احکام مکان نمازگزار (آیت الله حسین مظاهری)

احکام مکان نمازگزار (آیت الله حسین مظاهری)

احکام مکان نمازگزار

مسأله :

در جايى که به واسطه احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، اگر شروع کرد و به مانعى بر نخورد، نمازش صحيح است.

مسأله :

در جايى که ماندن در آن حرام است مانند مجلسى که در آن معصيت مى‌شود و زير سقفى که نزديک است خراب شود و بودن مرد و زن نامحرم در جايى که کسى آنجا نيست، بايد نماز نخواند ولى اگر خواند باطل نيست.

مسأله :

در جايى که سقف آن کوتاه است و نمى‌توان در آنجا راست ايستاد يا به اندازه‌اى کوچک است که جاى رکوع و سجود نيست نمى‌شود نماز خواند ولى اگر ناچار شود در چنين جايى نماز بخواند، بايد به‌قدرى که ممکن است قيام و رکوع و سجود را بجا آورد.

مسأله :

انسان بايد رعايت ادب را بکند و جلوتر از قبر پيامبر6 و امام7 نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بى‌احترامى باشد حرام است ولى نماز باطل نيست.

مسأله :

مکان نمازگزار اگر نجس است بايد طورى تَر نباشد که رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد ولى جايى که پيشانى را بر آن مى‌گذارد اگر نجس باشد گرچه خشک هم باشد نماز باطل است ولى اگر مهر پاک را در جايى که نجس است بگذارند و بر آن سجده کنند اشکال ندارد، و مستحب است که مکان نمازگزار اصلاً نجس نباشد.

مسأله :

اگر در نماز، زن هم رديف مرد يا جلوتر از او باشد اشکال ندارد گرچه بين آنها فاصله‌اى نظير پرده نباشد ولى مستحب است زن عقب‌تر از مرد بايستد و جاى سجده او از جاى ايستادن مرد کمى عقب‌تر باشد و اگر برابر هم باشند ده ذرع (تقريباً پنج متر) ميان آنها فاصله باشد.

مسأله :

خواندن نماز واجب در کعبه و بر بام آن اشکال ندارد گرچه مکروه است ولى خواندن نماز مستحب در کعبه و بر بام آن مکروه هم نيست بلکه مستحب است داخل کعبه مقابل هر رکنى دو رکعت نماز بخوانند.

مسأله :

در شرع مقدّس اسلام خصوصاً براى همسايگان مسجد بسيار سفارش شده است که نماز را در مسجد بخوانند و بهتر از همه مسجدها مسجد الحرام است که نماز در آن برابر با يک ميليون نماز است و مسجد پيامبر6 که برابر با ده‌هزار نماز است.

مسأله :

نماز در حرم مطهر پيامبر اکرم6 و حرم و رواق و صحن امامان: مستحب بلکه بهتر از مسجد است و برابر با دويست هزار نماز است.

مسأله :

براى زنها نماز خواندن در خانه بلکه در اطاق عقب بهتر است ولى اگر بتوانند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کنند بهتر است در مسجد نماز بخوانند.

مسأله :

زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدى که نمازگزار ندارد مستحب است و همسايه مسجد اگر عذرى نداشته باشد، مکروه است در غير مسجد نماز بخواند.

مسأله :

معاشرت با افرادى که با مسجد سر و کار ندارند و خريد و فروش با آنها و زن گرفتن و زن دادن به آنها مکروه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS