شرایط صحت وضو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرایط صحت وضو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شرايط صحت وضو

شرايط صحيح بودن وضو چند چيز است : " شرط اول " آن که آب وضو پاک باشد . " شرط دوم " آن که مطلق باشد .

مسأله 271 :

وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است ، اگر چه انسان نجس يا مضاف بودن آن را نداند يا فراموش کرده باشد ، و اگر با آن وضو نمازى هم خوانده باشد بايد آن نماز را دوباره با وضوى صحيح بخواند .

مسأله 272 :

اگر غير از آب گل آلود مضاف آب ديگرى براى وضو ندارد ، چنانچه وقت نماز تنگ است بايد تيمم کند ، و اگر وقت دارد بايد صبر کند تا آب صاف شود يا آب را صاف کند و وضو بگيرد . " شرط سوم " آن که آب وضو مباح باشد ، و بنابر احتياط واجب فضايى که در آن وضو مى گيرد نيز مباح باشد .

مسأله 273 :

وضو با آب غصبى و با آبى که حجت بر رضايت صاحب آن ندارد ، حرام و باطل است ، و اگر آب وضو در جاى غصبى بريزد ، چنانچه در غير آن جا نتواند وضو بگيرد بايد تيمم کند ، و اگر در غير آن جا بتواند وضو بگيرد لازم است که در غير آن جا وضو بگيرد ، ولى چنانچه در اين صورت معصيت کرد و همان جا وضو گرفت ، صحت وضو محل اشکال است .

مسأله 274 :

وضو گرفتن از حوض مدرسه اى که انسان نمى داند آن حوض را براى همهء مردم وقف کرده اند يا براى محصلين همان مدرسه ، جايز نيست ، و اگر اطمينان به عموميت وقف حاصل شود - هر چند از وضو گرفتن مردم باشد - اشکال ندارد .

مسأله 275 :

کسى که نمى خواهد در مسجدى نماز بخواند ، اگر نداند حوض آن را براى همهء مردم وقف کرده اند يا براى کسانى که در آن جا نماز مى خوانند ، نمى تواند از حوض آن مسجد وضو بگيرد ، ولى اگر معمولا کسانى هم که نمى خواهند در آن جا نماز بخوانند از آن حوض وضو مى گيرند ، در صورتى که از وضو گرفتن آنها اطمينان به عموميت وقف حاصل شود ، مى تواند از آن وضو بگيرد .

مسأله 276 :

وضو گرفتن از حوض تيمچه ها و مسافر خانه ها و مانند اينها براى کسانى که ساکن آن جاها نيستند ، در صورتى صحيح است که اطمينان به رضايت صاحبان آنها حاصل شود ، هر چند اطمينان از وضو گرفتن کسانى که ساکن آن جاها نيستند حاصل شود .

مسأله 277 :

وضو گرفتن در نهرهاى بزرگ اگر چه انسان نداند که صاحب آنها راضى است اشکال ندارد ، ولى اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهى کند يا اين که انسان بداند که مالک راضى نيست ، وضو گرفتن از آنها جايز نيست ، و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر مالک صغير يا مجنون باشد يا آن نهرها در تصرف غاصب باشند ، و يا گمان داشته باشد که مالک راضى نيست ، و اما نهرها و قنواتى که از آبادى مانند دهات مى گذرد وضو گرفتن و آشاميدن و مانند آن از آنها اشکال ندارد ، اگر چه مالک صغير يا مجنون باشد .

مسأله 278 :

اگر فراموش کند آب غصبى است و با آن وضو بگيرد ، وضوى او صحيح است ، ولى کسى که خودش آب را غصب کرده ، اگر غصبى بودن آن را فراموش کند و وضو بگيرد ، در صورتى که از غصب توبه نکرده باشد ، وضوى او باطل است ، و در صورتى که توبه کرده باشد بطلان وضو محل اشکال است . " شرط چهارم " آن که ظرف آب وضو مباح باشد . " شرط پنجم " آن که ظرف آب وضو بنابر احتياط واجب طلا و نقره نباشد و تفصيل اين دو شرط در مسألهء بعدى ذکر مى شود .

مسأله 279 :

اگر آب وضو در ظرف غصبى است و غير از آن آب ديگرى ندارد ، در صورتى که بتواند به وجه مشروعى آن آب را در ظرف ديگرى خالى نمايد ، لازم است خالى کرده و بعد وضو بگيرد ، و چنانچه ميسور نباشد بايد تيمم کند ، و اگر آب ديگرى دارد لازم است با آن آب وضو بگيرد ، و در هر دو صورت اگر معصيت کرد و آب را برداشت و بعد از برداشتن با آن وضو گرفت، وضويش صحيح است . و با اين کيفيت اگر از ظرف طلا يا نقره وضو بگيرد وضوى او صحيح است، چه آب ديگرى داشته باشد يا نداشته باشد ، و اگر در ظرف غصبى وضوى ارتماسى گرفت وضوى او حرام و باطل است ، چه آب ديگرى داشته باشد يا نه ، و اما اگر در ظرف طلا و نقره وضوى ارتماسى بگيرد جواز و صحت آن محل اشکال است .

مسأله 280 :

حوضى که مثلا يک آجر يا يک سنگ آن غصبى است ، در صورتى که برداشتن آب در نظر عرف تصرف در آن آجر يا سنگ نباشد ، اشکالى ندارد ، و در صورتى که تصرف باشد ، اگر آبى غير از آن آب ندارد بايد تيمم کند ، و اگر آبى غير از آن آب دارد وظيفه اش وضو گرفتن با آن آب است ، ولى در هر دو صورت اگر معصيت کرد و آب را برداشت و بعد از برداشتن وضو گرفت وضوى او صحيح است ، و در هر دو صورت وضوى ارتماسى در فرض اين که عرفا تصرف در آن مغصوب باشد باطل است .

مسأله 281 :

اگر در صحن يکى از امامان يا امام زادگان که سابقا قبرستان بوده حوض يا نهرى بسازند ، چنانچه انسان نداند که زمين صحن را براى قبرستان وقف کرده اند ، وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشکال ندارد . " شرط ششم " آن که اعضاى وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد ، اگر چه آن طهارت به شستن به آب وضو - در صورتى که آب معتصم باشد - حاصل شود، و آب معتصم آبى است که به ملاقات با نجس نجس نشود ، مانند آب باران و کر و جارى .

مسأله 282 :

اگر پيش از تمام شدن وضو جايى را که شسته يا مسح کرده نجس شود ، وضوى او صحيح است .

مسأله 283 :

اگر غير از اعضاى وضو جايى از بدن نجس باشد ، وضوى او صحيح است ، ولى اگر مخرج را از بول يا غائط تطهير نکرده باشد ، احتياط مستحب آن است که اول آن را تطهير کند و بعد وضو بگيرد .

مسأله 284 :

اگر يکى از اعضاى وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پيش از وضو آن جا را آب کشيده يا نه ، چنانچه هنگام وضو گرفتن ملتفت پاک و نجس بودن آن جا نبوده ، وضوى او باطل است ، و اگر مى داند يا احتمال مى دهد که ملتفت بوده وضوى او صحيح است ، و در هر صورت جايى را که نجس بوده بايد آب بکشد .

مسأله 285 :

اگر در صورت يا دستها بريدگى يا زخمى است که خون آن بند نمى آيد و آب براى آن ضرر ندارد ، بايد بعد از شستن اجزاى سالم آن عضو با رعايت ترتيب - بر طبق آنچه که در وضو مسألهء " 249 " گذشت - موضع زخم يا بريدگى را در آب کر يا جارى فرو برد و قدرى فشار دهد که خون بند بيايد و دست خود را روى زخم يا بريدگى در زير آب از بالا به پايين به قصد شستن وضويى بکشد تا آب بر آن جارى شود ، و بعد بقيهء وضو را انجام دهد با مراعات اين که مسح به آب کف دست واقع شود . " شرط هفتم " آن که وقت براى وضو و نماز کافى باشد .

مسأله 286 :

هرگاه وقت به قدرى تنگ است که اگر وضو بگيرد تمام نماز يا مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مى شود ، بايد تيمم کند ، ولى اگر براى وضو و تيمم يک اندازه وقت لازم است بايد وضو بگيرد .

مسأله 287 :

کسى که در تنگى وقت نماز بايد تيمم کند ، اگر به قصد آن که وضو مستحب است ، يا براى امر مستحبى که وضو براى آن تشريع شده مثل خواندن قرآن وضو بگيرد ، صحيح است ، و اگر قصد کند براى خواندن آن نماز به نحوى که اگر امر به نماز با وضو نباشد قصد وضو نداشته باشد ، آن وضو باطل است . " شرط هشتم " آن که به قصد قربت و با اخلاص وضو بگيرد ، و مراد از قصد قربت اين است که عمل را به قصد آنچه که آن را به خداوند متعال اضافه مى دهد ، مانند انجام فرمان خداوند و محبوبيت براى او انجام دهد .

مسأله 288 :

لازم نيست نيت وضو را به زبان بگويد يا از قلب خود بگذراند ، بلکه اگر تمام افعال وضو را به داعى الهى به جا آورد ، کفايت مى کند . " شرط نهم " آن که وضو را به ترتيبى که بيان شد به جا آورد ، يعنى اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشويد و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نمايد ، و اگر به اين ترتيب وضو نگيرد باطل است ، و - بنابر احتياط واجب - پاى چپ را بعد از پاى راست مسح کند . " شرط دهم " آن که کارهاى وضو را پشت سر هم انجام دهد .

مسأله 289 :

اگر بين کارهاى وضو به قدرى فاصله شود که وقتى مى خواهد جايى را بشويد يا مسح کند رطوبت اعضاى قبل خشک شده باشد وضو باطل است ، و اگر فقط رطوبت جايى که قبل از محلى است که مى خواهد بشويد يا مسح کند خشک شده باشد ، مثلا موقعى که مى خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشک شده باشد و صورت تر باشد وضويش صحيح است .

مسأله 290 :

اگر کارهاى وضو را پشت سر هم به جا آورد ، ولى به واسطهء گرماى هوا يا حرارت زياد بدن و مانند اينها رطوبت جاهاى پيشين خشک شود ، وضوى او صحيح است .

مسأله 291 :

راه رفتن در بين وضو اشکال ندارد ، پس اگر بعد از شستن صورت و دست ها چند قدم راه برود ، و بعد سر و پا را مسح کند ، وضوى او صحيح است . " شرط يازدهم " آن که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد ، و اگر ديگرى او را وضو دهد ، يا در شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها به او کمک نمايد ، وضو باطل است .

مسأله 292 :

کسى که نمى تواند وضو بگيرد بايد نايب بگيرد که او را وضو دهد ، و چنانچه مزد هم بخواهد ، در صورتى که بتواند و دادن مزد حرجى نباشد بايد به او بدهد ، ولى بايد خود او نيت وضو کند و بنابر احتياط واجب نايب هم نيت نمايد و با دست خود مسح کند ، و اگر نمى تواند بايد نايبش دست او را بگيرد و به جاى او مسح بکشد ، و اگر اين هم ممکن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرد و با آن رطوبت سر و پاى او را مسح کند .

مسأله 293 :

هر کدام از کارهاى وضو را که مى تواند به تنهايى انجام دهد ، نبايد در آن کمک بگيرد . " شرط دوازدهم " آن که استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد .

مسأله 294 :

کسى که مىترسد که اگر وضو بگيرد مريض شود نبايد وضو بگيرد ، و کسى که مىترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه مى ماند ، چنانچه آن عطش موجب مرضى بشود نبايد وضو بگيرد ، و اگر موجب مرضى نشود مخير است که وضو بگيرد يا تيمم کند ، و اگر نداند که آب براى او ضرر دارد و وضو بگيرد ، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته ولى ضرر ضرر حرام نبوده وضوى او صحيح است .

مسأله 295 :

اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار کمى که وضو با آن صحيح است ضرر ندارد و بيشتر از آن ضرر دارد ، بايد با همان مقدار وضو بگيرد . " شرط سيزدهم " آن که در اعضاى وضو مانعى از رسيدن آب نباشد .

مسأله 296 :

اگر مى داند چيزى به اعضاى وضو چسبيده ولى شک دارد که از رسيدن آب جلوگيرى مى کند يا نه ، بايد آن را بر طرف کند يا آب را به زير آن برساند .

مسأله 297 :

اگر زير ناخنى که به اندازه ء معمول بلند است چرک باشد ، وضو اشکال ندارد ، ولى اگر ناخن را بگيرند بايد براى وضو آن چرک را بر طرف کنند ، و اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد ، بايد چرک زير مقدارى را که از معمول بلندتر است بر طرف کنند .

مسأله 298 :

اگر در صورت و دست ها و جلوى سر و روى پاها به واسطهء سوختن يا چيز ديگر برآمدگى پيدا شود ، شستن و مسح روى آن کافى است ، و چنانچه سوراخ شود ، رساندن آب به زير پوست لازم نيست ، بلکه اگر پوست يک قسمت آن کنده شود ، لازم نيست آب را به زير قسمتى که کنده نشده برساند ، ولى چنانچه پوستى که کنده شده گاهى به بدن مىچسبد و گاهى بلند مى شود ، بايد آن را قطع کند يا آب را به زير آن برساند .

مسأله 299 :

اگر انسان شک کند که به اعضاى وضوى او چيزى چسبيده يا نه ، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد ، مثل آن که بعد از گل کارى شک کند گل به دست او چسبيده يا نه ، بايد وارسى کند يا به قدرى دست بمالد که اطمينان پيدا کند که اگر بوده بر طرف شده ، يا آب به زير آن رسيده است .

مسأله 300 :

اگر جايى را که بايد شست يا مسح کرد چرک باشد ولى چرک آن مانع از رسيدن آب به بدن نباشد ، اشکال ندارد ، و همچنين است اگر بعد از گچ کارى و مانند آن چيز سفيدى که جلوگيرى از رسيدن آب به پوست نمى نمايد بر دست بماند ، ولى اگر شک کند که با بودن آنها آب به بدن مى رسد يا نه ، بايد آنها را بر طرف کند .

مسأله 301 :

اگر پيش از وضو بداند که در بعضى از اعضاى وضو مانعى از رسيدن آب هست ، و بعد از وضو شک کند که در موقع وضو آب را به آن جا رسانده يا نه ، چنانچه علم به غفلت در حال وضو نداشته باشد ، وضوى او صحيح است .

مسأله 302 :

اگر در بعضى از اعضاى وضو مانعى باشد که گاهى آب به خودى خود زير آن مى رسد و گاهى نمى رسد و انسان بعد از وضو شک کند که آب زير آن رسيده يا نه ، چنانچه بداند موقع وضو غفلت از اين امر داشته بايد دوباره وضو بگيرد .

مسأله 303 :

اگر بعد از وضو چيزى که مانع از رسيدن آب است در اعضاى وضو ببيند و نداند موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده ، در صورتى که بداند غافل از آن مانع در حال وضو بوده بايد دوباره وضو بگيرد ، و اگر نه وضوى او صحيح است .

مسأله 304 :

اگر بعد از وضو شک کند چيزى که مانع رسيدن آب است در اعضاى وضو بوده يا نه ، چنانچه علم به غفلت از آن در حال وضو نداشته وضو صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

Powered by TayaCMS