تغییر جنسیّت

تغییر جنسیّت

تغيير جنسيّت

سوال 1781 :

مردى به علّت اين که در گذشته علاقه زيادى به بازى با دختران داشته، و به جهت اين که صاحب فرزندى در زندگى مشترک خود نگرديده و به خاطر لجبازى در برخى مسائل با دوستانش تصميم به تغيير جنسيّت مى گيرد.

وى بدون اطّلاع خانواده اش قريب به شش ماه داروهاى هورمونى زنانه مصرف نموده و جهت محکم نمودن تصميم خويش با روانشناسى مشاوره نموده است. ابتدا با طرح مسائلى دروغ در خانواده، از قبيل اين که به گفته پزشکان «قلب من زنانه است» و مانند آن، قصد آماده سازى زمينه اين کار را داشته است، پس از مدّتى با اغفال خانواده اش موفّق مى شود خانمش را طلاق بدهد و در گام بعدى براى اوّلين بار لباس زنانه مى پوشد و با آراستن شکل ظاهرى خويش به شکل زنان به منزلشان مى آيد که با عکس العمل تند والدين روبه رو مى شود، ولى نه تنها عقب نشينى نمى کند، بلکه تهديد مى نمايد که اگر به آرزويش نرسد انتحار خواهد کرد. و بالاخره تغيير جنسيّت داده و با تغيير نام خود با مردى ازدواج مى کند. حکم اين مسأله چيست؟

جواب :

چنانچه قبلاً هم گفته ايم تغيير جنسيّت دو صورت دارد:

گاهى صرفا ظاهرى و صورى است; يعنى اثرى از آلت جنس مخالف نيست، بلکه فقط يک جرّاحى صورى انجام مى گيرد و چيزى شبيه آلت جنس مخالف ظاهر مى گردد; اين کار حرام است و بايد بشدّت از آن پرهيز نمود. و اگر ازدواجى بر اساس آن صورت گيرد حرام و باطل است و حدّ شرعى دارد.

ولى گاه واقعى است، يعنى با جرّاحى کردن عضو تناسلى مخالف ظاهر مى گردد، اين کار ذاتاً جايز است و محذور شرعى ندارد، مخصوصاً در مواردى که آثار جنس مخالف در او باشد; امّا چون اين جرّاحى نياز به لمس و نظر دارد، تنها در موارد ضرورت جايز است.

سوال 1782 :

اگر زن و شوهر با هم در يک زمان تغيير جنسيّت دهند، حکم ازدواج قبلى آنها چيست؟

جواب :

اگر تغيير حقيقى باشد زوجيّت بلافاصله فسخ مى شود و مى توانند مجدّداً عقد ازدواج در شکل جديد بخوانند; ولى احتياط آن است زمان عدّه بگذرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تغییر جنسیّت

No image

تغییر جنسیّت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

کالبدشکافى و تشریح

No image

ضمان طبیب

No image

معاینات پزشکى

No image

تغییر جنسیّت

No image

شبیه سازى

Powered by TayaCMS