31. خوردنى ها و آشامیدنى ها (آیت الله جعفر سبحانی)

31. خوردنى ها و آشامیدنى ها (آیت الله جعفر سبحانی)

31. خوردنى ها و آشاميدنى ها

حيوانات حلال و حرام گوشت

مسأله 2269 :

گوشت گاو و گوسفند و شتر اهلى و همچنين گاو و گوسفند و بز و خر وحشى و آهو حلال است، ولى گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه مى باشد، حيوانات درنده عموماً، همچنين فيل و خرگوش و حشرات گوشتشان حرام است.

مسأله 2270 :

گوشت پرندگانى را که داراى چنگال هستند حرام است، همچنين پرندگانى که موقع پرواز بال هاى خود را صاف نگه مى دارند، يا اگر بال مى زنند بال زدن آنها کمتر و صاف نگه داشتن آنها بيشتر است، اما پرندگانى که بال مى زنند يا بال زدن آنها از صاف نگه داشتن بيشتر است گوشتشان حلال است از جمله انواع کبوترها و قمرى و کبک حلال است، ولى گوشت هدهد مکروه است.

مسأله 2271 :

اگر از حيوانى که زنده است قطعه اى جدا کننده خواه دنبه يا گوشت بوده باشد خوردن آن حرام است.

اجزاء حرام حيوانات حلال گوشت

مسأله 2272 :

چهارده چيز از حيوانات حلال گوشت (بنابر احتياط واجب در بعضى از آنها) حرام است:

1ـ خون 2ـ نرى 3ـ فرج 4ـ بچه دان 5ـ غدد که آن را دشول مى گويند. 6ـ تخم که آن را دنبلان مى گويند 7ـ دانه کوچکى که در مغز سر است و به شکل نخود مى باشد. 8ـ مغز حرام که

صفحه 494

در ميان تيره پشت است 9ـ پى که در دو طرف گردن قرار دارد و تا تيره پشت کشيده شده. 10ـ زهره دان 11ـ سپرز (طحال) 12ـ مثانه (محل اجتماع بول) 13ـ سياهى چشم 14ـ چيزى که در ميان سم است و عرب آن را ذات الاشاجع مى گويد، اين در حيوانات بزرگ است، اما در حيوانات کوچکى مانند گنجشک چنانچه بعضى از اين امور قابل تشخيص، يا جدا کردن نيست خوردن آن اشکالى ندارد.

خوردنى ها و آشاميدنى هاى حرام

مسأله 2273 :

خوردن اشياء خبيث و پليد که طبع انسان از آن تنفّر دارد (مانند فضله حيوانات و آب بينى و امثال آن) حرام است هر چند پاک باشد.

مسأله 2274 :

خوردن خاک و گِل حرام است، ولى خوردن کمى از تربت پاک حضرت سيّدالشهداء امام حسين(عليه السلام) که از قبر شريف اخذ شود (کمتر از يک نخود) به قصد شفاء اشکال ندارد و همچنين گل داغستان و گل ارمنى که براى معالجه مى خورند در صورتى که علاج منحصر به آن باشد جايز است.

مسأله 2275 :

خوردن يا نوشيدن چيزى که براى انسان ضرر مهمى دارد حرام است، کشيدن سيگار و ساير انواع دخانيات مخصوصاً مواد مخدر مطلقاً حرام است خواه به صورت تزريق يا دود کردن يا خوردن و يا به هر طريق ديگرى بوده باشد. و همچنين توليد، خريد و فروش و هر گونه کمک به انتشار آن حرام است.

مسأله 2276 :

اگر با گاو و گوسفند و شتر نزديکى کنند، علاوه بر اين که گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نيز بنابر احتياط واجب نجس مى باشد و آشاميدن شير آنها نيز حرام است و بايد آن حيوان را ذبح کنند و لاشه آن را بسوزانند و کسى که با آن نزديکى کرده بايد پول آن را به صاحبش بدهد.

مسأله 2277 :

آشاميدن شراب حرام و از گناهان کبيره است، بلکه در بعضى از اخبار بزرگترين گناه شمرده شده است و اگر کسى آن را حلال بداند در صورتى که متوجه باشد که لازمه حلال دانستن آن تکذيب خدا و پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)مى باشد کافر است.

صفحه 495

Powered by TayaCMS