شخص جنبی که احتمال می دهد اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتیکه بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود حکم روزه وی چیست؟

شخص جنبی که احتمال می دهد اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتیکه بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود حکم روزه وی چیست؟

پاسخ

  • خویی و تبریزی: روزه اش باطل است و باید قضا کند و در خواب سوم بنابر احتیاط مستحب کفاره نیز بدهد.[1]
  • امام: اگر در خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی در خواب دوم و سوم روزه اش باطل است و باید قضا کند و در خواب سوم، علاوه بر قضا بنابر احتیاط مستحب کفاره هم بدهد. [2]
  • بهجت: اگر اطمینان به بیدار شدن دارد و یا در صورت نخوابیدن دچار سختی شدید (عسر و حرج) می شود، در این صورت اگر در خواب اول باشد، روزه اش باطل می شود و باید قضا کند و در خواب دوم علاوه بر قضا بنابر احتیاط واجب کفاره نیز واجب است و همچنین در خواب سوم علاوه بر قضا، کفاره نیز واجب است.[3]
  • فاضل: مسأله دو صورت دارد: الف) عادت به بیدار شدن دارد؛ در این صورت اگر خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی در خواب دوم و سوم روزه اش باطل است و باید قضا کند و در خواب سوم، بنابر احتیاط واجب کفاره هم بدهد. ب) عادت به بیدار شدن ندارد؛ در این صورت روزه اش مطلقاً (چه خواب اول، چه خواب دوم و چه خواب سوم) باطل است و بنابر احتیاط واجب کفاره هم باید بدهد.[4]
  • سیستانی: مسأله دو صورت دارد: الف) عادت و اطمینان به بیدار شدن دارد؛ که در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید قضا کند. ب) عادت و اطمینان به بیدار شدن ندارد؛ که در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و بنابر احتیاط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.[5]
  • مکارم: مسأله دو صورت دارد: الف) عادت به بیدار شدن دارد؛ که در این صورت اگر در خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر خواب دوم و سوم باشد، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل می شود و باید قضا کند و در خواب سوم کفاره هم مستحب است. ب) عادت به بیدار شدن ندارد؛ که در این صورت بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و علاوه بر قضا باید کفاره هم بدهد.[6]
  • وحید: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید قضا کند و در خواب سوم بنابر احتیاط مستحب کفاره نیز بدهد.[7]
  • صافی: مسأله دو صورت دارد: الف) عادت یا اطمینان به بیدار شدن دارد؛ که در این صورت اگر در خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر در خواب دوم و سوم باشد، روزه اش باطل است و باید در بقیۀ روز از انجام کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند و در خواب سوم بنابر احتیاط مستحب کفاره نیز بدهد. ب) عادت یا اطمینان به بیدار شدن ندارد؛ که در این صورت بنابر احتیاط واجب باید روزه اش را قضا کند و کفاره هم بدهد.[8]
  • شبیری: اگر در خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی بنابر احتیاط مستحب قضا کند. اما اگر در خواب دوم و سوم باشد، روزه اش باطل می شود و در خواب سوم مستحب است که کفاره نیز بدهد.[9]
  • نوری: مسأله دو صورت دارد: الف) عادت به بیدار شدن دارد؛ که در این صورت اگر در خواب اول باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر در خواب دوم و سوم باشد، روزه اش باطل می شود و باید قضا کند و در خواب سوم بنابر احتیاط مستحب کفاره هم بدهد. ب) عادت به بیدار شدن ندارد؛ که در این صورت علاوه بر قضا بنابر احتیاط واجب کفاره هم واجب می شود.[10]

منابع:

  1. خویی، تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، م 993.
  2. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 11.
  3. مکارم: رساله، م 1377.
  4. فاضل: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و م 56.
  5. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و م 56.
  6. مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و م 56.
  7. وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، م 993.
  8. صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1293 و 1294.
  9. شبیری: رساله، با استفاده از م 1637 و 1639.
  10. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و م 56.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS