احکام روزه (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام روزه (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام روزه

روزه آن است که انسان براي انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چيزهائي که روزه را باطل مي کند و شرح آنها بعداً گفته مي شود خودداري نمايد .

نيت

مسأله 1547 :

لازم نيست انسان نيت روزه راقلب خود بگذارند ، مثلاً بگويد فردا را روزه مي گيرم ، بلکه همين قدر که براي انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد کافي است و براي آنکه يقين کند تمام اين مدت را

روزه بوده ، بايد مقداري پيش ازاذان صبح و مقدار ي هم بعد از مغرب از انجت ام کاري که روزه را باطل مي کند خودداري نمايد .

مسأله 1548 :

انسان مي تواند در هر شب از ماه رمضان راي روزة فرادي آننيت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نيت روزة همة ماه را بنمايد .

مسأله 1549 :

نيت روزة ماه رمضان وقت معين ندارد تا اذان صبح هر وقت نيت روزة فردا بکند اشکال ندارد .

مسأله 1550 :

وقت نيت روزة مستحبي از اول شب است تا موقعي که به اندازة نيت کردن به مغرب وقت مانده باشد که اگر تا اين وقت کار ي که روزهراباطل مي کند انجام نداده باشد و نيت روزة مستحبي کند روزة او صحيح است .

مسأله 1551 :

کسي که پيش از اذان صبح بدون نيت روزه خوابيده است ، اگر پيش از ظهر بيدار شود و نيت کند ، روزة او صحيح است چه روزة او واجب باشد چه مستحب . و اگر بعد از ظهر بيدار شود ، نمي تواند نيت روزة نيت روزة واجب نمايد .

مسأله 1552 :

اگر بخواهد غير روزة رمضان روزة ديگري بگيرد ، بايد آن را معين نمايد ، مثلاً نيت کند که روزة قضا يا روزة نذر مي گيريم . ولي در ماه رمضان لازم نيست نيت کند که روزة ماه رمضان مي گيرم و همچنين در روزة مستحبي که زمان خاص ندارد روزه اي که

زمانش معين است مانند روزة روز عيد غدير مثلاً تعيين لازم نيست ، بلکه اگر نداند ماه رمضان است يا فراموش نمايد ، و روزه ديگري را نيت کند ، روزه ماه رمضان حساب مي شود .

مسأله 1553 :

اگر بداند ماه رمضان است و عمداً نيت روزة غير رمضان کند ، نه روزة رمضان حساب مي شود و نه روزه اي که قصد کرده است .

مسأله 1554 :

اگر مثلاً به نيت روز اول ماه روزه بگيرد ، بعد دوم يا سوم بوده ، روزة او صحيح است .

مسأله 1555 :

اگر پيش از اذان صبح نيت کند و بيهوش شود و در بين روز به هوش آيد ، بنابر احتياط واجب بايد روزة آن روز را تمام نمايد نکرد قضاي آن را بجا آورد .

مسأله 1556 :

اگر پيش از اذان صبح نيت کند و مست شود و در بين روز به هوش ، آيد احتياط واجب آن است که روزة آن را تمام کند و قضاي آن را هم بجا آورد .

مسأله 1557 :

اگر پيش از اذان صبح نيت کند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود ، روزه اش صحيح است .

مسأله 1558 :

اگر نداند يا فراموش کند که ماه رمضان است و پيش از ظهر ملتفت شود ، چنائچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد ، بايد نيت کند و روزة او صحيح است و اگر کاري که روزه را باطل مي کند انجام داده باشد ، يا بعد از ظهر ملتفت شود که ماه رمضان است روزة او باطل مي باشد ، .ولي بايد تا مغرب کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد .

مسأله 1559 :

اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود ، بايد روزه بگيرد و اگر بعد از اذان بالغ شود . روزة آن روز بر او واجب نيست .

مسأله 1560 :

کسي که براي بجا آوردن روزة ميتي اجير شده ، اگر روزه مستحبي بگيرد اشکال ندارد. ولي کسي که روزة قضا يا روزة واجب ديگري دارد ، نمي تواند روزة مستحبي بگيرد و چنانچه فراموش کند و روزة مستحبي بگيرد ، در صورتي که پيش از ظهر يادش بيايد ، روزة مستحبي او به هم مي خورد و مي تواند نيت خود را به روزة واجب بر گرداند . و اگر بعد از ظهر ملتفت شود ، روزة او باطل است و اگر بعد از مغرب يادش بيايد ، روزه اش صحيح است گر چه بي اشکال نيست .

مسأله 1561 :

اگر غير از روزة ماه رمضان روزة معين ديگري بر انسان واجب باشد ، مثلاً نذر کرده باشد که روز معيني را روزه بگيرد ، چنانچه عمداً تا اذان صبح نيت نکند ، روزه اش باطل است و اگر نداند که روزة آن روز بر او واجب است يا فراموش کند و پيش از

ظهر يادش بيايد ، چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند ، انجام نداده باشد و نيت کند روزة او صحيح و گرنه باطل مي باشد .

مسأله 1562 :

اگر براي روزة واجب غير معيني مثل روزة کفاره عمداً تا نزديک ظهر نيت نکند اشکال ندارد ، بلکه اگر پيش از نيت تصميم داشته باشد که روزه نگيرد . يا ترديد داشته باشد که بگيرد يا نه ، چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد و

پيش از ظهر نيت کند ، روزة او صحيح است .

مسأله 1563 :

اگر در ماه رمضان ، پيش از ظهر کافر مسلمان شود و از اذان صبح تا آن وقت کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد نمي تواند روزه بگيرد و قضا هم ندارد .

مسأله 1564 :

اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت کاري که روزه را باطل مي کند انجام مي کند نداده باشد . بايد نيت روزه کند و آن روز را روزه بگيرد و چنانچه بعد از ظهر خوب شود ، روزة آن روز بر او واجب نيست .

مسأله 1565 :

روزي را که انسان شک دارد آخر شعبان است يا اول رمضان واجب نيست روزه بگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد ، نمي تواند نيت روزة رمضان کندولي اگر نيت روزة قضا و مانند آن بنمايد و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده ، از رمضان حساب مي شود .

مسأله 1566 :

اگر روزي را که شک دارد آخر شعبان است يا اول رمضان ، به نيت روزة قضا يا روزة مستحبي و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد که ماه رمضان است ، بايد نيت روزة رمضان کند .

مسأله 1567 :

اگر در روزة واجب معيني مثل روزة رمضان روزه گرفتن بر گردد و يا مردد شود که روزة خود را باطل کند يا نه يا قصد کند که روزه را باطل کند مثلاً چيزي بخورد روزه اش باطل مي شود اگر چه از قصدي که کرده بر گردد و توبه نمايد و کاري هم که روزه را باطل مي کند انجام ندهد .

مسأله 1568 :

در روزة مستحب و روزة واجبي که وقت آن معين نيست مثل روزة کفاره ، اگر قصد کند کاري که روزه را باطل مي کند انجام دهد ، يا مردد شود که بجا آورد يا نه چنانچه بجا نياورد و پيش از ظهر دوباره نيت روزه کند ، روزة او صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام روزه

Powered by TayaCMS