تراشيدن ريش
سوال 1410 :
مراد از فک پائين که باقى گذاشتن موهاى آن واجب است چيست؟ آيا شامل گونه ها هم مىشود؟ ج: معيار اين است که از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق کند.
سوال 1411 :
ريش از نظر کوتاهى و بلندى بايد چه مقدار باشد؟ ج: حد معيّنى ندارد، بلکه معيار اين است که عرفا بر آن ريش صدق کند و بلندبودن آن بيشتر از قبضه دست کراهت دارد.
سوال 1412 :
بلندکردن سبيل و کوتاه کردن ريش چه حکمى دارد؟ ج: اين کار فىنفسه اشکال ندارد.
سوال 1413 :
بعضى از مردان موهاى چانه خود را باقى گذاشته و باقيمانده را مى تراشند، اين کار چه حکمى دارد؟ ج: تراشيدن مقدارى از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد.
سوال 1414 :
آيا تراشيدن ريش فسق محسوب مىشود؟ ج: تراشيدن ريش بنابر احتياط حرام است و احوط اين است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب مىشود.
سوال 1415 :
تراشيدن سبيل چه حکمى دارد؟ و آيا مى توان آن را خيلى بلند کرد؟ ج: تراشيدن سبيل و باقى گذاشتن و بلند نمودن آن فىنفسه اشکال ندارد، بله، بلند نمودن آن به مقدارى که هنگام خوردن و آشاميدن با غذا يا آب برخورد کند، مکروه است.
سوال 1416 :
تراشيدن ريش با تيغ يا ماشين ريش تراشى براى هنرمندى که کارش آن را اقتضا مىکند، چه حکمى دارد؟ ج: اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق کند بنابر احتياط حرام است، ولى اگر کار هنرى او نياز ضرورى جامعه اسلامى محسوب شود، مبادرت به تراشيدن ريش به مقدار آن ضرورت، اشکال ندارد.
سوال 1417 :
من به اعتبار اينکه مسئول روابط عمومى يکى از شرکتهاى تابع جمهورى اسلامى هستم، مجبور به خريد و ارائه لوازم اصلاح به مهمانها براى تراشيدن ريششان مىباشم، تکليف من چيست؟ ج: بنابر احتياط خريد و ارائه لوازم ريش تراشى به ديگران جايز نيست مگر در مقام ضرورت.
سوال 1418 :
در صورتى که گذاشتن ريش مستلزم اهانت باشد، تراشيدن آن چه حکمى دارد؟ ج: گذاشتن ريش براى مسلمانى که به دينش اهميّت مىدهد باعث سرشکستگى نيست و بنابر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست مگر در صورتى که گذاشتن ريش باعث ضرر يا حرج شود.
سوال 1419 :
آيا تراشيدن ريش در صورتى که گذاشتن آن مانع رسيدن به اهداف مشروع انسان شود جايز است؟ ج: بر مکلّفين واجب است حکم خداوند را امتثال کنند مگر در مواردى که حرج يا ضرر قابل ملاحظهاى وجود داشته باشد.
سوال 1420 :
آيا خريد و فروش و توليد خمير اصلاح که کاربرد اصلى آن براى اصلاح ريش است ولى گاهى براى اصلاح غير از آن هم بکار مى رود، جايز است؟ ج: اگر خمير مذکور غير از اصلاح ريش منافع حلال ديگرى دارد، توليد و فروش آن بدين منظور اشکال ندارد.
سوال 1421 :
آيا منظور از حرمت تراشيدن ريش آن است که موهاى صورت بطور کامل روئيده باشند و سپس تراشيده شوند يا اينکه شامل موردى که مقدارى از موهاى صورت درآمده باشند هم مىشود؟ ج: بطور کلى تراشيدن آن مقدار از موى صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق مىکند بنابر احتياط حرام است ولى تراشيدن مقدارى از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمىکند اشکال ندارد.
سوال 1422 :
آيا اجرتى که آرايشگر بابت تراشيدن ريش مى گيرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آيا واجب است هنگام تخميس آن، خمس آن را دوبار بپردازد ياخير؟ ج: بنابر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وى را جلب کند و اگر مالک آن را هر چند درتعداد محصورى نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولى مالک آن را بشناسد واجب است بنحوى رضايت او را بدست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتى که مقدار باقيمانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان اداى خمس منفعت کسب، واجب است.
سوال 1423 :
گاهى بعضى از مشتريان براى تعمير ماشين اصلاح خود به من مراجعه مىکنند، با توجه به اينکه تراشيدن ريش از نظر شرعى حرام است، آيا انجام آن براى من جايز است؟ ج: از آنجا که وسيله مذکور غير از تراشيدن ريش استفادههاى ديگرى هم دارد، بنابراين اقدام به تعمير آن و گرفتن اجرت در برابر آن در صورتى که به قصد استفاده از آن براى تراشيدن ريش نباشد، اشکال ندارد.
سوال 1424 :
آيا اصلاح موى گونهها اعم از اينکه با نخ باشد يا با موچين، حرام است؟ ج: اصلاح موى گونهها هر چند با تراشيدن، حرام نيست.