3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین نوری همدانی)

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین نوری همدانی)

تکبيره الاحرام

مسأله 949 :

گفتن اللهُ اکبَر در اول هر نماز واجب و رکن است و بايد حروف (الله) و حروف (اکبر) و دو کلمة (اللهُ اکبر )را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو کلمه به عربي صحيح گفته شود و اگر به عربي غلط بگويد يا مثلاً ترجمة آن به فارسي بگويد ، صحيح نيست .

مسأله 950 :

احتياط واجب آن است که تکبيره الاحرام نماز را بهئچيزي که پيش از آن مي خواند ، مثلاً به اقامه يا به دعايي که پيش از تکبير مي خواند ، نچسباند .

مسأله 951 :

اگر انسان بخواهد (اللهُ اکبر) را به چيزي که بعد از آن مي خواند مثلاً به بسم الله الرحمن الرحيم ) بچسباند بايد (ر) اکبر را با پيش بخواند .

مسأله 952 :

موقع گفتن تکبيره الاحرام بايد بدن آرام باشد و اگر عمداً حالي که بدنش حرکت دارد ، تکبيره الاحرام را بگويد ، باطل است .

مسأله 953 :

تکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طوري بخواند که خودش بشنود و اگر به واسطة سنگيني يا کري گوش يا سرو صداي زياد نمي شنود ، بايد طوري بگويد که اگر مانعي نباشد ، بشنود .

مسأله 954 :

کسي که لال است يا زبان او مرضي دارد که نمي تواند (اللهُ اکبر) را درست بگويد ، بايد به هر طور که مي تواند بگويد و اگر هيچ نمي تواند بگويد بايد در قلب خود بگذراند و براي تکبير اشاره کند و زبانش را هم اگر مي تواند حرکت دهد .

مسأله 955 :

مستحب است بعد از تکبيره الاحرام بگويد : يا مُحسنُ قداتاکَ المسيءُ و قد امَرتَ المحسنَ ان يتجاوَز عنِ المسي ءِ انتَ المحسنُ و انا المُسي ءُ بحقّ محمّدٍ و آلِ محّمدٍ صل عَلي محّمدِ و ال محّمدِ و تجاوَز عن قبيحِ ما تعلمُ منّي .يعني اي خدائي که به بندگان احسان مي کني بندة گنهکار به در خانة تو آمده و تو امر کرده اي که نييکوکار از گنهکار بگذرد ، تو نيکو کاري و من گناهکار بحقّ محّمدٍ و آل محّمدٍ صلي اللهُ عليه و آله و سّلم .رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديها يي که مي داني از من سر زده . بگذر .

مسأله 956 :

مستحب ا ست موقع گفتن تکبير اول نماز و تکبير هاي بين نماز ، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد .

مسأله 957 :

اگر شک کند که تکبيره الاحرام را گفته يا نه ، چنانچه مشغول خواندن چيزي شده ، به شک خود اعتنا نکند و اگر چيزي نخوانده بايد تکبير را بگويد .

مسأله 958 :

اگر بعد از گفتن تکبيره الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه ، بايد به شک خود اعتنا نکند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS