وقت نماز ظهر و عصر (امام خمینی (ره))

وقت نماز ظهر و عصر (امام خمینی (ره))

وقت نماز ظهر و عصر

مساله 729 :

اگر چوب يا چيزى مانند آن را راست در زمين هموار فرو برند، صبح که خورشيد بيرون مى‌آيد، سايه آن به طرف مغرب مى‌افتد. و هر چه آفتاب بالا مى‌آيد،اين سايه کم مى‌شود. و در شهرهاى ما در اول ظهر شرعى به آخرين درجه کمى مى‌رسد،و ظهر که گذشت، سايه آن به طرف مشرق برمى‌گردد. و هر چه خورشيد رو به مغرب مى‌رود، سايه زيادتر مى‌شود. بنابر اين وقتى سايه به آخرين درجه کمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت، معلوم مى‌شود ظهر شرعى شده است. ولى در بعضى شهرها مثل مکه که گاهى موقع ظهر سايه به کلى از بين مى‌رود، بعد از آنکه سايه دوباره پيدا شد، معلوم مى‌شود ظهر شده است.

مساله 730 :

چوب يا چيز ديگرى را که براى معين کردن ظهر به زمين فرو مى‌برند، شاخص گويند.

مساله 731 :

نماز ظهر و عصر هر کدام وقت مخصوص و مشترکى دارند: وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتى که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد. و وقت مخصوص نماز عصر موقعى است که به اندازه خواندن نماز عصر وقت به مغرب مانده باشد، که اگر کسى تا اين موقع نماز ظهر را نخواند، نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند. و ما بين وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر وقت مشترک نماز ظهر و نماز عصر است. و اگر کسى اشتباها نماز ظهر يا عصر را در وقت مخصوص ديگرى بخواند، نمازش صحيح است.

مساله 732 :

اگر پيش از خواندن نماز ظهر سهوا مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشتباه کرده است، چنانچه در وقت مشترک باشد، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند. يعنى نيت کند که آنچه تا حال خوانده‌ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى‌خوانم، همه نماز ظهر باشد. و بعد از آنکه نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند. و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عصر را بخواند و احتياط آن است که دوباره نماز عصر را هم بعد از آن بخواند، و اين احتياط خيلى خوب است.

مساله 733 :

در روز جمعه انسان مى‌تواند به جاى نماز ظهر، دو رکعت نماز جمعه بخواند. ولى احتياط مستحب آن است که اگر نماز جمعه خواند، نماز ظهر را هم بخواند، و اين احتياط خيلى مطلوب است.

مساله 734 :

احتياط واجب آن است که نماز جمعه را از موقعى که عرفا اول ظهر مى‌گويند، تاخير نيندازد. و اگر از اوايل ظهر تاخير افتاد، به جاى نماز جمعه نماز ظهر بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS