نماز استیجاری (آیت الله حسین مظاهری)

نماز استیجاری (آیت الله حسین مظاهری)

نماز استيجارى

مسأله :

بعد از مرگ انسان، مى‌شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در حال زنده بودن بجا نياورده، ديگرى را اجير کرد که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله :

انسان مى‌تواند براى بعضى از کارهاى مستحبّى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان:، از طرف زندگان اجير شود و نيز مى‌تواند کار مستحبّى را انجام دهد به نيابت زندگان يا مردگان و يا ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله :

اجير بايد عمل را به قصد آنچه که در ذمّه ميّت است بجا آورد و اگر ثواب آن را براى او هديه کند کافى نيست.

مسأله :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه، يا صحيح انجام داده يا نه، اگر مورد وثوق باشد و بگويد انجام داده‌ام يا بگويد صحيح انجام داده‌ام کفايت مى‌کند.

مسأله :

کسى را که عذرى دارد و نشسته يا با تيمّم يا جبيره نماز مى‌خواند نمى‌شود براى نمازهاى ميّت اجير کرد امّا اگر نقص عضو داشته باشد مى‌توان او را اجير نمود.

مسأله :

مرد براى زن و زن براى مرد مى‌تواند اجير شود و در احکام نماز، اجير بايد به تکليف خود عمل کند.

مسأله :

لازم نيست قضاى نمازهاى ميّت به ترتيب خوانده شود، هر چند بدانند که ميّت ترتيب نمازهاى خود را مى‌دانسته است.

مسأله :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد، اجير بايد همانطور بجا آورد و اگر طبق شرط عمل نکند ذمّه ميّت برى مى‌شود امّا اجير حقّ گرفتن اجرت را ندارد.

مسأله :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبّات آن بخواند، بايد مقدارى از مستحبّات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله :

اگر کسى اجير شود که مثلاً در مدّت يک سال نمازهاى ميّت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براى نمازهايى که مى‌دانند بجا نياورده ديگرى را اجير نمايند بلکه براى نمازهايى هم که احتمال مى‌دهند بجا نياورده، بايد اجير بگيرند.

مسأله :

کسى را که براى انجام عملى مثلاً نمازهاى ميّت اجير کرده‌اند اگر پيش از تمام کردن نماز بميرد، اجاره باطل مى‌شود و بايد به مقدارى که آن عمل را انجام نداده است، ورثه از اصل مال اجير به موجر بدهند و اگر مال نداشته باشد چيزى بر ورثه نيست و همچنين است اگر اجير خودش هم نماز قضا داشته باشد.

مسأله :

کسى که اجير شده عملى را انجام دهد، نمى‌تواند ديگرى را براى انجام آن عمل اجير کند مگر اين که از طرف موجر وکالت داشته باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS