احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام چيزهايى که روزه را باطل مى کند

مسأله 1662 :

اگر انسان عمدا و از روى اختيار کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد , روزه او باطل مى شود و چـنـانـچـه از روى عمد نباشد اشکال ندارد , ولى جنب اگر بخوابد و به تفصيلى که در مسأله ( 1639 ) گفته شد تا اذان صبح غسل نکند , روزه او باطل است , و چنانچه انسان نداند که بعضى از آنچه گفته شد روزه را بـاطل مى کند يعنى جاهل قاصر باشد , و ترديدى هم نداشته باشد يا آن که اعتماد بر حجت شرعى داشته باشد , اگر آن چيز را انجام دهد , روزه اش باطل نمى شود , مگر در خوردن و آشاميدن و جماع .

مسأله 1663 :

اگـر روزه دار سـهـوا يـکـى از کارهايى که روزه را باطل مى کند , انجام دهد , و به گمان اين که روزه اش باطل شده , عمدا دوباره يکى از آنها را بجا آورد , روزه او باطل مى شود.

مسأله 1664 :

اگـر چيزى به زور در گلوى روزه دار بريزند , روزه او باطل نمى شود , ولى اگر مجبورش کنند , مـثـلا بـه او بـگـويند اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مى زنيم , و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد , روزه او باطل مى شود.

مسأله 1665 :

روزه دار نبايد جايى برود که مى داند چيزى در گلويش مى ريزند , يا مجبورش مى کنند که خودش روزه خود را باطل کند , و اگر برود , و از روى ناچارى خودش کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد , روزه او باطل مى شود , و هم چنين است بنابر احتياط لازم اگر چيزى را در گلويش بريزند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS