چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

چيزى که سجده بر آن صحيح است

مسأله 965 :

هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى که از زمين مى رويد

[181]

مانند چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چيزهاى خوراکى و پوشاکى هرچند از زمين برويد جايز نيست و همچنين سجده کردن بر فلزّات مانند طلا و نقره باطل است، امّا سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيدوسياه و حتّى عقيق اشکال ندارد.

مسأله 966 :

احتياط واجب آن است که بر برگ درخت مو که بعضى آن را در غذا مصرف مى کنند سجده نکند.

مسأله 967 :

سجده بر علف و کاه و مانند اينها که از زمين مى رويد و خوراک حيوان است اشکال ندارد و همچنين سجده بر گلهايى که خوراکى انسان نيستند، امّا گلها و گياهانى که از قبيل داروى خوراکى هستند مانند گل بنفشه و گل گاو زبان بنا بر احتياط، سجده بر آنها صحيح نيست، همچنين سجده بر گياهانى که در بعضى از شهرها خوراکى است و در بعضى از شهرها خوراکى نيست.

مسأله 968 :

سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ چه قبل از پخته شدن و چه بعد از آن صحيح است، همچنين بر آجر و سفال و سيمان نيز جايز است.

مسأله 969 :

سجده بر کاغذ جايز است مگر آن که يقين داشته باشيم از پنبه يا چيزهايى ساخته شده که سجده بر آنها شرعاً جايز نيست و از آنجا که غالب کاغذها را در حال حاضر از چوب مى سازند و يا حدّاقل شک داريم از چه مى سازند سجده بر آنها جايز است.

مسأله 970 :

بهتر از هر چيز براى سجده خاک مخصوصاً «تربت حضرت سيّد الشّهداء(عليه السلام)» است که يادآور خونهاى شهيدان مى باشد.

مسأله 971 :

هرگاه چيزى که سجده بر آن صحيح است در اختيار ندارد، يا به واسطه گرمى و سردى زياد نمى تواند بر آن سجده کند، بايد بر لباسش اگر از کتان يا پنبه است سجده کند و اگر از چيز ديگر است (مثلاً از پشم است) بر همان يا بر فرش سجده نمايد و اگر آن هم ممکن نيست بر فلزّات و اشياء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چيزى پيدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده

[182]

مى کند، بنابر اين پشت دست آخرين چيزى است که مى توان بر آن سجده کرد.

مسأله 972 :

هرگاه در سجده اوّل مهر به پيشانى بچسبد بايد آن را براى سجده دوم از پيشانى جدا کند و اگر به همان حال به سجده دوم رود اشکال دارد.

مسأله 973 :

هرگاه در اثناء نماز چيزى را که سجده بر آن صحيح است از دست بدهد، مثلاً بچّه اى آن را بردارد، چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتياط دوباره مى خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد، در هر دو صورت به ترتيبى که در دو مسأله قبل گفته شد عمل نمايد.

مسأله 974 :

هرگاه در حال سجده متوجّه شود پيشانى را بر چيزى گذارده که سجده بر آن جايز نيست، اگر ممکن است و منافات با صورت نماز گزار ندارد پيشانى را به روى چيزى که سجده بر آن صحيح است بکشد و اگر دسترسى ندارد و وقت تنگ است به دستور مسأله پيش عمل کند.

مسأله 975 :

هرگاه بعد از نماز يابعد از سجده متوجّه شود بر چيزى سجده کرده که سجده بر آن جايز نبوده، نمازش صحيح است.

مسأله 976 :

سجده کردن براى غير خداوند متعال حرام است و بعضى از مردم عوام که در مقابل قبر امامان(عليهم السلام) پيشانى را بر زمين مى گذارند اگر به قصد سجده براى امام(عليه السلام) باشد فعل حرام است و اگر براى شکر خدا باشد اشکالى ندارد، ولى اگر در نظر بينندگان چنين نشان دهد که سجده براى امام(عليه السلام) است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشکال دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS