساله 2732 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر او باشند، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت آن را پدر و يک قسمت را مادر مى‌برد، ولى اگر ميت دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر داشته باشد که همه آنان پدرى باشند يعنى پدر آنان با پدر ميت‌يکى باشد، خواه مادرشان هم با مادر ميت‌يکى باشد يا نه، اگر چه تا ميت پدر و مادر دارد اينها ارث نمى‌برند، اما به واسطه بودن اينها مادر شش يک مال را مى‌برد و بقيه را به پدر مى‌دهند.

مساله 2733 :

اگر وارث فقط پدر و مادر و يک دختر باشد، چنانچه ميت دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر پدرى نداشته باشد، مال را پنج قسمت مى‌کنند، پدر و مادر، هر کدام يک قسمت و دختر سه قسمت آن را مى‌برد. و اگر دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر پدرى داشته باشد، مال را شش قسمت مى‌کنند، پدر و مادر، هر کدام يک قسمت، و دختر سه قسمت مى‌برد، و يک قسمت باقى مانده را چهار قسمت مى‌کنند، يک قسمت را به پدر و سه قسمت را به دختر ميدهند. مثلا اگر مال ميت را قسمت کنند، قسمت آن را به دختر، و قسمت آن به پدر، و قسمت آن را به مادر مى‌دهند.

مساله 2734 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يک پسر باشند مال را شش قسمت مى‌کنند، پدر و مادر هر کدام يک قسمت و پسر چهار قسمت آن را مى‌برد. و اگر چند پسر يا دختر باشند، آن چهار قسمت را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌کنند و اگر پسر و دختر باشند، آن چهار قسمت را طورى تقسيم مى‌کنند که هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

مساله 2735 :

اگر وارث ميت فقط پدر و يک پسر، يا مادر و يک پسر باشد، مال را شش قسمت مى‌کنند، يک قسمت آن را پدر يا مادر، و پنج قسمت را پسر مى‌برد.

مساله 2736 :

اگر وارث ميت فقط پدر، يا مادر، يا پسر و دختر باشد، مال را شش قسمت مى‌کنند يک قسمت آن را پدر يا مادر مى‌برد و بقيه را طورى قسمت مى‌کنند که هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

مساله 2737 :

اگر وارث ميت فقط پدر و يک دختر، يا مادر و يک دختر باشد، مال را چهار قسمت مى‌کنند، يک قسمت آن را پدر يا مادر و بقيه را دختر مى‌برد.

مساله 2738 :

اگر وارث ميت فقط پدر و چند دختر، يا مادر و چند دختر باشد، مال را پنج قسمت مى‌کنند، يک قسمت را پدر يا مادر مى‌برد و چهار قسمت را دخترها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS