1- آب (آیت الله حسین مظاهری)

1- آب (آیت الله حسین مظاهری)

1 - آب

مسأله :

ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست و در کر و جارى يک مرتبه کافى است، ولى ظرفى را که سگ ليسيده يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده يا آب دهانش در آن ريخته، بايد اوّل با خاک پاک، خاک مال کرد و بعد يک مرتبه با آب کر يا جارى و يا دو مرتبه با آب قليل شست.

مسأله :

اگر دهانه ظرفى را که سگ دهن زده تنگ باشد و نشود آن را خاک مال کرد، بايد کهنه به چوبى بپيچند و با آن خاک را به آن ظرف بمالند.

مسأله :

ظرفى را که خوک بليسد يا از آن چيز روانى بخورد، با آب قليل بايد هفت مرتبه شست ولى در کر و جارى يک مرتبه کافى است و لازم نيست آن را خاک مال کنند، گرچه احتياط آن است که خاک مال شود.

مسأله :

ظرفى را که به شراب نجس شده با آب قليل بايد سه مرتبه شست ولى بهتر است هفت مرتبه شسته شود.

مسأله :

کوزه‌اى که از گل نجس ساخته شده و يا آب نجس در آن فرو رفته اگر در آب کر يا جارى بگذارند به هر جاى آنکه آب برسد پاک مى‌شود و اگر بخواهند باطن آن هم پاک شود بايد بقدرى در آب کر يا جارى بماند که آب به تمام آن فرو رود و فرو رفتن رطوبت کافى نيست.

مسأله :

ظرف نجس را با آب قليل دو جور مى‌شود آب کشيد يکى آنکه سه مرتبه پر کنند و خالى کنند، ديگر آنکه سه دفعه قدرى آب در آن بريزند و در هر دفعه آب را طورى در آن بگردانند که به جاهاى نجس آن برسد و بيرون بريزند.

مسأله :

اگر ساختمانى را با مصالح نجس بسازند يا اطاقى را با رنگ نجس رنگ کنند و بعد آب بکشند ظاهرش پاک مى‌شود و همچنين اگر فلز نجسى را آب کنند و با آن چيزى بسازند بعد آن را آب بکشند، ظاهرش پاک مى‌شود.

مسأله :

اگر چيز نجس را بعد از برطرف کردن عين نجاست يک مرتبه در آب کر يا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‌شود و در فرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست.

مسأله :

اگر چيزى به غير بول نجس شود چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست يک مرتبه آب قليل روى آن بريزند پاک مى‌گردد. و نيز اگر در دفعه اوّلى که آب روى آن مى‌ريزند نجاست آن برطرف شود و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روى آن بيايد پاک مى‌شود و اگر به بول نجس شده باشد دو مرتبه آب قليل روى آن بريزند پاک مى‌شود ولى در هر صورت لباس و مانند آن را بايد بعد از شستن اوّل فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.

مسأله :

اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود با فرو بردن در کُر و جارى پاک مى‌گردد و نيز اگر باطن آنها نجس شود با نفوذ آب به باطن آنها پاک مى‌گردد.

مسأله :

اگر انسان شک کند که آب نجس به باطن چيزى رسيده يا نه، باطن آن پاک است.

مسأله :

اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها به غير بول نجس شده باشد چنانچه آن را در ظرفى بگذارند و بعد از زوال عين نجس يک مرتبه آب قليل روى آن بريزند و خالى کنند پاک مى‌شود، و ظرف آن هم پاک مى‌گردد. و اگر به بول نجس شده بعد از زوال عين نجاست، دو مرتبه آب قليل روى آن بريزند و خالى کنند پاک مى‌شود و ظرف آن هم پاک مى‌گردد ولى اگر بخواهند لباس يا چيزى را که فشار لازم دارد در ظرفى بگذارند و آب بکشند بايد در هر مرتبه که آب روى آن مى‌ريزند آن را فشار دهند و ظرف را کج کنند تا غساله‌اى که در آن جمع شده بيرون بريزد.

مسأله :

لباسى که رنگ پس مى‌دهد چنانچه نجس شود اگر در آب کُر يا جارى فرو برند پاک مى‌شود، گرچه موقع فشار دادن آب مضاف از آن بيرون آيد.

مسأله :

اگر بعد از آب کشيدن لباس و مانند آن ذرّات گل يا صابون و مانند آنها در آن ديده شود پاک است.

مسأله :

هر چيز نجس تا عين نجاست را از آن بر طرف نکنند پاک نمى‌شود ولى اگر بو يا رنگ نجاست در آن مانده باشد اشکال ندارد، پس اگر خون را از لباس بر طرف کنند و لباس را آب بکشند و رنگ خون در آن بماند پاک مى‌باشد.

مسأله :

غذاى نجسى که لاى دندانها مانده اگر آب در دهان بگردانند و به تمام غذاى نجس برسد پاک مى‌شود.

مسأله :

اگر موى سر و صورت را که زياد است با آب قليل آب بکشند لازم نيست فشار دهند تا غساله آن جدا شود.

مسأله :

گوشت و دنبه‌اى که‌نجس شده‌مثل چيزهاى ديگر آب کشيده مى‌شود.

مسأله :

اگر ظرف يا بدن نجس باشد و بعد به طورى چرب شود که جلوگيرى از رسيدن آب به آنها کند، چنانچه بخواهند ظرف و بدن را آب بکشند بايد چربى را بر طرف کنند تا آب به آنها برسد ولى اگر چربى به اندازه‌اى باشد که از رسيدن آب به آنها جلوگيرى نکند مانعى ندارد.

مسأله :

اگر چيزى را آب بکشند و يقين کنند پاک شده و بعد شک کنند که آن را درست آب کشيده‌اند يا نه، پاک است.

مسأله :

زمينى که آب روى آن جارى نمى‌شود اگر به غير بول نجس شود بعد از برطرف کردن عين نجاست با آب قليل پاک مى‌شود، امّا اگر نجاست بول بوده آبى که مرتبه اوّل روى آن مى‌ريزند نجس است که اگر به وسيله چيزى مانند پارچه گرفته شود و يک بار ديگر آب روى آن بريزند پاک مى‌شود ولى زمينى که روى آن شن يا ريگ باشد - چون آبى که روى آن مى‌ريزند از آن جدا شده و در شن و ريگ فرو مى‌رود - با آب قليل پاک مى‌شود، امّا زير ريگها نجس مى‌ماند.

مسأله :

اگر ظاهر سنگ نمک و قند و مانند آن نجس شود قابل تطهير است ولى اگر نجاست در آنها نفوذ کرده باشد قابل تطهير نيست.

مسأله :

اگر با شکر آب شده نجس، قند بسازند و يا با خمير نجس نان بپزند و هر چيزى که مانند اينهاست قابل تطهير نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS