تقصير
(مسأله 128)بعد از تمام شدن سعى بايد «تقصير» کند، يعنى به قصد حلال شدن چيزهائى که در عمره تمتع حجة الاسلام بر او حرام بوده است براى انجام فرمان خداوند متعال مقدارى از ناخن ها يا موى سر يا ريش يا شارب خود را به چيند، و تراشيدن سر در عمره تمتع کافى نيست بلکه حرام است.
(مسأله 129) اگر کسى در عمره تمتع بجاى تقصير، حلق کند، و تمام سر را به تراشد بنابر احتياط، يک گوسفند قربانى کند هر چند از روى جهل يا نسيان باشد.
(مسأله 130) اگر کسى تقصير را فراموش کند و تا بعد از احرام حج، يادش نيايد، عمره او صحيح است، و بنابر احتياط واجب يک گوسفند کفاره بر او واجب مى شود.
(مسأله 131) اگر کسى عمداً تقصير را ترک کند تا محرم به حج شود، عمره تمتع او باطل است، و حج او حج افراد مى شود، پس بايد حج را تمام کند، و بنابر احتياط واجب بعد از حج، يک عمره مفرده بجا آورد، و سال بعد نيز دوباره حج کند.
(مسأله 132) بعد از تقصير در عمره تمتع، هر کارى که بر او به سبب احرام حرام شده بود غير از تراشيدن سر حلال مى شود، ولى تراشيدن سر جايز نيست، و اگر سر بتراشد بايد يک گوسفند کفاره بدهد بنابر احتياط هر چند جاهل يا ناسى باشد.
(مسأله 133) اقوى آن است که در عمره تمتع طواف نساء واجب نيست، و وجوب آن مخصوص به حج و عمره مفرده است خواه، واجب باشد يا مستحب.
(مسأله 134) اگر وقت بقدرى تنگ باشد که اگر بخواهد در وقت ورود به مکه عمره تمتع را بجا آورد بوقوف به عرفات نمى رسد، يا زن حائض اگر بخواهد صبر کند تا پاک شود و طواف را بجا آورد وقت وقوف به عرفات مى گذرد، بايد بجاى حج تمتع حج افراد بجا آورد، پس اگر بواسطه عذرى مثل بيمارى و فراموشى و ندانستن مسأله از ميقات احرام نه بسته است و فعلا هم متمکن نيست که به ميقات برگردد هر چند «ادنى الحل» باشد يابد هر کجا هست محرم شود به احرام حج افراد، و اگر در ميقات به جهت عمره تمتع احرام بسته است عدول کند به حج افراد، و با همان احرام اول، تمام اعمال حج را به نحوى که بعداً شرح داده مى شود به نيت حج افراد بجا آورد، مگر قربانى را که در حج افراد واجب نيست.
و بعد از تمام شدن اعمال حج افراد، بايد از حرم بيرون رود، و به نيت عمره مفرده محرم شود، و به مکه برگردد و طواف و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن را بطورى که شرح داده شد انجام دهد، و اگر بدون عذر در ميقات احرام نبسته، احرام بستن او از مکه محل اشکال است.
(مسأله 135) اگر موقعى عمره تمتع را باطل کند که وقت آن که دوباره آن را بجا آورد، نداشته باشد بايد حج افراد کند، و بعد از آن عمره مفرده بجا آورد، و بنابر احتياط و اجب بايد سال بعد حج تمتع را بجا آورد.