احکام رهن (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام رهن (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام رهن

مسأله 2296 :

رهن آن است که بدهکار مقدارى از مال خود را نزد طلبکار بگذارد که اگر طلب او را ندهد طلبش را از آن مال بدست آورد .

مسأله 2297 :

در رهن لازم نيست صيغه بخوانند وهمين قدر که بدهکار مال خود را به قصد گرو به طلبکار بدهد وطلبکار هم به همين قصد بگيرد رهن صحيح است .

مسأله 2298 :

گرو دهنده وکسى که مال را گرو مى گيرد بايد مکلف وعاقل باشند وکسى آنها را مجبور نکرده باشد ونيز بايد گرو دهنده سفيه نباشد يعنى مال خود را درکارهاى بيهوده مصرف نکند .

مسأله 2299 :

انسان مالى را مى تواند گرو بگذارد که شرعا بتواند در آن تصف کند . واگر مال کس ديگر را گرو بگذارد ، در صورتى صحيح است که صاحب مال بگويد به گرو گذاشتن راضى هستم . / صفحة 397 /

مسأله 2300 :

چيزى را که گرو مى گذارند ، بايد خريد وفروش آن يا مصالحه آن صحيح باشد ، پس اگر شراب ومانند آن را گرو بگذارند درست نيست .

مسأله 2301 :

استفاده چيزى را که گرو مى گذارند ، مال کسى است که آن را گرو گذاشته .

مسأله 2302 :

طلبکار نمى تواند مالى را که گرو گذاشته شده ، بدون اجازه بدهکار ملک کسى کند ، مثلا ببخشد يا بفروشد ول ياگر آن را ببخشد يا بفروشد ، بعد بدهکار بگويد راضى هستم اشکال ندارد . اما بدهکار مى تواند ببخشد يا بفروشد بدون اجازه طلبکار ولى حق ارهن از بين نمى رود وباقى است به همان چيز وطلبکار مى تواند اگر طلبش داده نشد آن عين را بفورشد وطلب خود را بردارد ، ولى خريدار اگر جاهل باشد خيار فسخ دارد .

مسأله 2303 :

اگر طلبکار چيزى را که گرو برداشته با اجازه بدهکار بفروشد چنانچه حق رهن اسقاط شده حقى ندارد والا خود مال در گرو باقى است .

مسأله 2304 :

اگر موقعى که بايد بدهى خود را بدهد ، طلبکار مطالبه کند واو ندهد چنانچه طلبکار وکيل در بيع باشد مى تواند مالى را که گرو برداشته بفروشد وطلب خود را بر دارد وبايد بقيه را به بدهکار بدهد ، واگر وکيل نباشد ، به بدهکار مراجعه در بيع مى کند واو را الزام مى نمايد واگر قبول نکرد ، رجوع به حاکم شرع مى نمايد ، تا حاکم او رامجبور نمايد ، واگر قبول نکرد حاکم از طرف او مى فروشد يا اجازه مى دهد که طلبکار بفروشد .

مسأله 2305 :

اگر بدهکار غير از خانه اى که در آن نشسته وچيزهايى که مانند اثاثيه خانه محل احتياج او است ، چيز ديگرى نداشته باشد ، طلبکار نمى تواند طلب خود را از او مطالبه کند ولى اگر مالى را که گرو گذاشته خانه واثاثيه هم باشد ، طلبکار مى تواند بفروشد وطلب خود را بردارد . / صفحة 398 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS