مصرف زکات فطره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

مصرف زکات فطره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

مصرف زکاة فطره

مسأله 2022 :

زکاة فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقراى شيعه که داراى شرايط گذشته در مستحقين زکـاة مـال هـسـتـنـد , داد , و چنانچه در شهر از فقراى شيعه کسى نباشد , مى تواند آن را به فقراى ديگر مسلمانان داد , ولى در هر صورت نبايد به ناصبى داده شود.

مسأله 2023 :

اگر طفل شيعه اى فقير باشد , انسان مى تواند فطره او را به مصرف او برساند , يا به واسطه دادن به ولى او , ملک طفل نمايد.

مسأله 2024 :

فـقيرى که فطره به او مى دهند , لازم نيست عادل باشد , ولى احتياط واجب آن است که به شراب خوار و بى نماز و کسى که آشکارا معصيت مى کند فطره ندهند.

مسأله 2025 :

به کسى که فطره را در معصيت مصرف مى کند نبايد فطره بدهند.

مسأله 2026 :

احـتـيـاط مستحب آن است که به يک فقير کمتر از يک صاع فطره ندهند , ولى اگر بيشتر بدهند هيچ اشکالى ندارد.

مسأله 2027 :

اگـر از جـنسى که قيمتش دو برابر قيمت معمولى آن است مثلا از گندمى که قيمت آن دو برابر قيمت گندم معمولى است , نصف صاع بدهد , کافى نيست , بلکه اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد , کافى نيست .

مسأله 2028 :

انـسـان نمى تواند نصف صاع را از يک جنس مثلا گندم و نصف ديگر آن را از جنسى ديگر مثلا جو بدهد , بلکه اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد کافى نيست .

مسأله 2029 :

مـسـتـحـب است در دادن زکاة فطره , خويشان و همسايگان فقير خود را بر ديگران مقدم دارد , و سزاوار است که اهل علم و دين و فضل را بر ديگران نيز مقدم دارد.

مسأله 2030 :

اگـر انـسـان بـه خيال اين که کسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده , چنانچه مـالـى را کـه به او داده از بين نرفته باشد , بايد پس بگيرد و به مستحق بدهد , و اگر نتواند بگيرد , بايد از مال خودش عوض فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد , در صورتى که گيرنده فطره مى دانسته آنچه را کـه گـرفته فطره است , بايد عوض آن را بدهد و اگر نمى دانسته , دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد عوض فطره را بدهد.

مسأله 2031 :

اگـر کـسـى بـگويد فقيرم , نمى شود به او فطره داد , مگر آن که از گفته او اطمينان پيدا شود يا انسان بداند که قبلا فقير بوده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS