بدن و لباس نمازگزار

بدن و لباس نمازگزار

بدن و لباس نمازگزار

سوال 241 :

شخصى خمس نمى دهد و سال خمسى براى خود معين نکرده، آيا با لباسى

(صفحه80)

که مى خرد نمازش صحيح است؟

جواب :

اگر با پولى که خمس به آن تعلق گرفته و خمس آن را نداده لباس بخرد نماز در آن باطل است و حکم لباس غصبى را دارد.

سوال 242 :

آيا زن براى اقامه نماز بايد چادر سر کند؟ يا با روسرى و لباس معمولى که جاى چادر را مى گيرد نماز صحيح است؟

جواب :

براى نماز خواندن، زن بايد بدنش را ـ همانگونه که در توضيح المسائل بيان شده ـ بپوشاند و شرط نيست ساتر خصوص چادر باشد، اگرچه چادر بهتر است، بلکه سزاوار است خانمها چه در نماز و چه در غير نماز از چادر استفاده کنند خصوصاً که چادر در کشور اسلامى ايران از مظاهر و شعائر اسلام مى باشد «و من يعظّم شعائر الله فانها من تقوى القلوب».

سوال 243 :

کسى لباسش را که نجس بود شست و يقين به پاک شدن آن پيدا کرد و نماز خواند بعد فهميد که پاک نشده، آيا نمازش صحيح است؟

جواب :

بنابر احتياط واجب نماز را اعاده کند و اگر وقت گذشته قضا کند.

سوال 244 :

اگر زن با بلوز و شلوار و جوراب و روسرى (بدون چادر يا روپوش) نماز بخواند، آيا نمازش صحيح است؟

جواب :

بهتر آن است که از چادر استفاده کند.

سوال 245 :

شخصى آمپول زده و کمى خون آمده که آن را با پنبه برطرف و خشک کرده ولى موقع نماز فراموش کرده آنجا را تطهير کند، آيا نمازش صحيح است؟

جواب :

اگر خون را با پنبه يا پارچه خشک برطرف کرده است چنانچه محل نجاست خون بيشتر از درهم نباشد مانعى ندارد و نماز صحيح است ولى اگر خون را با پنبه الکلى يا دستمال مرطوبى برطرف کرده است چنانچه در اثناء يا بعد از نماز يادش بيايد بايد پس از تطهير نماز را اعاده کند.

سوال 246 :

کسى که به علتى نتواند بعد از بول خود را بشويد، اگر با پارچه اى تميز کند، آيا

(صفحه81)

مى تواند نماز بخواند؟

جواب :

با فرض آنکه آب براى او ضرر داشته باشد مى تواند با خشک کردن محل بول نماز بخواند، ولى محلّ نجس است و تطهير آن منحصر به آب است.

سوال 247 :

دندانهاى مصنوعى به واسطه خونِ دهان يا به سبب ديگر نجس شده آيا تطهير آن براى نماز لازم است يا نه؟

جواب :

اگر ظاهر دهان پاک باشد نماز صحيح است.

سوال 248 :

دندانم را پر کرده ام و دهانم نجس شده، آيا بايد براى نماز دهانم را آب بکشم؟

جواب :

اگر ظاهر دهان پاک است نماز صحيح است.

سوال 249 :

شخصى بخاطر بيمارى هرشب محتلم مى گردد و قادر نيست هر روز غسل کند و لباس خود را تطهير کند آيا مى تواند با تيمم و لباس نجس نماز بخواند؟

جواب :

با عدم تمکّن از غسل، وظيفه او تيمم است هرچند مدت عذر طولانى باشد. ولى بايد لباس را براى نماز عوض کند و با لباس پاک نماز بخواند و اگر غير از لباس نجس، ساتر ديگرى نداشته باشد بايد به دستورى که در توضيح المسائل ـ مسأله 802 ـ در مورد نماز برهنگان گفته شده عمل کند. بلى اگر به خاطر سرما يا عذر ديگر نمى تواند برهنه نماز بخواند نماز خواندن او در همان لباس نجس صحيح است.

سوال 250 :

لباسها و کفشهايى از خارج مى آورند که قسمتهايى از آنها چرم است ولى نمى دانيم چرم مصنوعى است يا چرم طبيعى و آيا از حيوان حرام گوشت است يا حلال گوشت، پوشيدن و نماز خواندن در آنها چه حکمى دارد؟

جواب :

در فرض سوال که محتمل است چرم مصنوعى باشد محکوم به طهارت است و نماز در آنها اشکال ندارد.

سوال 251 :

در صورتى که ملافه، لباس و يا وسايل پزشکى که همراه بيمار است، نجس و يا احتمال نجاست داده شود و تعويض آن براى بيمار غير ممکن و يا مشکل باشد، نماز

(صفحه82)

خواندن در آنها چه حکمى دارد؟

جواب :

در فرض سوال نماز خواندن با آنها، اشکالى ندارد و صحيح است.

سوال 252 :

بيمارى که مبتلا به خونريزى در زير پوست مى باشد، گاهى به علل گوناگون، خون از روى پوست جريان پيدا مى کند، تکليف نماز و طهارات ثلاث در حال خونريزى چيست؟

جواب :

خونريزى مزبور مانع از صحّت نماز نيست و طهارات را در حالى انجام دهد که خونريزى نباشد و در صورت وقوع تکرار کند.

سوال 253 :

نماز خواندن با کراوات چه حکمى دارد؟

جواب :

کراوات مربوط به مسيحى ها و شعار آنها است لذا بهتر است مسلمانان از آن اجتناب کنند. گرچه با شيوع آن در بين مسلمانان از آن جنبه خارج شده است و لذا نماز خواندن با آن فعلا اشکالى ندارد.

سوال 254 :

دندان طلا براى زينت حلال است يا حرام؟

جواب :

زينت کردن مرد به طلا مطلقاً حرام و نماز با آن باطل است.

سوال 255 :

آيا استفاده از روکش طلا براى دندانها در مورد مردان اشکال دارد يا نه؟ و نماز چنين اشخاصى چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر براى اصلاح دندان باشد ـ نه براى زينت ـ مانعى ندارد.

سوال 256 :

آيا استفاده از حلقه پلاتين بر مرد حرام است؟ و آيا نماز با آن صحيح است؟

جواب :

اگر پلاتين فلز ديگرى غير از طلا محسوب مى شود يا طلا بودن آن مشکوک است استعمال آن مانعى ندارد و نماز با آن صحيح است ولى چنانچه از جنس طلا باشد استعمال آن براى مرد حرام و مبطل نماز است.

سوال 257 :

آيا نمازخواندن با چادرهاى بدن نما صحيح است؟

جواب :

اگر چادر نازک و بدن نما باشد نماز با آن باطل است. مگر اينکه زير چادر لباسهاى ديگرى پوشيده باشد که ستر صلاتى موجود و حاصل باشد.

(صفحه83)

سوال 258 :

بطورى که مشهود است بسيارى از خانواده ها براساس يک سنّت غلط به دامادهاى خود انگشترِ طلا يا ساعت طلا يا گردنبند طلا يا صليب هديه مى دهند و آنها نيز از آن استفاده مى کنند، بفرماييد ساختن اين چيزها و هديه دادن آنها چه صورت دارد؟

جواب :

استفاده مردان از انگشتر طلا و ديگر زيور آلات طلا حرام و نماز با آن باطل است و ساختن آنها چنانچه استفاده از آنها مشترک بين زن و مرد نباشد و همين طور خريد و فروش و هديه دادن آنها حرام مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

بدن و لباس نمازگزار

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS