احکام ظرفها (آیت الله حسین مظاهری)

احکام ظرفها (آیت الله حسین مظاهری)

احکام ظرفها

مسأله :

چرم مردار و سگ و خوک، چه ظرف باشند و چه غير آن، مانند زين دوچرخه و کمربند و کفش و مانند اينها، گرچه نجس مى‌باشند، ولى استعمال آنها اشکال ندارد و چيزهايى که از بلاد کفر مى‌آورند نظير همان زين دوچرخه و کفش و کمربند و مانند اينها اگر شک کنيم که چرم است يا نه و در صورتى که بدانيم چرم است شک کنيم از مردار است يا نه علاوه بر اينکه استعمال آنها مانعى ندارد پاک نيز مى‌باشند.

مسأله :

خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ولى استعمال آنها در مثل زينت اطاق حرام نيست و نگاه داشتن آن نيز حرام نمى‌باشد.

مسأله :

ساختن ظرف طلا يا نقره و مزدى که براى آن مى‌گيرند و خريد و فروش آنها حرام نيست.

مسأله :

گيره استکان که از طلا يا نقره مى‌سازند اگر بعد از برداشتن استکان ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهايى و چه با استکان حرام است و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله :

استعمال ظرفى که روى آن را آب طلا يا آب نقره داده‌اند اشکال ندارد.

مسأله :

اگر فلزى را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند چنانچه مقدار آن فلز به قدرى زياد باشد که ظرف طلا يا نقره به آن ظرف نگويند استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله :

اگر انسان غذايى را که در ظرف طلا يا نقره است به قصد اينکه چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مى‌باشد در ظرف ديگر بريزد اشکال ندارد، و اگر به اين قصد نباشد ريختن غذا از ظرف طلا يا نقره در ظرف ديگر حرام است، ولى در هر دو صورت خوردن غذا از ظرف دوّم مانعى ندارد.

مسأله :

استعمال بادگير قليان و غلاف شمشير و کارد و قاب قرآن اگر از طلا يا نقره باشد اشکال ندارد و همچنين عطردان و سرمه‌دان و مثل اينها.

مسأله :

خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره در حال ناچارى اشکال ندارد.

مسأله :

استعمال ظرفى که معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS