ترجمه نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

ترجمه نماز (آیت الله حسین نوری همدانی)

ترجمة نماز

1- ترجمة سورة حمد

بسم الله الرحمن الرحيم ، يعني : ابتدا مي کنم به نام خداوندي که در دنيا بر مومن و کافر رحم ميکند و در آخرت بر مومن رحم مي نمايد . الحمدلله رب العالمين يعني : ثنا مخصوص خداوندي است که پرورش دهندة همه موجودات است . الرحمن الرحيم يعني : در دنيا بر مومن و کافر و در آخرت بر مومن رحم مي کند . مالک يوم الدين يعني : پادشاه وصاحب اختيار روز قيامت است . اياک نعبد و اياک نستعين يعني : فقط تو را عبادت مي کنيم و فقط از تو کمک مي خواهيم . اهدنا الصراط المستقيم يعني : هدايت کن ما را به راه راست در جزئيات زندگي تا طوري گام بر داريم که از دين اسلام منحرف نشويم . صراط الذين انعمت عليهم يعني : به راه کساني که به آنان نعمت دادي که آنان پيغمبران و جانشينان پيغمبران هستند . غير المغضوب عليهم و لاالضالين يعني : نه به راه کساني که غضب کرده اي برايشان و نه آن کساني که گمراهند .

2 – ترجمة سورة قل هو الله احد

بسم الله الرحمن الرحيم . قل هو الله احد يعني : بگو اي محمد ( ص ) که خداوند ، خدائي است يگانه . الله الصمد يعني : خدائي که از تمام موجودات بي نياز است . لم يلد و لم يولد ، فرزند ندارد و فرزند کسي نيست . ولم يکن له کفوا احد يعني : هيچ کس از مخلوقات ، مثل او نيست .

3 – ترجمة ذکر رکوع و سجود و ذکرهائي که بعد از آنها مستحب است .

سبحان ربي العظيم و بحمده يعني : پروردگار بزرگ من از هر عيب و نقصي پاک و منزه است و من مشغول ستايش او هستم ، سبحان ربي الاعلي و بحمده يعني : پروردگار من که از همه کس بالاتر مي باشد از هر عيب و نقصي پاک و منزه است و من مشغول ستايش او هستم ، سمع الله لمن حمده يعني : خدا بشنود و بپذيرد ثناي کسي که او را ستايش مي کند ، استغفر الله ربي و اتوب اليه يعني : طلب آمرزش و مغفرت مي کنم از خداوندي که پرورش دهندة من است و من به طرف او بازگشت مي نمايم بحول الله و قوته اقوم و اقعد يعني : به ياري خداي متعال و قوة او بر مي خيزم و مي نشينم .

4 –ترجمة قنوت

لا اله الا الله الحليم الکريم يعني : نيست خدائي سزاورتر پرستش مگر خداي يکتاي بي همتائي که صاحب حلم و کرم است ، لا اله الا الله العلي العظيم يعني : نيست خدائي سزاوار پرستش مگر خداي يکتاي بي همتائي که بلند مرتبه و بزرگ است . سبحان الله رب السموات السبع و رب الارضين السبع يعني : پاک و منزه است خداوندي که پروردگار هفت آسمان و پروردگار هفت زمين است . و ما فيهن و ما بينهن و رب العرش العظيم . يعني : پروردگار هر چيزي است که در آسمانها و زمينها و مابين آنها است و پروردگار

عرش بزرگ است . و الحمد لله رب العالمين ، يعني : حمد وثنا مخصوص خداوندي است که پرورش دهندة تمام موجودات است .

5 – ترجمة تسبيحات اربعه

سبحان الله و الحمدلله و لا اله الله و الله اکبر ، يعني : پاک و منزه است خداوند تعالي و ثنا مخصوص اوست و نيست خدائي سزاوار پرستش ، مگر خداي بي همتا و بزرگتر است از اينکه او را وصف کنند .

6 – ترجمة تشهد و سلام

الحمدلله اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له ة يعني : ستايش مخصوص پروردگار است و شهادت مي دهم که خدائي سزاوار پرستش نيست مگر خدائي که يگانه است و شريک ندارد . واشهد ان محمداً عبده و رسوله ، يعني : شهادت مي دهم که محمد – صلي الله عليه و آله – بندة خدا و فرستادة اوست . اللهم صل علي محمد و آل محمد ، يعني : خدايا رحمت بفرست بر محمد و آل محمد . و تقبل شفاعته وارفع درجته يعني : قبول کن شفاعت پيغمبر را و درجة آن حضرت را نزد خود بلند کن . اسلام عليک ايها النبي و رحمه الله و برکاته ،يعني : سلام بر تو اي پيغمبر و رحمت و برکات خدا بر تو باد . اسلام علينا و علي عبادالله الصالحين ، يعني سلام از خداوند عالم بر ما نمازگزاران و نمام بندگان خوب او . السلام عليکم و رحمه الله و برکاته ، يعني : سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما مومنين باد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS