8و9- تشهد و سلام نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

8و9- تشهد و سلام نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

تشهد

مسأله 1101 :

در رکعت دوم تمام نماز هاي واجب و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت چهارم نماز ظهر و عصر و عشا بايد انسان بعد از سجده دوم بنشيند ودر حال آرام بودن بدن تشهد بخواند ، يعني بگويد : اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له و اشهد ان محمداً عبده و رسوله اللهم صل علي محمد و آل محمد .

مسأله 1102 :

کلمات تشهد بايد به عربي صحيحو به طوري که معمول است پشت سر هم گفته شود .

مسأله 1103 :

اگر تشهد را فراموش کند و بايستد و پيش از رکوع يادش بيايد که تشهد را نخوانده ، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد و آنچه بايد در آن رکعت خوانده ، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد و آنچه بايد در آن رکعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام کند و اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد ، بايد نماز را تمام کند و بعد از سلام نماز ، تشهد را قضا کند و بنابر احتياط واجب براي تشهد فراموش شده دو سجده سهو به جا آورد.

مسأله 1104 :

مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روي پاي راست به کف پاي چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد : الحمدلله يا بگويد : بسم الله و بالله و الحمدلله و خير الاسماء لله و نيز مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به يکديگر بچسباند و به دامان خود نگاه کند و بعد از تمام شدن تشهد بگويد : و تقبل شفاعته وارفع درجته .

مسأله 1105 :

مستحب است زنها در وقت خواندن تشهد ، رانها را به هم بچسباند .

سلام نماز

مسأله 1106 :

بعد از تشهد رکعت آخر نماز ، مستحب است در حالي که نشسته و بدن آرام است بگويد : السلامُ عليکَ ايُها النبيّ و رحمهُ اللِه و برکاتهُ و بعد از آن بايد بگويد : السلامُ عليکُم و بنابر احتياط واجب اضافه کند و رَحمهُ الِله و برکاتهُ يا بگويد : السلامُ علينَا و عَلي عبادالِله الصالحينَ .

مسأله 1107 :

اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعي يادش بيايد که صورت نماز به هم نخورده و کاري هم که عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي کند مثل پشت به قبله کردن انجام نداده ، بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است .

مسأله 1108 :

اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعي يادش بيايد که صورت نماز بهم خورده است ، چنانچه پيش از آنکه صورت نماز به هم بخورد کاري که عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي کند ، مثل پشت به قبله کردن انجام نداده باشد نمازش صحيح است و اگر پيش از آنکه صورت نماز به هم بخورد ، کاري که عمدي و سهوي آن نماز را بال مي کند انجام داده باشد ، نمازش باطل است .

Powered by TayaCMS