8- تبعیت (آیت الله حسین مظاهری)

8- تبعیت (آیت الله حسین مظاهری)

8 - تبعيّت

مسأله :

اگر شراب سرکه شود، ظرف آن و پارچه و چيزى هم که معمولاً روى آن مى‌گذارند پاک مى‌گردد، بلکه اگر موقع جوشيدن سر برود و پشت ظرف به آن آلوده شود، بعد از سرکه شدن پشت ظرف هم پاک مى‌شود.

مسأله :

تخته يا سنگى که روى آن ميّت را غسل مى‌دهند و پارچه‌اى که با آن عورت ميّت را مى‌پوشانند و دست کسى که او را غسل مى‌دهد بعد از تمام شدن غسل پاک مى‌شود.

مسأله :

اگر لباس و مانند آن را با آب قليل آب بکشند و به اندازه معمول فشار دهند تا آبى که روى آن ريخته‌اند جدا شود، آبى که در آن مى‌ماند پاک است.

مسأله :

ظرف نجس را که با آب قليل آب مى‌کشند، بعد از جدا شدن آبى که براى پاک شدن روى آن ريخته‌اند، قطره‌هاى آبى که در آن مى‌ماند پاک است.

مسأله :

کافرى که مسلمان شود اطفال نابالغ او در احکام اسلام تابع او مى‌باشند و همچنين است اگر جد طفل نابالغ يا مادر يا جده او مسلمان شود گرچه پدر او کافر باشد و همچنين است طفل کافرى که به دست مسلمان اسير شود.

مسأله :

اگر بدن حيوان به عين نجس مثل خون، يا متنجّس مثل آب نجس آلوده شود، چنانچه آنها برطرف شود بدن آن حيوان پاک مى‌شود و همچنين است باطن بدن انسان مثل توى دهان و بينى، مثلاً اگر خونى از لاى دندان بيرون آيد و در آب دهان از بين برود، آب کشيدن توى دهان لازم نيست و نيز اگر دندان عاريه در دهان نجس شود، آب کشيدن آن لازم نيست.

مسأله :

اگر غذا لاى دندان مانده باشد و داخل دهان خون بيايد چه انسان بداند که خون به غذا رسيده يا نداند آن غذا پاک است.

مسأله :

جايى را که انسان نمى‌داند از ظاهر بدن است يا باطن آن، اگر نجس شود لازم نيست آب بکشد.

مسأله :

اگر گرد و خاک نجس به لباس و فرش و مانند اينها بنشيند چنانچه طورى آنها را تکان دهند که گرد و خاک نجس از آنها بريزد پاک مى‌گردد و اگر چيزى با رطوبت با آنها ملاقات کند نجس نمى‌شود.

مسأله :

حيواناتى که به خوردن نجاست انسان عادت کرده‌اند نجس مى‌شوند و اگر آنها را استبرا کنند يعنى تا مدتى به حيوان غذاى پاک بدهند که ديگر به آنها نجاستخوار نگويند پاک مى‌گردند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS