احکام نماز میت (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام نماز میت (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام نماز ميت

مسأله 595 :

نماز خواندن بر ميت مسلمان ، اگر چه بچه باشد واجب است ولي بايد پدر و مادر آن يا يکي از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد .

مسأله 596 :

نماز ميت بايد بعد از غسل و حنوط وکفن کردن او خوانده شود ، و اگر پيش از اينها ، يا در بين اينها بخوانند ، اگر چه از روي فراموشي يا ندانستن مسأله باشد ، کافي نيست .

مسأله 597 :

کسي که مي خواهد نماز بخواند ، لازم نيست با وضو با غسل يا تيمم باشد و بدن و لباسش پاک باشد و اگر لباس او غصبي هم باشد ، اشکال ندارد ، اگر چه احتياط مستحب آن است که تمام چيزهائي را که در نمازهاي ديگر لازم است ، رعايت کند .

مسأله 598 :

کسي که به ميت نماز مي خواند ، بايد رو به قبله باشد و نيز واجب است ميت را مقابل او به پشت بخوابانند ، بطوري که سر به طرف راست نماز گزار و پاي او به طرف چپ نماز گزار باشد .

مسأله 599 :

مکان نماز گزار بايد از جاي ميت پست تر يا بلندتر نباشد ، ولي پستي و بلندي مختصر ، اشکال ندارد .

مسأله 600 :

نماز گزار بايد از ميت دور نباشد ، ولي کسي که نماز ميت را به جماعت مي خواند ، اگر از ميت دور باشد ، چنانچه صفها به يکديگر متصل باشند ، اشکال ندارد .

مسأله 601 :

نماز گزار بايد مقابل ميت بايستد ، ولي اگر نماز به جماعت خوانده شود وصف جماعت از دو طرف ميت بگذرد ، نماز کساني که مقابل ميت نيستند ، اشکال ندارد .

مسأله 602 :

بين ميت و نماز گزار ، بايد پرده و ديوار يا چيز مانند اينها نباشد ، ولي اگر ميت در تابوت و مانند آن باشد ، اشکال ندارد .

مسأله 603 :

در وقت خواندن نماز ، بايد عورت ميت پوشيده باشد و اگر کفن کردن او ممکن نيست ، بايد عورتش را اگر چه با تخته و آجر و مانند اينها باشد ، بپوشانند .

مسأله 604 :

نماز ميت را بايد ايشتاده و با قصد قربت بخواند و در موقع نيت ، ميت را معين کند ، مثلاً نيت کند نماز مي خوانم بر اين ميت ، قُربهً الي الله .

مسأله 605 :

اگر کسي نباشد که بتواند نماز ميت را ايستاده بخواند ، مي شود نشسته بر او نماز خواند .

مسأله 606 :

اگر ميت وصيت کرده باشد که شخصي معيني بر او نماز بخواند ، احتياط مستحب آن است که آن شخص از ولي ميت ، اجازه بگيرد .

مسأله 607 :

مکروه است بر ميت چند مرتبه نماز بخوانند ، ولي اگر ميت اهل علم و تقوي باشد ، مکروه نيست .

مسأله 608 :

اگر ميت را عمداً يا از روي فراموشي يا به جهت عذري بدون نماز دفن کنند ، يا بعد از دفن معلوم شود ، نمازي که بر او خوانده شده باطل بوده است ، تا وقتي جسد او از هم نپاشيده ، واجب است با شرطهائي که براي نماز ميت گفته شد ، به قبرش نماز بخوانند .

دستور نماز ميت

مسأله 609 :

نماز ميت پنج تکبير دارد و اگر نماز گزار پنج تکبير به اين ترتيب بگويد کافي است : بعد از نيت و گفتن تکبير اول بگويد : اَشَهدُ اَن لا اِلهَ الله وانّ مُحمّداً رسُولُ اللهِو بعد از تکبير دوم بگويد : اَللهّم صلّ علي محّمدٍ و آلِ محُمّدٍ و بعد از تکبير سوم بگويد :

اَللّهّم اغفِرللمُؤمنينَ وَ المُومِناتِ و بعد از تکبير چهارم اگر ميت مرد است بگويد : اللُهمّ اغِفر لِهذا الميتِ و بعد تکبير پنجم را بگويد و بهتر است بعد از تکبير اول بگويد : اَشهدُ اَن لِا لهَ الاّ اللهُ وحدهُ لا شريکَ لهُ و اَشهدُ انّ محمّداً عبدُهُ و رُسولُهُ ارسلهُ بالحقّ بشيراً و نذيراً بينَ

يديِ الساعَهِ و بعد از تکبير دوم بگويد : اللُهّم صل علي مُحمّدٍ و آلِ محّمدٍ و بارِک علي محّمدٍ و بارِک علي محمّدٍ وآل محّمدٍ و ارحَم مُحمداً و آلَ محمداً کافضلِ ما صليتَ و بارکتَ و تَرحمتَ علي اِبراهيمَ و آل ابراهيمَ انکَ حميدٌ مجيدٌ و صل علي جميعِ الانبياءِ و المرسلينَ

و الشهداءِ و الصديقينَ و جميع عبادِ اللهِ الصالحينَ و بعد از تکبير سوم بگويد : اللهمّ اغفِر للمؤمنينَ و المومناتِ و المُسلمينَ و المسلماتِ الاحياءِ منهُم و الامواتِ تابع بيننا و بينُهم بالخيراتِ انکَ مجيبُ الدعواتِ انکَ علي کُل شي‌ء قديرٌ و بعد از تکبير چهارم اگر ميت مرد

است بگويد : اللهمّ اِن هذا عبدکَ و ابنُ عبدکَ و ابنُ اَمتکَ نزلَ بِک و انتَ خيرُ منزولٍ بهِ اللهمّ اِنا لانعلمُ منهُ اِلا خيراً و انتَ اعلمُ بِه منِا اللّهمّ اِن کانَ مثحسناً فَزد في احسانِهِ و اِن کانَ مسيئئاً فتجاوَز عنهُ و اغفرلهُ اللهمّ اجعلهُ عندکَ في اعلي عليينَ و اخلُف علي اهلهِ في الغابرينَ و ارحمهُ برحمتکَ يا ارحَمَ الراحمينَ و بعد تکبير پنجم را بگويد ولي اگر ميت زن است بعد از تکبير چهارم بگويد : اللهّم اِن هذهِ امتکَ و ابنهُ عبدکَ و ابنهُ امتکَ نَزلت بکَ و انتَ خيرُ منزولٍ بهِ اللهُمّ اِنا لانعلمُ منها الاخيراً و انتً اعلمُ‌ بِها منا اللهّم اِن کانَت

مُحسنهً فَزد في اِحسانها و اِن کانَت مُسيئهً فتجاوَز عنها و اغفرلَها اللهّم اجعَلها عندکَ في اعلي عليينَ و اخلُف علي اَهلها في الغابرينَ و ارحَمها برحمتکَ يا ارحمَ اراحمينَ .

مسأله 610 :

بايد تکبيرها و دعاها را بطوري پشت سر هم بخواند ، که نماز از صورت خود خارج نشود .

مسأله 611 :

کسي که نماز ميت را به جماعت مي خواند بايد تکبيرها و دعاهاي آن را هم بخواند .

مستحبات نماز ميت

مسأله 612 :

چند چيز در نماز ميت مستحب است :

اول : کسي که نماز ميت مي خواند با وضو يا غسل يا تيمم باشد ، احتياط مستحب آن است ، د ر صورتي تيمم کند که وضو و غسل ممکن نباشد ، يا بترسد که اگر وضو بگيرد يا غسل کند به نماز ميت نرسد .

دوم : اگر ميت مرد است ، امام جماعت يا کسي که فرادي به نماز مي خواند مقابل وسط قامت بايستد و اگر ميت زن است مقابل سينه اش بايستد .

سوم : پابرهنه نماز بخواند .

چهارم : در هر تکبير دستها را بلند کند .

پنجم : فاصله او با ميت بقدري کم باشد که باد لباسش را حرکت دهد به جنازه برسد .

ششم : نماز ميت را به جماعت بخواند .

هفتم :امام جماعت تکبير و دعاها را بلند بخواند و کساني که با او نماز مي خوانند ، آهسته بخوانند .

هشتم : در جماعت اگر چه ماموم يک نفر باشد عقب بايستد .

نهم : نماز گزار به ميت و مؤمنين زياد دعا کند .

دهم : پيش از نماز سه مرتبه بگويد : الصّلاه .

يازدهم : نماز را در جايي بخوانند ، که مردم براي نماز ميت بيشتر به آنجا مي روند .

دوازدهم : زن حائض اگر نماز ميت را به جماعت مي خواند ، در صفي تنها بايستد .

مسأله 613 :

خواندن نماز ميت در مساجد مکروه است ، ولي در مسجد الحرام مکروه نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS