کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله جعفر سبحانی)

کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله جعفر سبحانی)

کسانى که روزه بر آنها واجب نيست

مسأله 1379 :

کسى که به واسطه پيرى نمى تواند روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم بايد براى هر روز 750 گرم آرد به فقير بدهد.

مسأله 1380 :

کسى که به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد بنابر احتياط لازم است قضاى روزه هائى را که نگرفته به جا آورد.

مسأله 1381 :

اگر انسان مرضى دارد که زياد تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را تحمل کند، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يک مد آرد گندم به فقير بدهد. و بهتر آن است که بيشتر از مقدارى که ناچار است آب نياشامد و چنانچه بعد بتواند در روزهاى کوتاه و هواى ملايم روزه بگيرد بنابر احتياط روزه هايى را که نگرفته، قضا نمايد.

صفحه 332

مسأله 1382 :

زنى که زائيدن او نزديک است و روزه براى حملش ضرر دارد روزه بر او واجب نيست. و بايد براى هر روز يک مدّ آرد گندم به فقير بدهد. و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يک مدّ گندم و يا آرد آن را به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه هائى را که نگرفته بايد قضا نمايد.

مسأله 1383 :

زنى که بچه شير مى دهد و شير او کم است چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بى اجرت شير دهد، اگر روزه براى بچه اى که شير مى دهد ضرر دارد روزه بر او واجب نيست. و بايد براى هر روز يک مدّ طعام يعنى آرد گندم به فقير بدهد و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مدّ طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه هائى را که نگرفته بايد قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS