احکام ضامن شدن(ضمانت) (آیت الله حسین نوری همدانی)

احکام ضامن شدن(ضمانت) (آیت الله حسین نوری همدانی)

اَحکام ضامن شدن

مسأله 2306 :

اگر انسان بخواهد ضامن شود که بدهي کسي را يدهد ،ضامن شدن او در صورتي صحيح است که به هر لفظي اگرچه عربي نباشد به طلبکار بگويد که من ضامن شده ام طلب تورا بدهم وطلبکار هم رضايت خودرا بفهمانده ولي راضي بودن بدهکار شرط نيست .

مسأله 2307 :

ضامن وطلبکار ، بايد مکلّف وعاقل باشند وکسي هم انها را مجبور نکرده باشد ونيز بايد سفيه نباشند که مال خودرا در کارهاي بيهوده مصرف کنند ، وگسي که به واسطة ورشکستگي حاکم شرع اورااز تصرّف در اموالش جلوگيري کرده بابت طلبي که دارد ديگري نمي تواند ضامن او شود .

مسأله 2308 :

هر گاه براي ضامن شدن خودش شرطي قراردهد ، مثلاً بگويد اگر بدهکار قرض تورانداد من مي دهم ، احتياط واجب آن است که به ضامن شدن او ترتيب اثر ندهند

مسأله 2309 :

کسي که انسان ضامن بدهي او مي شود بايد بدهکار باشد ، پس اگرکسي بخواهد ازديگري قرض کند ؛ تا وقتي قرض نکرده ، انسان نمي تواند ضامن او شود .

مسأله 2310 :

در صورتي انسان مي تواند ضامن شودکه طلبکار و بدهکار وجنس بدهي ، همه معيّن باشد ، پس اگر دو نفر از کسي طلبکار باشند و انسان بگويد من ضامن هستم که طلب يکي از شماها را بدهم ، چون معيّن نکرده که طلب کدام را مي دهد ، ضامن شدن او باطل است . و نيز اگر کسي از دو نفر طلبکار باشد و انسان بگويد من ضامن هستم که بدهي يکي از آن دو نفر را به تو بدهم ، چون معيّن نکرده که بدهي کدام را مي دهد ، ضامن شدن او باطل مي باشد و همچنين اگر کسي از ديگري مثلاً ده من گندم و ده تومان پول طلبکار باشد و انسان بگويد من ضامن يکي از دو طلب تو هستم و معيّن نکند که ضامن گندم است يا ضامن پول ، صحيح نيست .

مسأله 2311 :

اگر طلبکار طلب خود را به ضامنببخشد ، ضامن نمي تواند از بدهکار چيزي بگيرد و اگر مقداري از آن را ببخشد ، نمي تواند آن مقدار را مطالبه نمايد .

مسأله 2312 :

اگر انسان ضامن شود که بدهي کسي را بدهد ؛ نمي تواند از ضامن شدن خود برگردد .

مسأله 2313 :

ضامن و طلبکار مي توانند شرط کنند که هر وقت بخواهند ضامن بودن ضامن را بهم بزنند .

مسأله 2314 :

هر گاه انسان در موقع ضامن شدن ، بتواند طلب طلبکار را بدهد اگر چه بعد فقير شود ، طلبکار نمي تواند ضامن بودن او را بهم بزند و طلب خود را از بدهکار اوّل مطالبه نمايد و همچنين است اگر در آن موقع نتواند طلب او را بدهد ولي طلبکار بداند و به ضامن شدن او راضي شود .

مسأله 2315 :

اگر انسان در موقعي که ضامن مي شود ، نتواند طلب طلبکار را بدهد و طلبکار در آن وقت نداند و بعد مُلتَفِت شود ؛ مي تواند ضامن بودن او را بهم بزند .

مسأله 2316 :

اگر کسي با اجازة بدهکار ضامن شود که بدهي او را بدهد ؛ نمي تواند چيزي از او بگيرد .

مسأله 2317 :

اگر کسي با اجازة بدهکار ضامن شود که بدهي او را بدهد ؛ مي تواند مقداري را که ضامن شده از او مطالبه نمايد ، ولي اگر بجام جنسي که بدهکار بوده جنس ديگري به طلبکار او بدهد ، نمي تواند چيزي را که داده از او مطالبه نمايد ، مثلاً اگر ده من گندم بدهکار باشد و ضامن ده برنج بدهد ، نمي تواند برنج را از او مطالبه نمايد ، اما اگر خودش راضي شود که برنج بدهد ، اشکال ندارد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS