پوشاندن بدن در نماز (امام خمینی (ره))

پوشاندن بدن در نماز (امام خمینی (ره))

پوشانيدن بدن در نماز

مساله 788 :

مرد بايد در حال نماز اگر چه کسى او را نمى‌بيند، عورتين خود را بپوشاند.و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند.

مساله 789 :

زن بايد در موقع نماز تمام بدن، حتى سر و موى خود را بپوشاند. ولى پوشاندن صورت به مقدارى که در وضو شسته مى‌شود، و دستها تا مچ، و پاها تا مچ پا لازم نيست. اما براى آنکه يقين کند که مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند.

مساله 790 :

موقعى که انسان قضاى سجده فراموش شده يا تشهد فراموش شده را بجامى‌آورد، بلکه بنابر احتياط واجب در موقع سجده سهو هم، بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند.

مساله 791 :

اگر انسان عمدا در نماز عورتش را نپوشاند، نمازش باطل است. بلکه‌اگر از روى ندانستن مسأله هم باشد، بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند.

مساله 792 :

اگر در بين نماز بفهمد که عورتش پيدا است، بايد آن را بپوشاند. و چنانچه پوشاندن عورت زياد طول بکشد، احتياط واجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند. ولى اگر بعداز نماز بفهمد که در نماز عورت او پيدا بوده، نمازش صحيح است.

مساله 793 :

اگر در حال ايستاده، لباسش عورت او را مى‌پوشاند، ولى ممکن است در حال ديگر مثلا در حال رکوع و سجود نپوشاند، چنانچه موقعى که عورت او پيدا مى‌شود به‌وسيله‌اى آن را بپوشاند، نماز او صحيح است. ولى احتياط مستحب آن است که باآن لباس نماز نخواند.

مساله 794 :

انسان مى‌تواند در نماز خود را به علف و برگ درختان بپوشاند، ولى احتياط مستحب آن است که موقعى خود را با اينها بپوشاند که چيز ديگرى نداشته باشد.

مساله 795 :

اگر غير از گل هيچ چيز ندارد که در نماز خود را بپوشاند، گل ساتر نيست و مى‌تواند برهنه نماز بخواند.

مساله 796 :

اگر چيزى ندارد که در نماز خود را با آن بپوشاند، چنانچه احتمال دهد که پيدا مى‌کند، بنابر احتياط واجب بايد نماز را ت‌اخير بيندازد و اگر چيزى پيدا نکرد، در آخر وقت مطابق وظيفه‌اش نماز بخواند.

مساله 797 :

کسى که مى‌خواهد نماز بخواند، اگر براى پوشاندن خود حتى برگ درخت و علف نداشته باشد، و احتمال ندهد که تا آخر وقت چيزى پيدا کند که خود را باآن بپوشاند، در صورتى که نامحرم او را مى‌بيند، بايد نشسته نماز بخواند و عورت خود را با ران خود بپوشاند. و اگر کسى او را نمى‌بيند، ايستاده نماز بخواند و جلوى خود را با دست بپوشاند. و در هر صورت رکوع و سجود را با اشاره انجام مى‌دهد و براى سجود سر را قدرى پايين‌تر مى‌آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS