مکان نمازگزار
سوال 370 :
آيا نشستن و نماز خواندن يا عبور کردن از مکانهائى که دولت ظالم آنها را غصب مىکند، جايز است؟ ج: در صورت علم به غصب، احکام و آثار مغصوب مترتب است.
سوال 371 :
نماز خواندن در زمينى که قبلا وقف بوده و دولت آن را تصرف نموده و در آن مدرسه ساخته است، چه حکمى دارد؟ ج: اگر احتمال قابل توجهى داده شود که تصرف مذکور مجوز شرعى داشته است، نماز خواندن در آن مکان اشکال ندارد.
سوال 372 :
من نماز جماعت را در تعدادى از مدارس اقامه مىکنم. زمين بعضى از اين مدارس از صاحبان آن بدون رضايت آنها گرفته شده است. نماز من و دانشآموزان در اين مدارس چه حکمى دارد؟ ج: اگر احتمال قابل توجهى داده شود که مسئول ذيربط به استناد مجوز قانونى و شرعى اقدام به احداث مدارس در آن اراضى نموده، نماز خواندن در آن اشکال ندارد.
سوال 373 :
اگر شخصى مدتى بر سجاده يا با لباسى که خمس به آن تعلق گرفته است، نماز بخواند، نمازهاى او چه حکمى دارد؟ ج: اگر جهل به تعلق خمس به آن مال و يا به حکم تصرف در آن داشته، نمازهائى که تا به حال در آن خوانده، صحيح است.
سوال 374 :
آيا اين گفته که بايد مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بايستند، صحيح است؟ ج: اگر بين زن و مرد مقدارى ولو به اندازه يک وجب فاصله باشد، جلوتر بودن زن اشکال ندارد.
سوال 375 :
نصب تصوير امام خمينى «قدس سره» و شهداى انقلاب اسلامى در مساجد، با توجه به اين که خود حضرت امام «قدس سره» عدم تمايل خود را نسبت به نصب عکسشان در مساجد ابراز کرده و راجع به کراهت آن هم مطالبى وجود دارد، چه حکمى دارد؟ ج: اشکال ندارد لکن اگر در شبستان باشد بهتر است هنگام نماز، به طريقى روى آن پوشانده شود.
سوال 376 :
شخصى در يک خانه دولتى زندگى مىکند که مدت سکونت وى در آن به پايان رسيده و حکم تخليه نيز به او ابلاغ شده است. نماز و روزههاى وى بعد از انقضاى موعد مقرر تخليه، چه حکمى دارد؟ ج: اگر از طرف مسئولين مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعداز مهلت مقرر نباشد، تصرفات او در آن، حکم غصب را دارد.
سوال 377 :
آيا نماز خواندن بر سجادهاى که شکلهائى روى آن رسم شده و يا بر مهرى که داراى نقش است، کراهت دارد؟ ج: فى نفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونهاى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شيعه مىزنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد.
سوال 378 :
اگر مکان نمازگزار پاک نباشد ولى محل سجده پاک باشد، آيا نماز صحيح است؟ ج: اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس يا بدن وى سرايت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان اشکال ندارد.
سوال 379 :
ساختمان کنونى ادارهاى که در آن کار مىکنم، در گذشته قبرستان بود که چهل سال قبل متروکه شده و سى سال است که اين ساختمان در آن ايجاد شده است. در حال حاضر ساختمان همه زمينهاى اطراف اداره تمام گرديده و اثرى از قبرستان باقى نمانده است. با توجه به مطالب مذکور اميدواريم پاسخ فرمائيد که آيا اقامه نماز در اين اداره توسط کارمندان آن از نظر شرعى صحيح است يا خير؟ ج: نماز خواندن و تصرفات ديگر در اين اداره اشکال ندارد، مگر اين که از طريق شرعى ثابت شود زمينى که ساختمان مذکور در آن ايجاد شده، وقف براى دفن اموات بوده و به طريق غير شرعى، تصرف گرديده و در آن ساختمان سازى شده است.
سوال 380 :
جوانان مؤمن تصميم گرفتهاند که به منظور امر به معروف ،هفتهاى يک يا دو روز نماز را در پارکها اقامه کنند، ولى بعضى اشکال مىکنند که مالکيت زمينهاى پارکها مشخص نيست. نماز خواندن در آنها چه حکمى دارد؟ ج: نماز خواندن در پارکهاى فعلى و غير آن اشکال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمىشود.
سوال 381 :
زمين يکى از دبيرستانهاى اين شهر ملک يکى از افراد است. اين زمين طبق نقشه شهر بايد به پارک تبديل مىشد، ولى به علت نياز شديد و با موافقت مسئولين مربوطه، مقرر شد که تبديل به مدرسه شود. از آنجائى که صاحب آن زمين راضى به تملک آن توسط دولت نيست و عدم رضايت خود را نسبت به اقامه نماز و مانند آن در زمين مذکور اعلام نموده است. اميدواريم نظر شريف خود را راجع به نماز خواندن در اين مکان اعلام فرمائيد. ج: اگر گرفتن زمين از مالک شرعى آن طبق قانونى که توسط مجلس شوراى اسلامى وضع و به تأييد شوراى نگهبان رسيده است، انجام گرفته باشد، نماز خواندن و تصرفات ديگر در آن مکان اشکال ندارد.
سوال 382 :
در شهر ما دو مسجد مجاور هم وجوددارد که ديوار بين آن دو آنها را از هم جدا مىکند. مدتى پيش تعدادى از مؤمنين براى اين که دو مسجد به هم وصل شوند، اقدام به خراب کردن قسمت زيادى از ديوار فاصل بين آن دو نمودند، و همين امر باعث شبهه براى بعضى در مورد اقامه نماز در آن دو مسجد شد و هنوز هم اين شک براى آنان وجود دارد. اميدواريم راه حل اين مشکل را بيان فرمائيد. ج: از ميان برداشتن ديوارى که بين دو مسجد فاصله انداخته، باعث اشکال در اقامه نماز در دو مسجد نيست.
سوال 383 :
در جادهها رستورانهائى وجود دارد که در کنار آنها مکانهائى براى خواندن نماز قرار دارد، اگر کسى در آن رستوران غذا نخورد، آيا جايز است در آن مکانها نماز بخواند يا اين که ابتدا بايد اجازه بگيرد؟ ج: اگر احتمال دهد نماز خانه ملک صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانى است که در آن رستوران غذا مىخورند، بايد اجازه بگيرد.
سوال 384 :
آيا نماز کسى که در زمين غصبى روى سجاده يا چوب و مانند آن نماز خوانده، صحيح است يا باطل؟ ج: نماز در زمين غصبى باطل است، هر چند روى جا نماز و تخت باشد.
سوال 385 :
در بعضى از شرکتها و مؤسسههائى که امروزه در اختيار دولت قرار دارد بعضى اعضاى شرکت و کارمندان از شرکت در نماز جماعتى که در آنجا اقامه مىشود خوددارى مىکنند، به اين دليل که آن مکانها توسط دادگاه شرع از صاحبان آنها مصادره شده است. خواهشمنديم نظر مبارک را در اين باره بيان فرمائيد. ج: اگر احتمال مىدهند که قاضى صادر کننده حکم مصادره، با صلاحيت قانونى و بر اساس موازين شرعى و قانونى اقدام به صدور حکم کرده است، عمل او شرعا محکوم به صحت است، وبنا بر اين تصرف در آن مکان جايز است و حکم غصب بر آن منطبق نيست.
سوال 386 :
اگر مسجدى مجاور حسينيهاى باشد، آيا اقامه نماز جماعت در حسينيه صحيحاست و آيا ثواب آن در هر دو برابر است؟ ج: شکى نيست که فضيلت نماز در مسجد بيشتر از فضيلت نماز درغير مسجد است، ولى خواندن نماز جماعت در حسينيه يا در هر مکان ديگرى اشکال شرعى ندارد.
سوال 387 :
آيا نماز خواندن در مکانى که موسيقى حرام پخش مىشود، صحيح است يا خير؟ ج: اگر نماز خواندن در آن محل مستلزم گوش دادن به موسيقى حرام باشد، توقف در آنجا جايز نيست، ولى نماز محکوم به صحت است، و با فرض اين که موسيقى باعث عدم توجه و تمرکز حواس مىشود، نماز خواندن در آن مکان مکروه است.
سوال 388 :
نماز کسانى که با قايق به مأموريت فرستاده مىشوند و وقت نماز آنها مىرسد، به طورى که اگر در همان زمان نماز نخوانند، بعد از آن نمىتوانند نماز خود را داخل وقت بخوانند، چه حکمى دارد؟ ج: در فرض مزبور واجب است که نماز را در وقت آن به هر صورتى که ممکن است، ولو در داخل همان قايق، بخوانند.