کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله حسین نوری همدانی)

کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله حسین نوری همدانی)

کساني که روزه بر آنها واجب نيست

مسأله 1722 :

کسي که به واسطة پيري نمي تواند روزه بگيرد ، يا براي او مشقت دارد ، روزه بر او واجب نيست . ولي در صورت دوم بايد براي هر روز يک مد که تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد .

مسأله 1723 :

کسي که به واسطة پيري روزه نگرفته ، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد ، بنابر احتياط مستحب بايد قضاي روزه هائي را که نگرفته بجا آورد .

مسأله 1724 :

اگر انسان مرضي دارد که زياد تشنه مي شود و نمي تواند تشنگي را تحمل کند ، يا براي او مشقت دار د ، روزه بر او واجب نيست . ولي در صورت دوم بايد براي هر روزه يک مد گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد . و احتياط واجب آن است که بيشتر از مقداري که ناچار است آب نياشامد و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد ، بنابر احتياط مستحب بايد روزه هائي که نگرفته قضا نمايد .

مسأله 1725 :

زني که زائيدن او نزديک است و روزه براي حملش ضرر دارد روزه بر او واجب نيست . و بايد براي هر روز يک مد طعام يعني گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد . و نيز اگر روزه براي خودش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست و بنابر احتياط واجب بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد . و در هر دو صورت روزه هائي را که نگرفته بايد قضا نمايد .

مسأله 1726 :

زني که بچه شير مي دهد و شير او کم است چه مادر بچه ، يا داية او باشد ، يا بي اجرت شير مي دهد ، اگر روزه براي بچه اي که شير مي دهد ضرر دارد روزه بر او واجب نيست . و بايد براي هر روز يک مد طعام يعني گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد و نيز اگر براي خودش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ، و بنابر احتياط واجب بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد . و در هر دو صورت روزه هائي را که نگرفته بايد قضا نمايد ، و اگر کسي پيدا شود که بي اجرت بچه را شير دهد ، يا براي شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از کس ديگري که اجرت او را بدهد اجرت بگيرد ، احتياط واجب آن است که بچه را به او بدهد وروزه بگيرد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS