احکام عقد دائم (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام عقد دائم (آیت الله جعفر سبحانی)

احکام عقد دائم

مسأله 2056 :

زنى که عقد دائمى شده، نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود يا کارى را در خارج خانه انتخاب کند مگر براى نيازمندى هاى جزئى که با حقوق زوج و شئون او منافات نداشته باشد و بدون عذر شرعى نبايد از نزديکى کردن او جلوگيرى کند در اين صورت، تهيه غذا و لباس و منزل او و لوازم ديگرى که در کتاب هاى فقهى ذکر شده بر شوهر واجب است و اگر تهيه نکند، چه توانائى داشته باشد، يا نداشته باشد، مديون زن است.

مسأله 2057 :

اگر زن در کارهائى که در مسأله پيش گفته شد اطاعت شوهر را نکند، گناهکار است و حق غذا و لباس و منزل و همخوابى ندارد ولى مهر او از بين نمى رود.

مسأله 2058 :

مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

مسأله 2059 :

مخارج سفر زن اگر بيشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نيست ولى اگر شوهر مايل باشد که زن را سفر ببرد بايد خرج سفر او را بدهد.

مسأله 2060 :

زنى که از شوهر اطاعت مى کند اگر مطالبه خرجى کند و شوهر ندهد مى تواند در هر روز به اندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نيست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهيه کند، در موقعى که مشغول تهيه معاش است، اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

مسأله 2061 :

مرد نمى تواند زن دائمى خود را به طورى ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى شوهر، لکن واجب نيست هر چهار شب يک شب نزد او بماند.

مسأله 2062 :

شوهر نمى تواند بيش از چهارماه نزديکى با عيال دائمى خود را ترک کند. مگر اين که زن در سن بالائى باشد.

صفحه 454

مسأله 2063 :

اگر در عقد دائمى، مهر را معين نکنند عقد صحيح است و چنانچه مرد با زن نزديکى کند، بايد مهر او را مطابق مهر زنهائى که مثل او هستند، بدهد.

مسأله 2064 :

اگر موقع خواندن عقد دائمى براى دادن مهر مدتى معين نکرده باشند، زن مى تواند پيش از گرفتن مهر از نزديکى کردن شوهر جلوگيرى کند. چه شوهر توانائى دادن مهر را داشته باشد چه نداشته باشد. مگر اين که ناتوانى مالى شوهر قرينه باشد که پرداخت مهر «عندالاستطاعه» خواهد بود

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS