مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه

مسأله 2133 :

اگر فروشنده قيمت خريد جنس را به مشترى بگويد ، بايد تمام چيزهايى را که به واسطه آنها قيمت مال کم يا زياد مى شود بگويد ، اگر جه به همان قيمت يا به کمتر از آن بفروشد مثال بايد بگويد که نقد خريده است يا نسيه .

مسأله 2134 :

اگر انسان جنسى را به کسى بدهد وقيمت آن را معين کند وبگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش وهر چه زيادتر فروختى مال خودت باشد ، هر چه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال صاحب مال است وفروشنده فقط مى تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگيرد ، ولى اگر بگويد اين جنس را به اين قيمت به تو فروختم واو بگويد قبول کردم يا بقصد فروختن ، جنس را به او بدهد واو هم بقصد خريدن بگيرد هر چه زيادتر از آن قيمت بفرود مال خود او است .

مسأله 2135 :

اگر قصاب گوشت نر بفروشد وبجاى آن ، گوشت ماده بدهد معصيت کرده است ، پس اگر ان گوشت را معين کرده است ، پس اگر آن گوشت را معين کرده وگفته اين گوشت نر را مى فروشم مشترى مى تواند معامله را بهم بزند . واگر آن را معين نکرده ، در صورتى که مشترى به گوشتى که گرفته راضى نشود ، قصاب نشود ، قصاب بايد گوشت نر به او بدهد .

مسأله 2136 :

اگر مشترى به بزاز بگويد پارچه اى مى خواهم که رنگ آن نرود وبزاز پارچه اى به او بفروشد که رنگ آن برود مشترى مى تواند معامله را بهم بزند .

مسأله 2137 :

قسم خودن در معامله اگر راست باشد مکروه است واگر / صفحة 368 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS