نگاه به زن مسلمان

نگاه به زن مسلمان

نگاه به زن مسلمان

سوال :

نگاه مرد به صورت اجنبيه بدون شهوت و ريبه حلال است يا حرام؟

جواب :

حرمت نگاه در مفروض سوال خالى از قوت نيست.

سوال :

مى دانيد که زن هايى مثل زن عمو، دايى و.. و نيز زن هاى همسايه هستند که فرد به هر حال با آنها غريبه نيست. اگر شخص آنها را از نظر ظاهرى نشناسد يا موقع برخورد نگاهى نکند. از لحاظ عرفى فکر مى کنند هدف ما بى احترامى به آنها بوده، به علاوه ممکن است فرد جاها و مواقع مختلف به آنها برخورد کرده باشد ولى چون نمى خواسته نگاه کند و يا اصلاً قيافه آنها را نمى شناخته است با آنها مانند غريبه ها برخورد کرده و طبعاً احوال پرسى هم از خويش وابسته به آن زن ها هستند نکرده و اين باعث پيدايش يک سرى کدورت هايى مى شود. با توجه به اينکه آن زن ها غالباً ما را نگاه کرده و مى شناسند بفرماييد در مورد طرز برخورد و نگاه کردن به آنها نظرتان چيست؟

جواب :

قطع معاشرت و آشنايى نکنيد ولى نگاه هم نکنيد و علّت را براى آنها بگوييد که حکم شرع است و بر همه واجب است اطاعت کنند. والله العالم

سوال :

نگاه بى اختيار مرد بزن بى روسرى چه حکمى دارد؟ و آيا صحبت زن با مرد خويشاوند و غير خويشاوند جايز است؟

جواب :

در صورتيکه بدون قصد وبر حسب اتفاق چشم انسان به زن نامحرم بيفتد و زود نظر خود را برگرداند و نگاه را ادامه ندهد اشکال ندارد و صحبت کردن با نامحرم خويشاوند باشد يا غير خويشاوند اگر به صورت و موى آنها نگاه نکند و در صحبت کردن قصد لذت نکند اشکال ندارد.

سوال :

اگر زنى آرايش کرده وارد خيابان شود و جوان بى تقصير به او نگاه کند حکمش چيست؟

جواب :

اگر نگاه بى اختيار بيفتد گناه نيست و همين که ديد فوراً نگاهش را بردارد که بر حسب روايات موجب زياد شدن ايمان مى گردد ولى نگاه عمدى گناه است و اگر خداى نخواسته کسى مرتکب آن شد بايد فوراً توبه کند.

سوال :

آيا احکام نظر در همسر مطلقه (يا همسر موقتى که وقتش تمام شده باشد) مشابه فردى است که هيچ وقت محرم نبوده ؟ مثلاً ديدن عکسهاى خانوادگى گذشته که محرم يکديگر بوده اند و بارها آنها را در گذشته ديده است چه حکمى دارد؟

جواب :

همسر مطلقه که در عده رجعيه نباشد و همسر موقتى که مدتش تمام شده باشد حکم اجنبيه را دارد، لکن حرمت نگاه بعکس مذکور معلوم نيست.

سوال :

صحبت با زن نامحرم چه صورت دارد، نگاه به وجه و کفين زن نامحرم بدون شهوت چه صورت دارد، انداختن عکس زن نامحرم چه صورت دارد؟

جواب :

صحبت با زن نامحرم اگر قصد ريبه و تلذّذ نباشد اشکال ندارد و نگاه به وجه وکفيّن اگر با قصد لذت باشد حرام است ونظر بدون لذت را هم بنابر احتياط واجب بايد ترک کند و انداختن عکس هم اگر مستلزم نظر نباشد اشکال ندارد والا حکمش همان است که گفته شد. واللّه العالم.

سوال :

اگر مجبور شويم به صورت و دست نامحرمى (بدون قصدلذت) نگاه کنيم چگونه است؟

جواب :

اجبار به معنى متعارف در بين مردم مجوز معصيت نيست بلى اگر اجبار شرعى باشد مثلاً بخاطر امرى که اهميّت آن شرعاً بيشتر از نظر به نامحرم است و اهميت آن شرعاً ثابت شده باشد در اين صورت اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

نگاه به زن مسلمان

No image

پوشش آقایان

No image

نگاه به عکس و فیلم

No image

نگاه براى خواستگارى

Powered by TayaCMS