احکام غسل میت (آیت الله حسین مظاهری)

احکام غسل میت (آیت الله حسین مظاهری)

احکام غسل ميّت

مسأله :

واجب است ميّت را سه غسل بدهند:

اوّل: با آبى که با سدر مخلوط باشد.

دوّم: با آبى که با کافور مخلوط باشد.

سوّم: با آب خالص.

مسأله :

سدر و کافور بايد به اندازه‌اى زياد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازه‌اى هم کم نباشد که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است.

مسأله :

اگر سدر و کافور به اندازه‌اى که لازم است پيدا نشود بايد مقدارى که به آن دسترسى دارند در آب بريزند.

مسأله :

کسى که براى حجّ احرام بسته است اگر پيش از تمام کردن سعى بين صفا و مروه بميرد، نبايد او را با آب کافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، و همچنين اگر در احرام عمره پيش از کوتاه کردن مو بميرد.

مسأله :

اگر سدر و کافور يا يکى از اينها پيدا نشود يا استعمال آن جايز نباشد مثل آنکه غصبى باشد، بايد به جاى هر کدام که ممکن نيست ميّت را با آب خالص غسل بدهند.

مسأله :

کسى که ميّت را غسل مى‌دهد، در حال اختيار بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل و آشنا به مسائل غسل باشد، گرچه بالغ نباشد.

مسأله :

کسى که ميّت را غسل مى‌دهد بايد قصد قربت داشته باشد يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد.

مسأله :

غسل بچّه مسلمان گرچه از زنا باشد، واجب است. و غسل و کفن و دفن کافر و اولاد او لازم نيست. و کسى که از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر و مادر او يا يکى از آنان مسلمان باشند، بايد او را غسل داد و اگر هيچ‌کدام از آنان مسلمان نباشند غسل دادن او لازم نيست.

مسأله :

بچّه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچه‌اى بپيچند و بدون غسل دفن کنند.

مسأله :

اگر مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد باطل است ولى زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد، گرچه احتياط مستحب آن است که زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد.

مسأله :

مرد مى‌تواند دختر بچه‌اى را که سن او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد، زن هم مى‌تواند پسر بچه‌اى را که سه سال بيشتر ندارد، غسل دهد.

مسأله :

اگر براى غسل ميتى که مرد است، مرد پيدا نشود زنانى که با او محرمند مى‌توانند غسلش بدهند. و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد مردهايى که با او محرمند، مى‌توانند او را غسل دهند. ولى در هر صورت بايد عورت ميّت پوشانده‌شود و اگر محرم هم پيدانشود، غسل و تيمّم‌ساقط است.

مسأله :

اگر ميّت و کسى که او را غسل مى‌دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند جايز است که غير از عورت، جاهاى‌ديگر ميّت برهنه باشد و همينطور اگر محرم‌باشند.

مسأله :

نگاه کردن به عورت ميّت در غير زن و شوهر حرام است و کسى که او را غسل مى‌دهد اگر نگاه کند معصيت کرده، ولى غسل باطل نمى‌شود.

مسأله :

اگر جايى از بدن ميّت نجس باشد، بايد پيش از آنکه آنجا را غسل بدهند آب بکشند و احتياط مستحب آن است که تمام بدن ميت، پيش از شروع به غسل پاک باشد.

مسأله :

غسل ميّت مثل غسل جنابت است و مى‌شود آن را ترتيبى يا ارتماسى انجام داد.

مسأله :

کسى‌که در حال‌حيض يا جنابت‌مرده، همان‌غسل‌ميّت‌براى او کافى‌است.

مسأله :

جايز نيست براى غسل دادن ميّت مزد بگيرد مگر در صورتى که بتواند قصد قربت نمايد، ولى مزد گرفتن براى کارهاى مقدماتى غسل حرام نيست.

مسأله :

اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعى داشته باشد، بايد عوض هر غسل، ميّت را يک تيمّم بدهند.

مسأله :

کسى که ميّت را تيمّم مى‌دهد، بايد دست ميّت را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بکشد، و اگر به اين صورت ممکن باشد، جايز نيست با دست ديگرى او را تيمّم دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS