بانکدارى و احکام بانک

بانکدارى و احکام بانک

بانکدارى و احکام بانک

سوال 2126 :

آيـا اموال دولتى و پولهايى که از دولت يا از بانک گرفته مى شود , حکم مجهول المالک را دارد ؟

اگـر چـنين است , آيااجازه حکمى تملک را مى فرماييد ؟

لطفا موارد اجازه و تملک را بيان فرماييد ؟

جواب :

آنچه را که شخص از دولت مى گيرد مثل ساير ارباح است واحتياج به اجازه ندارد .

و آنچه را که از بانک مى گيرد , درصورتى که معامله شرعى با بانک صورت نگيرد حکم مجهول المالک را دارد .

و در صـورتى که گيرنده مال فقير باشد مجازاست و اگر غنى باشد در صورتى اجازه مى دهيم که ابتدا ان زيادى را که مى گيرد تخميس کند و بعد در بقيه تصرف کند وچنانچه چيزى از آن تا آخر سال باقى مانده باشد و صرف درمؤنة سال نشده باشد , انرا هم تخميس نمايد , واللّه العالم .

سوال 2127 :

دو نـفـر در يکى از بانکهاى پاکستان مبلغى پول پس اندازکرده اند .

بانک نيز چند در صد , ماهيانه به آنان سودمى پردازد .

از آن جا که يکى از آن دو بيمارى روانى و ديگرى عضوى از بدنش , نـاقـص اسـت , راه ديـگـرى هـم بـراى گـذران زندگى ندارند .

اينان در آغاز از حکم شرعى آن آگـاهـى نداشتند .

يکى از روحانيان حکم آن را به آگاهى آنان رساند ,ولى از آن جا که زندگى و مؤونه اين دو فراهم نمى شود ,اميدواريم اجازه فرماييد تا اين راه براى آنان بسته نشود ؟

جواب :

اگر پولى را که در بانک گذاشته اند وافى به مؤونه سال آنهانباشد , اجازه مى دهيم که آن سود را بـه عـنوان مجهول المالک بردارند و خودشان صرف کنند , به شرط اين که اگر چيزى از آن باقى ماند زيادى را در آخر سال تخميس کند .

و چنانچه آن پول وافى به مؤونه سال باشد , بايد سودى را کـه از بـانک مى گيرندابتدا آن را تخميس کنند و بعد در بقيه تصرف کنند .

و از آن بقيه سود هم اگر چيزى در آخر سال باقى ماند آن را هم تخميس کنند , واللّه العالم .

سوال 2128 :

در شـرط زيـادى در قـرض آيـا عـنوان نرخ بهره از جهت کميابى تاءثيرى در حکم شرعى مى کند ؟

جواب :

شـرط هـر گـونـه زيادى در قرض آن را ربوى و حرام مى کند وعنوان نرخ بهره از جهت کميابى تاءثيرى در حکم شرعى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 2129 :

شـخـصـى پـولـى را به کسى مى دهد و شرط مى کند هر ماه فلان مقدار به من بده از نظر شرعى چگونه است ؟

جواب :

اگر در ضمن قرض شرط زيادى و نفع کنند قرض ربوى و حرام مى شود , واللّه العالم .

سوال 2130 :

حکم سودى که بانکها به پس اندازها اختصاص مى دهندچيست ؟

جواب :

چـنانچه سپرده گذار بانک را وکيل کند که با پول او معامله شرعى انجام دهد , و اطمينان داشته باشد که به اين قرارداد عمل مى شود , گرفتن زيادى مانعى ندارد .

و در غير اين صورت پولى را که بـه بـانـک مـى دهـد قرض محسوب مى شود و نبايد در آن ,شرط زيادى کنند .

و الا ربوى و حرام خـواهد شد .

و انچه را که زيادتر از پولش از بانک مى گيرد بدون معامله شرعى ابتدا بايدآن زيادى را تخميس کند و بعد در آن بقيه تصرف کند , و از 45زيادى هم اگر چيزى در اخر سال باقى ماند انرا هم تخميس کند ,واللّه العالم .

سوال 2131 :

چـنـانـچـه بـانک يا مؤسسه هايى پول شخص را به صورت حواله به شعبه يا بانکى ديگر و يا شـهـرى ديگر ارجاع مى دهندکه براى اين کارشان مبلغى دستمزد نيز بستانند , چگونه است ؟

نيز فروش اسکناس به قيمت بيشتر , چه حکمى دارد ؟

جواب :

به عنوان حق الزحمه بگيرد يا از طرف اول قرض بگيرد و قرض گيرنده شرسط کند مبلغى از آنچه را قرض گرفته کم کند و بقيه را به طرف سوم بپردازد مانعى ندارد و نيازى به فروش ندارد ,و اما فروش پول به همان جنس پول نسية به زياده همان قرض ربوى است , و جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2132 :

اگر گيرنده وامى , سود ماهيانه على الحساب را مشخص کند , چه حکمى دارد ؟

جواب :

چنانچه زيادى را در قرض شرط کنند , ربا است و حرام .

و اگرشرط زيادى نکنند به طورى که به حـسب قرار آنها , قرض گيرنده ملزم به دادن آن زيادى نباشد , مانعى ندارد .

و همچنين اگر پول را بـه عـنوان مضاربه به ديگرى بدهد که با آن تجارت کند با تعيين سهم هر کدام به حسب در صد سـود ( نه به حسب در صد سرمايه ) و در ضمن مضاربه شرط کند که گيرنده مبلغى را ماهيانه از مـال خـودش بـه دهـنـده پول قرض بدهد , ووکيل باشد که در آخر سهم دهنده پول از سود را با پولهايى که به او قرض داده مصالحه کند , و اگر سودى نداشت ابراء کند ,مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2133 :

فتواى حضرت عالى در زمينه سود حاصل از سپرده هاى کوتاه و دراز مدت و جوايزى که از راه قرعه کشى به سپرده گذارپرداخت مى شود , چيست ؟

جواب :

چـنـانـچـه بر طبق عقود شرعيه معامله شود , مى تواند سود رابگيرد .

و در غير اين صورت سود و جايزه را پس از گرفتن بايدتخميس کند , واللّه العالم .

سوال 2134 :

بـراى قرض هاى قسطى اگر اين گونه گفته شود :(( قرض هاى قسطى با مردن بدهکار حال مى شود , ولى بامردن طلبکار حال نمى شود )) , چگونه است ؟

جواب :

صحيح است , واللّه العالم .

سوال 2135 :

کسى بگويد که : هر کس به من فلان مقدار پول قرض بدهد , مقدار اضافى به او خواهم داد .

در اين مورد که شرطزيادى از طرف صاحب پول نيست , آيا باز هم ربا است ؟

جواب :

چنانچه فقط وعده باشد و شرط زيادى نکنند , به طورى که اگرقرض گيرنده به وعده خود وفا نکرد , قرض دهنده حق مطالبه آن زيادى را براى خود قائل نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2136 :

شـخص يک ميليون تومان در کوتاه مدت يا دراز مدت به بانک مى سپارد .

بانک نيز هر ماه به عنوان سود , مبلغ ده هزارتومان به او مى پردازد , آيا درست است ؟

جواب :

اگـر سـپـرده گـذار شـرط سود کند , سود ربا است , و حرام است ,ولى در صورتى که اطمينان داشته باشد , بانک به وکالت ازسپرده گذار عقود شرعيه را منعقد مى سازد , و احکام آنها رارعايت مـى نمايد , مانعى ندارد که بانک ماهيانه مبلغى به عنوان قرض از مال بانک بسپرده گذار بدهد .

و پس از حصول سود , به وکالت از وى مبالغ مذکور را که ماهيانه پرداخت کرده با سهم سود مصالحه نمايد , واللّه العالم .

سوال 2137 :

فروش اسکناس به اسکناس چه حکممى دارد و راه فراراز ربا را بيان فرماييد ؟

جواب :

فـروش پول نقد شخصى به پول نقد شخصى به زياده جايزاست , ولى نسيه جايز نيست .

و راههاى تخلص از ربا , در قسمت آخر رساله توضيح المسائل آمده است , واللّه العالم .

سوال 2138 :

وام گـرفتن از بانک به شرط ذيل چگونه است : نخست : ازوام خواه مى خواهد که مبلغ را در همان جهت به مصرف برساند , مثلا وام مسکن در مسکن , دوم : بعد از قبول کردن وتمام شدن کـار دوباره سهم خودش را به وام خواه اجاره مى دهد و طورى حساب مى کند که همان سود يا در صد را به دست آورد .

وقتى که به همان پول و يا سودش رسيد , دوباره ساختمان را به وى واگذار مى کند .

با چنين وضعى , آيامى شود از بانکها وام دريافت نمود ؟

جواب :

در فرض سوال , چنانچه به وجه شرعى معامله کنند , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2139 :

با توجه به اين که بيشتر کسانى که حساب قرض الحسنه دولتى باز مى کنند به اميد روزى هـستند که به آنها جايزه تعلق بگيرد .

بفرماييد آيا جايز است , همچنين حکم جايزه اى که مى دهند بيان فرماييد ؟

جواب :

چنانچه با بانک شرط نکند , به نحوى که اگر در قرعه کشى شرکت داده نشد براى خود حقى قائل نـباشد , مانعى ندارد , و اگرجايزه اى دادند ـ چنانچه شخص مؤنه سالش را ندارد و آن راصرف در مؤونه کرد که تا آخر سال باقى نماند ـ احتياج به تخميس ندارد , واللّه العالم .

سوال 2140 :

چـنـانـچه شرکتى با اين هدف که از موقعيت شغلى کارگزاران دولت يا بانکها براى کسب امـتيازات مالى و پشتيبانى از برنامه هاى شرکت بهره مند شود , آنان را به عنوان عضوهيئت مديره شرکت معرفى يا انتخاب نموده يا با واگذارى سهام در سرمايه شرکت شريک نمايد .

آن شخص نيز بـه هـرترتيب از قصد شرکت آگاه باشد , آيا حقوقى که از طرف شرکت به آنان پرداخت مى شود يا اصل و سود سهامى که ازطريق مذکور به نام آنها نيت گرديده , براى گيرنده حلال است يا حرام ؟

حقوقى هم که از اين راه مى گيرد , چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگر مشتمل بر دروغ و تزوير و کار خلاف شرع نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2141 :

مـقـدارى از پـول مـن در بـانک است و بانک مدعى است که با اين پول خانه مى سازيم و يا تجارت مى کنيم , حال اين سودکه بانک به ما مى دهد حلال است ؟

جواب :

چـنانچه بانک معامله شرعى انجام داده ايد و اطمينان داريد که به قرارداد عمل مى کنند گرفتن زيـادى مـانـعـى نـدارد .

و الا پـولـى راکه در بانک مى گذاريد قرض محسوب مى شود .

چنانچه شرطزيادى در آن نکرده ايد , گرفتن زيادى مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2142 :

شخصى موعد مقرر نتوانسته بدهکارى خودش بپردازد ,آيا طلبکار مى تواند به اصل طلب خود اضافه نمايد ؟

و ربانيست ؟

جواب :

براى دير کرد دين , گرفتن پول ربا محسوب مى شود , واللّه العالم .

سوال 2143 :

اگر شخصى پولى را به عنوان سپرده سرمايه گذارى بلندمدت يک , دو , سه يا پنج ساله به بانک بسپارد , گرفتن سودجايز است يا خير ؟

جواب :

گـرفـتن زيادى چنانچه به عنوان معامله شرعى با بانک باشد که اطمينان دارد بانک بر طبق آن عـمـل مـى کـنـد , مـانـعى ندارد .

و درغير اين صورت چنانچه شرط زيادى نکنند , به نحوى که اگـربانک زيادى را نداد , حق مطالبه زيادى را براى خود قائل نباشد .

نيز مانعى ندارد .

و چنانچه زيادى را به اين طريق گرفت وشخص مؤنه سالش را ندارد و در همان سال مؤونه شد و تا آخرسال باقى نماند , احتياج به تخميس نيز ندارد , واللّه العالم .

سوال 2144 :

سپرده هاى بانکى , در چه صورتى حرام است ؟

جواب :

چنانچه به معامله فاسده باشد يا به قرض ربوى , حرام است ,واللّه العالم .

سوال 2145 :

شـخصى جنسى را خريده و بهاى آن را تا دو ماه مهلت گرفته و يک قطعه چک به صاحب جـنـس داده است .

چون چک اعتبار نداشته , روز سر رسيد برگشت خورده .

خريدار به فروشنده مى گويد : چک ديگر به سر رسيد دو ماه ديگر و بامبلغى بيشتر به تو مى دهم .

آيا فروشنده بپذيرد ؟

جواب :

زيـادى ربا است , و جايز نيست , ولى فروشنده مى تواند چک دوم را نگيرد و معامله را فسخ کند .

و اگر جنس موجود است , پس ازفسخ مى تواند معامله جديدى انجام دهد , واللّه العالم .

سوال 2146 :

شخصى به خاطر نياز , آيا مى تواند پولى را نزولى بگيرد تارفع نياز کند ؟

جواب :

رفع نياز موقوف به ربا دادن نيست .

طرقى براى تخلص از رباهست که با آنها نياز اشخاص برطرف مى شود , بدون اين که مرتکب حرام بشوند , مثلا کسى که احتياج به يک ميليون تومان پول دارد و صاحب پول صد هزار تومان زيادى مى خواهد ,مى تواند شخص قرض گيرنده چيزى را که مثلا 10 هزار تومان مى ارزد از قرض گيرنده به مبلغ 110 هزار تومان ـ ولو نسية آبخرد و ضمن عقد , شرط کـنـد کـه فروشنده مبلغ يک ميليون تومان به او قرض بدون بهره بدهد که در اين صورت پس از بـيـع بـا شـرط و قرض دادن بايع , مشترى مبلغ يک ميليون و يکصد وده هزار تومان به او بدهکار مـى شود .

اگر اين گونه عمل شود ربانيست و مرتکب حرام نشده است , گر چه نتيجه آن همان نتيجه قرض ربوى است , ولى در حليت و حرمت نتيجه حساب نمى شود (( انما يحل الکلام و يحرم الکلام )) , واللّه العالم .

سوال 2147 :

سپرده هاى بانکها با سود معين 18% چه حکمى دارد ؟

جواب :

چنانچه بانک وکيل باشد که از طرف سپرده گذار معامله شرعى ـ از طريق اجراى عقود اسلامى با شـرايـط آن ـ انـجام دهد .

واطمينان به عمل به قرارداد هم باشد , گرفتن زيادى مانعى ندارد .

و اگر به عنوان قرض باشد که شرط زيادى در آن کنند , ربوى وحرام است , واللّه العالم .

سوال 2148 :

صـاحـب سـپرده به بانک وکالت با حق توکيل به غير داد که وجه سپرده را بر طبق قانون عـمـلـيـات بانکى بدون ربا ـ به نحوى که صلاح بداند به طور مشاع ـ بکار گرفته و منافع حاصله راپـس از کـسر حق الوکاله , مطابق مقررات با داشتن حق مصالحه منافع , به تناسب مبلغ و مدت وجـوه بـه کار گرفته شده احتساب و پرداخت نمايد , و بانک قبول وکالت نمود .

چنين قراردادى درست است ؟

جواب :

اگر علم يا اطمينان دارد که بانک معامله صحيح شرعى انجام مى دهد و حق الوکاله را معين کند , معامله مذکور با بانک مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2149 :

چنانچه از کارکنان بانکها يا مؤسسات دولتى با استفاده ازاسم و عنوان و تخصص خود , در ساعات غير ادارى براى کسى که مشترى بانک يا مؤسسه است کار کند , و حقوق دريافت نمايد .

در صـورتـى کـه بـانـک يا مؤسسه به تخصص اونيازمند باشد و حاضر به انجام کار اضافى نگردد , آيا حقوق دوم او حلال است ؟

جواب :

مـانـعـى ندارد .

و مى تواند در ساعاتى که مربوط به شغل بانکى يامؤسسه نيست , براى ديگرى کار کند , واللّه العالم .

سوال 2150 :

ربا گرفتن مادر , فرزند , خواهر و برادر از يکديگر , چه صورت دارد ؟

جواب :

جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2151 :

آيـا پـرداخـت وجه يا کالاى رايگان از طرف شرکتها يااشخاص تحت عنوان عيدى , هديه و احيانا کمک , به کارکنان بانکها و سازمانهاى دولتى مرتبط با آنها که خود حقوق ماهيانه از مؤسسه متبوع دريافت مى کنند .

و علاوه بر آن از مؤسسه متبوع خود نيز عيدى و پاداش دريافت مى دارند ـ بـا تـوجـه بـه ايـن کـه جزو هزينه هاى اعطا کننده به حساب آمده و نهايتا برروى افزايش قيمت مصرف کننده کالا يا خدمات اثر دارد آحلال است يا حرام ؟

جواب :

اگر به غرض صحيحى ـ که حرام نيست ـ بدهند مانعى ندارد .

ورشوه اى که حرام است عبارت از مـالى است که به قاضى داده مى شود تا شايد به نفع دهنده مال حکم کند .

و همچنين اگر مالى را به کارمند اداره يا مؤسسه اى بدهند که براى آنها کار خلاف شرعى را انجام دهد , جايز نيست .

و در غير اين دو مورد دادن مال در مقابل انجام دادن کار مباحى ـ که خلاف شرع نيست آمانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2152 :

اگـر مـبلغى را در بانک بعنوان سپرده دراز مدت يا کوتاه مدت قراردهند آيا دريافت سود حاصل رباست يا خير ؟

جواب :

اگـر سـپـرده گذار شرط سود کند سود ربا و حرام است ولى درصورتى که اطمينان داشته باشد بانک به وکالت از سپرده گذارعقد شرعيه را منعقد مى سازد و احکام آنها را رعايت مى نمايدمانعى ندارد که بانک ماهيانه مبلغى به عنوان قرض از مال بانک بسپرده گذار بدهد و پس از حصول سود بـه وکـالـت از وى مبالغ مذکور را که ماهيانه پرداخت کرده با سهم او از سودمصالحه نمايد , واللّه العالم .

سوال 2153 :

هـديه چک به شخص داخل در هبه است يا اينکه احتياج به قبض دارد چون چک اسکناس نيست ؟

جواب :

چـنـانـچه چک حال بوده و مدت دار نباشد و مبلغ ثبت در آن نيزدر حساب جارى موجود باشد به نحوى که قابل دريافت باشددادن چک ـ به عنوان حواله ـ قبض محسوب مى گردد , واللّه العالم .

سوال 2154 :

نظر مبارک در مورد سود بانکها به سپرده دراز مدت و پس از انداز تعلق مى گيرد چيست ؟

جواب :

گرفتن زيادى چنانچه تحت عنوان معامله شرعى با بانک باشدو اطمينان داشته باشد که طبق آن عـمـل مى کند مانعى ندارد و درغير اين صورت چنانچه شرط زيادى نکند به نحوى که اگربانک زيادى نداد براى خود حقى قائل نباشد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2155 :

اسکناسهاى تقلبى را به بانک يا ديگرى مى دهند آيا بانک مى تواند آن را بگيرد , و يا بايد آنها را باطل کند و به صاحبش برگرداند ؟

جواب :

کسى که در بانک عمل مى کند بايد مقررات را رعايت کند , واللّه العالم .

سوال 2156 :

سـفـته هايى که در بازار و بنگاها معمول است از ضامنى مى گيرند و به محض امضا ضامن مـحسوب مى شود , پس ازآينکه شخص امضاء کرد بانک يا صندق قرض الحسنه وامى مى دهد و در صـورت عدم پرداخت , از صاحب سفته مى گيرند ؟

آيا صورت شرعى دارد ؟

و يا از قبيل ضمان ما لم يجب است ؟

جواب :

چـنـانچه پول را از کسى که به او داده شده نتوانند بگيرند گرفتن آن از ضامن مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2157 :

در قـبـال پـس انـداز مقدارى مال در زمان معين , بانک پس ازگذشت زمانى وامى را با دوازده در صـد بـهـره در اخـتـيـار سـپـرده گـذار جـهت خريد خانه قرار مى دهد حکم شرعى مساءله چگونه است ؟

جواب :

اگر بانک خانه را بخرد به وجه شرعى و بفروشد به وام گيرنده به مقدار زيادتر مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2158 :

پولى به امانت در نزد شخص گذاشته اگر اضافه بر مبلغ راتحويل مى دهد حکم اين اضافه چگونه است ؟

جواب :

اگـر براى خود حق قائل نباشد بطورى که اگر نداد مطالبه نکند واو هم به عنوان بخشش بدهد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2159 :

شـخـصـى وامى را از بانک مى گيرد و بانک در قبال آن درصدى اضافه دريافت مى نمايد تصرف در اصل وام چگونه است ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2160 :

آيا جايز است قرض گرفتن از بانکهايى که ربا مى دهند , به اين ترتيب که بدون شرط زيادى قرض را قبول کند و بعدا زياده را به زور از او مى گيرند , آيا تصرف در اصل قرض جايزاست ؟

جواب :

چنانچه قصدش اين باشد که زيادى را به بانک ببخشد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2161 :

رسـم اسـت کـه موجر مبلغى پول به نام رهن مى گيرد و درصدى از اجاره مساءجر را کم مى کند .

سپس در پايان قراردادهمه آن را پس مى دهد , آيا اين راهى شرعى است ؟

جواب :

چـنـانـچه به مبلغى کمتر از حد معمول اجاره کرده اند , و در ضمن عقد اجاره , شرط قرض دادن مـسـتـاءجـر بـه مـؤجـر را نـموده اند ,جايز است , ولى اگر شرط اجاره به کمتر را در ضمن عقد قرض نموده اند ربا و حرام است .

و اگر قرض جداگانه و اجاره نيزجداگانه بوده است , جايز است , واللّه العالم .

سوال 2162 :

افـرادى از شرکتهاى متفرقه بر پايه اساسنامه همان شرکت که زير نظر قانون تجارت عمل مى کند سهام مى خرند , ولى شريکان و اصل عمل شرکت و نوع آن نامعلوم است , آيا عرفاکافى است غررى نباشد , و لو شريکان خود را نشناسند و نوع تجارت را ندانند ؟

جواب :

بـايد نوع مال مورد معامله و طرف معامله خود را بشناسد و اگرکسى را براى اين امر وکيل کنند وکيل را بشناسد کافى است ,واللّه العالم .

سوال 2163 :

آيا سودى که بانکها در برابر سپرده هاى کوتاه مدت و درازمدت مى پردازند حلال است ؟

جواب :

چـنـانـچه نتواند با بانک معامله شرعى انجام دهد , بايد ملتزم باشد پيش خود و خدايش , چنانچه بـانک زياده را نداد حقى ندارد و در اين صورت زيادى را بعد از تخميس مى تواند صرف کند , واللّه العالم .

سوال 2164 :

وام مـضاربه در بانکها بدين صورت است که در ازاى هرصد تومان , ماهيانه دو هزار تومان سـود مـى گيرند .

و اگر تاهنگام مقرر مبلغ معين واريز نگردد مبلغى به نام دير کرد به بانک بايد بپردزد , آيا دادن و يا گرفتن اين وام اشکال دارد ؟

جواب :

بـر طبق شرايط مضاربه بايد عمل شود .

و قبل از حصول سوددر عمل مضاربه , گرفتن سود جايز نـيـسـت , مگر اينکه عامل مضاربه به عنوان قرض از مال خودش به بانک بدهد تا بعد ازتمام شدن مضاربه با سود حاصل مصالحه شود .

و مبلغ ديرکرد به عنوان شرط هبه در ضمن مضاربه اشکالى ندارد .

و به عنوان مجازات و جريمه براى دير کرد جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2165 :

سپردن پول به حساب هاى قرض الحسنه به قصد دريافت جوايز غير معين , چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگـر شـرط جـايـزه نشود , به طورى که اگر ندادند مطالبه نکند , وصندوق هم بعنوان وفاى به شرط ندهد اشکال ندارد , واللّه العالم .

سوال 2166 :

عنوانهاى اعتبارى از قبيل عنوان قرض الحسنه راحکومت اسلامى مالک مى شود يا نه ؟

جواب :

حـکـومـت بـا تـولى حاکم شرع , مالک مى شود , ولى در صندوقهاى قرض الحسنه , اشخاصى که سرمايه گذاشته اند و از مردم پول مى گيرند , آنها مالک هستند , واللّه العالم .

سوال 2167 :

اگـر شـخـصـى پـنـجاه هزار تومان پول بدهد و گيرنده ماهى 2هزار تومان بدهد .

و وى بخواهد سود على الحساب را معين کند , چه حکمى دارد , و در چه صورت صحيح است ؟

جواب :

چـنانچه زيادى را در قرض شرط کنند , ربا است و حرام .

و اگرشرط زيادى نکنند , به طورى که به حسب قرار آنها قرض گيرنده ملزم به دادن آن زيادى نباشد , مانعى ندارد .

و همچنين اگر پول را بـه عـنوان مضاربه به ديگرى بدهد که با آن تجارت کند با تعيين سهم هر کدام به حسب در صد سود ( نه به حسب در صد سهام ) و در ضمن مضاربه شرط کند که گيرنده مبلغى را ماهيانه از مال خودش به دهنده پول قرض بدهد , و وکيل باشد که در آخر , سهم دهنده پول از سود را با پولهايى که به اوقرض داده مصالحه کند , و اگر سودى نداشت ابراء کند مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2168 :

شخصى خانه اى را به بانک اجاره داد .

با فرض اين که بانک معاملات هم حرام ربوى دارد و هم معاملات مباح حکم اجاره آن چگونه است ؟

جواب :

اجاره دادن منزل مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2169 :

اگـر بـانـکـهاى اسلامى تمام هزينه هاى قرض را به عنوان کارمزد شرط کنند , مثلا اگر کـمـتر از ده در صد کار مزد در مدت ده سال بگيرد ضرر مى کنند , پس براى فرار از ربا به عنوان کارمزداگر بگيرند ؟

آيا اشکالى دارد ؟

جواب :

کارمزد مجوز نمى شود , لکن صاحبان بانکها مى تواننددفترچه هائى تهيه کنند که فى نفسه ماليت داشـتـه بـاشـد .

و هـر يـک از آن دفـتـرچـه ها را به کسى که متقاضى قرض است به آن مبلغى که مـى خواهند از او زيادى بگيرند , بفروشند و در ضمن اين بيع شرط شود که بانک به او قرض بدون منفعت بدهد , واللّه العالم .

سوال 2170 :

کارمزدى که بعضى صندوقهاى قرض الحسنه مى گيرند ,چه حکمى دارد ؟

جواب :

گـرفتن زيادى از مقدار داده شده به صورت قرض جايز نيست ,گر چه به عنوان کارمزد باشد .

و راه مـشـروع گـرفـتـن زيـادى آن اسـت کـه صـاحـبـان قـرض الحسنه دفترچه هايى به عنوان دفـتـرچـه اقـسـاط مثلا تهيه کنند که فى نفسه ماليت داشته باشد و هر يک از ان دفترچه ها را به مـتقاضى قرض الحسنه به همان زيادى که مى خواهند از او بگيرند بفروشند و در ضمن بيع شرط کنند که صندوق قرض بدون سود بدهد , واللّه العالم .

سوال 2171 :

به سپرده در بانک سودى با در صدى معين تعلق مى گيرد .

و اين روزها بانک اعلام کرده که به سپرده دراز مدت دو ساله10 در صد و سپرده 5 ساله 13 در صد سود مى پردازد .

و چون سود از پيش تعيين شده موجب شبهه ربا است , آيا مى تواننداز راه خريد و فروش اسکناس اين مشکل را حل کنند ؟

جواب :

خريد و فروش اسکناس نقد به نسيه جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2172 :

خريد و فروش چکها که امروز خيلى رسم شده به طورمثال چکى به مبلغ 000/50 تومان به سر رسيد يک ماه بعداست .

همين چک را به مبلغ 000/45 تومان و مبلغ 000/5تومان زير قيمت آن الان مى خرد چه حکمى دارد ؟

جواب :

چـنانچه فروشنده چک مبلغ را از صادر کننده چک طلبکار باشد ,در اين صورت طلب خود را به مبلغ کمتر نقدا بفروشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2173 :

در همه قراردادهايى که طى آن بانکها به اشخاص وام مى پردازند , و مفاد آن بر پايه شراي ط اسـلامى است , تنها وام دهنده از آن آگاهى دارد و وام گيرنده آن را نمى خواند و امضامى کند .

با توجه به اين آيا معامله درست است ؟

جواب :

وام مـذکور در فرض سوال قرض مى شود , و قصد بهره و ربايى را نکند .

و مال زيادى را که بيش از اصل قرض است به بانک ببخشد , واللّه العالم .

سوال 2174 :

خريد و فروش چک و پول به قيمت زياد و کمتر چگونه وبه چه شکل حلال است ؟

جواب :

چک اگر سند دين باشد , يعنى صادر کننده چک حقيقتا مديون باشد و چک را به عنوان سند دين داده , فروش آن به کمتر به صورت نقد مانعى ندارد .

و در پول فروش پول معين به پول ديگر به نقد مـانـعـى ندارد , و لو با زيادى باشد , ولى فروش پول به پول ديگر با زيادى به صورت نسيه حقيقتا قرض ربوى وحرام است , هر چند در صورت بيع باشد .

واللّه العالم .

سوال 2175 :

مبلغى در بانک دولتى به طور قرض الحسنه گذاشته ام , آياهنگامى که اين پول را از بانک مى گيرم حکم مجهول المالک رادارد ؟

اگر پول مجهول المالک باشد به بنده اجازه فرماييد .

جواب :

بمقدار پولى که در بانک گذاشته ايد مى توانيد برداريد و تصرف کنيد لکن اگر بانک مبلغى زيادتر به شما داده بايد ابتداء ان زيادى را تخميس کنيد و بعد در بقيه تصرف کنيد و از 45 زيادى هم اگر چـيـزى در اخر سال ماند انرا هم تخميس کنيد .

و چنانچه مؤنه سالتان را نداريد اگر انچه در اخر سال مانده را تخميس کنيد کافى است , واللّه العالم .

سوال 2176 :

سودهايى که على الحساب بانکها در قبال سپرده هامى پردازند , همچنين جوايزى که بانک مى دهند , چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگـر بر طبق عقود شرعيه با بانک قرارداد بسته , گرفتن سودمانعى ندارد .

و در غير اين صورت آنـچـه به عنوان سود يا جايزه به او مى دهند , چنانچه با بانک شرط نکرده تصرف در آن جايزاست , مشروط به اين که آن را تخميس نمايد , واللّه العالم .

سوال 2177 :

تعريف و وجه حرمت ربا چيست ؟

جواب :

احکام رباى معاملى و رباى قرضى در رساله ذکر شده است ,واللّه العالم .

سوال 2178 :

اشخاصى که از بانکها وام مى گيرند , هنگام برگرداندن اصل وام مى بايست در صدى را به عنوان بهره به بانکهابپردازند , آيا اين بهره حلال است ؟

جواب :

اگـر زيادى در قرض شرط شود , ربا و حرام است .

و اگر معامله شرعى کرده باشند مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2179 :

بـعـضـى از مـردم بـخـشـى يا همه سرمايه خود را در بانک به صورت بلند مدت پس انداز مـى کـنـنـد , و مـاهـيـانـه سـود آن رامى گيرند و امرار معاش خود را از آن مى گذرانند به نظر حضرت عالى حرام است يا حلال ؟

جواب :

اگـر بـا بانک معامله شرعى انجام دهد و اطمينان داشته باشد که بر طبق قرارداد عمل مى شود , مـانـعـى نـدارد .

و در غـيـر ايـن صـورت چـنـانچه شرط زيادى نکند , پولى را که بانک به عنوان سـودمى دهد , مى تواند بگيرد .

و لکن بايد آن زيادى را تخميس کند وبعد در ان تصرف کند , واللّه العالم .

سوال 2180 :

نـظـام بـانـکى کشور را چگونه مى بينيد ؟

آيا سودهايى را که به سپرده هاى نزد بانک تعلق مى گيرد ربا است و يا خير ؟

همچنين جوايزى که به حسابهاى قرض الحسنه داده مى شودچطور ؟

جواب :

چـنـانـچه با بانک به طريقه شرعى معامله کرده باشد مثل اين که بانک را وکيل کرده است که به طـريـق يـکى از عقود اسلامى معامله نمايد , و اطمينان داشته باشد که بانک نيز به آن عمل نمايد مـانـعـى ندارد .

و جوايزى که از بانک مى گيرد , چنانچه دروقت قرض دادن شرط قرعه ننموده باشد , اشکال ندارد , واللّه العالم .

سوال 2181 :

سپرده هاى معين در بانکها , مثلا سود 18% چه حکمى دارد ؟

جواب :

چنانچه بانک وکيل باشد که از طرف سپرده گذار معامله شرعى ,از طريق اجراى عقود اسلامى با شرايط آن انجام دهد و اطمينان به عمل به قرارداد هم باشد , گرفتن زيادى مانعى ندارد , و اگر به عنوان قرض باشد که شرط زيادى در آن کنند ربوى و حرام است , واللّه العالم .

سوال 2182 :

سپردن پول در بانکهاى جمهورى اسلامى به قصددريافت بهره معين چه حکمى دارد ؟

جواب :

به صورت قرض يا معامله ربوى جايز نيست .

بايد بر طبق عقود شرعيه معامله شود , واللّه العالم .

سوال 2183 :

واريز کردن پول در حساب بانکى اتلاف پول است ؟

جواب :

اتلاف , حساب نمى شود ولى يکى از شرکاء مجهول المالک مى شود , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام معاملات‌

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

نبش قبر

No image

زکات

Powered by TayaCMS