نیت (آیت الله جعفر سبحانی)

نیت (آیت الله جعفر سبحانی)

نيّت

مسأله 1234 :

لازم نيست انسان نيّت روزه را از قلب خود بگذراند; يا مثلاً بگويد فردا را روزه مى گيرم، بلکه همين قدر که براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کارى که روزه را باطل مى کند انجام ندهد، کافى است و براى آن که يقين کند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد مغرب از انجام کارى که روزه را باطل مى کند، خوددارى نمايد.

مسأله 1235 :

بايد در هر شب از ماه رمضان داعى بر امساک فردا را داشته باشد و بهتر است که شب اول ماه هم نيت روزه همه ماه را بنمايد.

مسأله 1236 :

از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نيّت روزه فردا را بکند، اشکال ندارد.

مسأله 1237 :

وقت نيّت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى که به اندازه نيّت کردن به مغرب وقت مانده باشد که اگر تا اين وقت کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد و نيّت روزه مستحبى کند روزه او صحيح است.

مسأله 1238 :

کسى که پيش از اذان صبح بدون نيّت روزه، خوابيده است، اگر پيش از ظهر بيدار شود ونيّت کند، روزه او صحيح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب. و اگر بعد

صفحه 312

از ظهر بيدار شود، نمى تواند نيّت روزه واجب نمايد ولى لازم است تا مغرب از کارى که روزه را باطل مى کند، اجتناب نمايد.

مسأله 1239 :

اگر بخواهد غير روزه رمضان روزه ديگرى بگيرد، بايد آن را معين نمايد، مثلاً نيت کند که روزه قضا يا روزه نذر مى گيرم مگر آنجا که روزش معيّن باشد مانند روزه اول ماه، از اين جهت در ماه رمضان لازم نيست نيت کند که روزه ماه رمضان مى گيرم، بلکه اگر نداند ماه رمضان است يا فراموش نمايد، و روزه ديگرى را نيت کند، روزه ماه رمضان حساب مى شود.

مسأله 1240 :

اگر پيش از اذان صبح نيت کند و بيهوش شود و قبل از زوال به هوش آيد، بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد و احتياط مستحب آن است روزه آن روز را قضا نمايد.

مسأله 1241 :

اگر پيش از اذان صبح نيّت کند و بخوابد و بعداز مغرب بيدار شود، روزه اش صحيح است.

مسأله 1242 :

اگر بچّه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود، بايد روزه بگيرد و اگر بعد از اذان بالغ شود، روزه آن روز بر او واجب نيست.

مسأله 1243 :

کسى که براى به جا آوردن روزه ميّتى اجير شده، اگر روزه مستحبى بگيرد اشکال ندارد. ولى کسى که روزه قضا ـ بنابر احتياط ـ يا واجب ديگرى دارد، نمى تواند روزه مستحبى بگيرد و چنانچه فراموش کند و روزه مستحبى بگيرد، در صورتى که پيش از ظهر يادش بيايد، روزه مستحبى او به هم مى خورد و مى تواند نيّت خودرا به روزه واجب برگرداند. و اگر بعد از ظهر ملتفت شود، روزه او باطل است و اگر بعداز مغرب يادش بيايد، روزه اش بى اشکال نيست.

مسأله 1244 :

اگر غير از روزه ماه رمضان روزه معيّن ديگرى بر انسان واجب باشد، مثلاً نذر کرده باشد که روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه عمداً تا اذان صبح نيت نکند، روزه اش باطل است و اگر نداند که روزه آن روز بر او واجب است يا فراموش کند و پيش از ظهر يادش بيايد، چنانچه کارى که روزه را باطل مى کند، انجام نداده باشد و فوراً نيت کند روزه او صحيح وگرنه باطل مى باشد.

صفحه 313

مسأله 1245 :

اگر براى روزه واجب غيرمعيّنى مثل روزه کفّاره عمداً تا نزديک ظهر نيّت نکند اشکال ندارد، بلکه اگر پيش از نيّت تصميم داشته باشد که روزه نگيرد، يا ترديد داشته باشد که بگيرد يا نه; چنانچه کارى که روزه را باطل مى کند، انجام نداده باشد و پيش از ظهر نيت کند، روزه او صحيح است.

مسأله 1246 :

اگر در ماه رمضان پيش از ظهر کافر مسلمان شود و از اذان صبح تا آن وقت کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد، خوب است تا مغرب امساک کند، و اگر نکرد قضا ندارد.

مسأله 1247 :

اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد احتياط مستحب آن است نيت روزه کند و بعداً قضاى آن را به جا آورد.

مسأله 1248 :

روزى را که انسان شک دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، واجب نيست روزه بگيرد، و اگر بخواهد روزه بگيرد، نمى تواند نيت روزه رمضان کند ولى اگر نيت روزه قضا و مانند آن بنمايد و چنانچه بعداً معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب مى شود.

مسأله 1249 :

اگر روزى را که شک دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، به نيّت روزه قضا يا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد که ماه رمضان است، بايد نيت روزه رمضان کند.

مسأله 1250 :

اگر در روزه واجب معيّنى مثل روزه رمضان از نيت روزه گرفتن برگردد روزه اش باطل است و همچنين است اگر نيت کند که چيزى را که روزه را باطل مى کند به جا آورد، خواه آن را انجام بدهد يا ندهد، روزه اش باطل مى شود.

مسأله 1251 :

در روزه واجبى که وقت آن معين نيست مثل روزه کفّاره، اگر قصد کند کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد، يا مردّد شود که به جا آورد يا نه، چنانچه به جا نياورد و پيش از ظهر دوباره نيت روزه کند، روزه او صحيح است و در روزه مستحب اگر تا غروب کارى که روزه باطل مى کند انجام ندهد، نيت کند، روزه او صحيح است.

صفحه 314

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS