احکام غسل میت (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام غسل میت (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام غسل ميت

مسأله 551 :

واجب است ميت را سه غسل بدهند :

اول : به آبي أه با سدر مخلوط باشد .

دوم : به آبي أه با کافور مخلوط باشد .

سوم : با آب خالص .

مسأله 552 :

سدر و کافور بأيد به اندازه اي زياد نباشد أه آب را مضاف کند و به اندازه اي هم کم نباشد ، که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .

مسأله 553 :

اگر سدر و کافور به اندازهاي أه لازم است پيدا نشود ، بنابر احتياط واجب بأيد مقداري أه به آن دسترسي دارند ، در آب بريزند .

مسأله 554 :

کسي أه براي حج احرام بسته است ، اگر پيش ازو تمام کردن سعي ، بين صفا و مروه بميرد ، نبايد او را با آب کافور غسل دهند و بجاي آن بأيد با آب خالص غسلش بدهند و همچنين اگر در احرام عمره پيش ازو کوتاه کردن مو ، بميرد .

مسأله 555 :

اگر سدر و کافو ر با يکي ازو اينها پيدا نشود ، با استعمال آن جايز نباشد مثل آنکه غصبي باشد،بأيد بجاي هر کدام أه ممکن نيست ميت را با آب خالص ، غسل بدهند .

مسأله 556 :

کسي أه ميت را غسل مي دهد ، در حال اختيار بأيد مسلمان دوازده امامي و نيز عاقل و مسائل غسل را بداند و بنابر احتياط واجب بالغ هم باشد ، ولي اگر ميت مسلمان غير اثني عشري را هم مذهب خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد ، تکليف ازو مؤمن اثني عشري ساقط مي شود .

مسأله 557 :

کسي أه ميت را غسل مي دهد ، بأيد قصد قربت داشته باشد ، يعني غسل را براي انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد واگر به همين نيت تا آخر غسل سوم باقي باشد ،کافي است و تجديد لازم نيست .

مسأله 558 :

غسل بچه مسلمان ، اگر چه ازو زنا باشد ، واجب است و غسل و کفن و دغن کافر و اولاد او ، جايز نيست . و کسي أه ازو بچگي ديوانه بوده و به حا ل ديوانگي بالغ شده چناتچه پدر و مادر او با يکي ازو آنان مسلمان باشند ، بايد او را غسل داد و اگر هيچ کدام آنان مسلمان نباشند ، غسل دادن او جايز نيست .

مسأله 559 :

بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد ، بايد غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد ، بايد در پارچه اي بپيچند و بدون غسل ، دفن کنند .

مسأله 560 :

اگر مرد ، زن را و زن ، مرد را غسل بدهد باطل است ، ولي زن مي تواند شوهر جود را غسل دهد و شوهر هم مي تواند زن جود را غسل دهد ، اگر چه احتياط مستحب آن است أه زن ، شوهر جود و شوهر ، زن جود را غسل ندهد .

مسأله 561 :

مرد مي تواند دختر بچه اي ا أه سن او ازو سه سال بيشتر نيست ، غسل دهد ، زن هم مي تواند پسر بچه اي را أه سه سال بيشتر ندارد ، غسل دهد .

مسأله 562 :

اگر براي غسل دادن ميتي أه مرد است مرد پيدا نشود ، زناني أه با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده أتند ، مي توانند غسلش بدهند . و نيز اگر براي غسل ميت زن ، زن ديگري نباشد ، مردهائي أه با او نسبت دارند و محرمند ، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده أتند ، مي توانند او را غسل دهند ولي در هر دو صورت ، بأيد عورت مرده پوشانده شود .

مسأله 563 :

اگر ميت و کسي أه او را غسل مي دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند ، جائز است أه غير ازو عورت جاهاي ديگر ميت برهنه باشد و همينطور اگر محرم باشند .

مسأله 564 :

نگاه کردن به عورت ميت حرام است ، وکسي أه او را غسل مي دهد اگر نگاه کند معصيت کرده ، ولي غسل باطل نمي شود .

مسأله 565 :

اگر حائي ازو بدن ميت نجس باشد ، بايد پيش ازو آنکه را غسل بدهند ، آب بکشند واحتياط مستحب آن است أه تمام بدن ميت ، پيش ازو شروع به غسل پاک باشد .

مسأله 566 :

غسل ميت مثل غسل جنابت است ، و احتياط واجب آن است أه تا غسل ترتيبي ممکن است ، ميت را غسل ارتماسي ندهند و احتياط مستحب آن است أه در غسل ترتيبي هر يک ازو سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند ، بلکه آب را روي آن بريزند .

مسأله 567 :

کسي را أه در حال حيض يا در حال جنابت مرده لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند ، بلکه همان غسل ميت براي او کافي است .

مسأله 568 :

واجب آن است أه براي غسل دادن ميت ، مزد نگيرند ، ولي مزد گرفتن براي کارهاي مقدماتي غسل ، حرام نيست .

مسأله 569 :

اگر آب پيدا نشود ، يا استعمال آن مانعي داشته باشد بأيد عوض هر غسل ، ميت را يک تيمم بدهند .

مسأله 570 :

کسي أه ميت را تيمم مي دهد ، بايد دست جود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاي ميت بکشد و اگر ممکن باشد احتياط واجب آن است أه با دست ميت هم او را تيمم بدهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS