3- آفتاب (آیت الله حسین مظاهری)

3- آفتاب (آیت الله حسین مظاهری)

3 - آفتاب

مسأله :

آفتاب، زمين و ساختمان و چيزهايى که مانند درب و پنجره در ساختمان به‌کار برده‌شده و همچنين‌ميخى را که به ديوار کوبيده‌اند با چند شرط پاک مى‌کند:

اوّل: چيز نجس به طورى تر باشد که اگر چيز ديگرى به آن برسد تر شود پس اگر خشک باشد بايد به وسيله‌اى آن را تر کنند تا آفتاب خشک کند.

دوّم: اگر عين‌نجاست در آن چيزباشد پيش از تابيدن آفتاب آن را برطرف کنند.

سوّم: چيزى از تابيدن آفتاب جلوگيرى نکند پس اگر آفتاب از پشت پرده يا ابر و مانند اينها بتابد و چيز نجس را خشک کند آن چيز پاک نمى‌شود ولى اگر ابر به قدرى نازک باشد که از تابيدن آفتاب جلوگيرى نکند اشکال ندارد.

چهارم: آفتاب به تنهايى چيز نجس را خشک کند پس اگر مثلاً چيز نجس به واسطه باد و آفتاب خشک شود پاک نمى‌گردد ولى اگر باد به قدرى کم باشد که نگويند به خشک شدن چيز نجس کمک کرده اشکال ندارد.

پنجم: آفتاب مقدارى از بنا و ساختمان را که نجاست به آن فرو رفته يک مرتبه خشک کند پس اگر يک مرتبه بر زمين و ساختمان نجس بتابد و روى آنرا خشک کند و دفعه ديگر زير آن را خشک نمايد فقط روى آن پاک مى‌شود و زير آن نجس مى‌ماند.

مسأله :

آفتاب حصير نجس که بافته شده در روى زمين است را پاک مى‌کند و همچنين درخت و گياه و مانند اينها به واسطه آفتاب پاک مى‌شود.

مسأله :

اگر آفتاب به زمين نجس بتابد، بعد انسان شک کند که زمين موقع تابيدن آفتاب تر بوده يا نه، يا ترى آن به واسطه آفتاب خشک شده يا نه، آن زمين نجس است و همچنين است اگر شک کند که پيش از تابش آفتاب عين نجاست از آن برطرف شده يا نه، يا شک کند که چيزى مانع تابش آفتاب بوده يا نه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS