احکام حیض (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام حیض (آیت الله حسین وحید خراسانی)

حيض

حيض خونى است که غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود ، و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند .

مسأله 440 :

خون حيض در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن سياه يا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بيرون مى آيد .

مسأله 441 :

زن بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و چنانچه خونى ببيند حيض نيست ، و احتياط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بين احکام يائسه و غير يائسه - چه قرشيه باشد و چه غير قرشيه - بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند ، بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .

مسأله 442 :

خونى که دختر پيش از تمام شدن نه سال مى بيند ، حيض نيست .

مسأله 443 :

زن آبستن و زنى که بچه شير مى دهد ممکن است حيض ببيند ، و فرقى بين زن آبستن و غير او در احکام حيض نيست ، ولى زن آبستن در صورتى که بعد از گذشتن بيست روز از اول عادتش خونى ببيند که صفات حيض را دارد ، احتياط واجب آن است که بين تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد .

مسأله 444 :

دخترى که نمى داند نه سالش تمام شده يا نه ، اگر خونى ببيند که نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض نيست ، و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد حيض است ، و شرعا نه سال او تمام شده است .

مسأله 445 :

زنى که شک دارد يائسه شده يا نه ، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه ، بايد بنا بگذارد که يائسه نشده است .

مسأله 446 :

مدت حيض کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود .

مسأله 447 :

بايد سه روز اول حيض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره يک روز خون ببيند حيض نيست ، هر چند احتياط مستحب اين است که در مانند صورت دوم ، جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .

مسأله 448 :

ابتداى حيض لازم است خون بيرون بيايد ، ولى لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد ، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافيست ، ولى بودن در رحم کافى نيست ، و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بين زنها متعارف است ، باز هم حيض است .

مسأله 449 :

لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند ، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود ، بدون اشکال حيض است ، و همچنين است اگر در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .

مسأله 450 :

اگر سه روز پشت سر هم با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند و پاک شود ، چنانچه دوباره خونى که داراى نشانه هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند و روزهايى که خون ديده و در وسط پاک بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود ، روزهايى هم که در وسط پاک بوده حيض است .

مسأله 451 :

اگر خونى ببيند که از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض در صورتى که صفات حيض را داشته يا در ايام عادت باشد ، بايد آن را حيض قرار دهد و در غير اين صورت ، اگر مى داند حالت سابقه طهارت بوده يا جهل به حالت سابقه دارد ، بنابر طهارت بگذارد ، و اگر مى داند حيض بوده ، تا مقدارى که مجموع خون حالت سابقه و خون مشکوک ممکن است شرعا حيض باشد ، بنابر حيض بگذارد .

مسأله 452 :

اگر خونى ببيند که سه روز بر آن نگذشته و نداند خون دمل و زخم است يا حيض ، و در ايام عادت نباشد و صفات حيض را نداشته باشد ، اگر حالت سابقه اش حيض است - به کيفيتى که در مسألهء قبل گذشت - بايد حيض قرار دهد ، و اگر نه بايد عبادتهاى خود را به جا آورد .

مسأله 453 :

اگر خونى ببيند و شک کند که خون حيض است يا استحاضه ، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد ، بايد حيض قرار دهد .

مسأله 454 :

اگر خونى ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت ، بايد خود را وارسى کند - يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند ، بعد بيرون آورد ، پس اگر اطراف آن آلوده باشد خون بکارت است ، و اگر به همهء آن رسيده حيض مى باشد - و يا احتياط کند به جمع بين تروک حائض و اعمال طاهرة .

مسأله 455 :

اگر کمتر از سه روز خون ببيند و پاک شود ، و بعد سه روز خون در عادت يا با نشانه هاى حيض ببيند ، خون دوم حيض است ، و خون اول اگر چه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS