نماز استيجارى
مسأله :
بعد از مرگ انسان، مىشود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در حال زنده بودن بجا نياورده، ديگرى را اجير کرد که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.
مسأله :
انسان مىتواند براى بعضى از کارهاى مستحبّى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان:، از طرف زندگان اجير شود و نيز مىتواند کار مستحبّى را انجام دهد به نيابت زندگان يا مردگان و يا ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.
مسأله :
اجير بايد عمل را به قصد آنچه که در ذمّه ميّت است بجا آورد و اگر ثواب آن را براى او هديه کند کافى نيست.
مسأله :
هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه، يا صحيح انجام داده يا نه، اگر مورد وثوق باشد و بگويد انجام دادهام يا بگويد صحيح انجام دادهام کفايت مىکند.
مسأله :
کسى را که عذرى دارد و نشسته يا با تيمّم يا جبيره نماز مىخواند نمىشود براى نمازهاى ميّت اجير کرد امّا اگر نقص عضو داشته باشد مىتوان او را اجير نمود.
مسأله :
مرد براى زن و زن براى مرد مىتواند اجير شود و در احکام نماز، اجير بايد به تکليف خود عمل کند.
مسأله :
لازم نيست قضاى نمازهاى ميّت به ترتيب خوانده شود، هر چند بدانند که ميّت ترتيب نمازهاى خود را مىدانسته است.
مسأله :
اگر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد، اجير بايد همانطور بجا آورد و اگر طبق شرط عمل نکند ذمّه ميّت برى مىشود امّا اجير حقّ گرفتن اجرت را ندارد.
مسأله :
اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبّات آن بخواند، بايد مقدارى از مستحبّات نماز را که معمول است بجا آورد.
مسأله :
اگر کسى اجير شود که مثلاً در مدّت يک سال نمازهاى ميّت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براى نمازهايى که مىدانند بجا نياورده ديگرى را اجير نمايند بلکه براى نمازهايى هم که احتمال مىدهند بجا نياورده، بايد اجير بگيرند.
مسأله :
کسى را که براى انجام عملى مثلاً نمازهاى ميّت اجير کردهاند اگر پيش از تمام کردن نماز بميرد، اجاره باطل مىشود و بايد به مقدارى که آن عمل را انجام نداده است، ورثه از اصل مال اجير به موجر بدهند و اگر مال نداشته باشد چيزى بر ورثه نيست و همچنين است اگر اجير خودش هم نماز قضا داشته باشد.
مسأله :
کسى که اجير شده عملى را انجام دهد، نمىتواند ديگرى را براى انجام آن عمل اجير کند مگر اين که از طرف موجر وکالت داشته باشد.