اگر روزه دار با همسر خود بازی و شوخی جنسی کند و از او منی خارج شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟

اگر روزه دار با همسر خود بازی و شوخی جنسی کند و از او منی خارج شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟

پاسخ

  • خویی، تبریزی، وحید، صافی و شبیری: اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر خود بازی و شوخی جنسی کرد، چنانچه اطمینان دارد از او منی خارج نمی شود اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید، روزه ی او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است..[1]
  • فاضل، سیستانی، مکارم و نوری: اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر خود شوخی و بازی جنسی کند؛ اگر عادت داشته باشد که با انجام آن کار منی از او خارج می شود، روزه ی او با خروج منی باطل می شود ولی در صورتی که عادت نداشته باشد با انجام آن کار منی از او خارج شود، اگر در زمان بازی جنسی اطمینان بر خارج نشدن منی داشت روزه ی او باطل نمی شود هرچند منی خارج شود، ولی اگر اطمینان به خارج نشدن منی نداشته باشد، روزه ی او باطل می گردد.[2]
  • خامنه ای و بهجت: اگر روزه دار با همسر خود شوخی و بازی کند هر چند قصد خروج منی نداشته باشد ولی عادت داشته باشد که با انجام آن منی از او خارج شود و منی خارج شود، روزه ی او باطل است. [3]
  • امام: اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر خود بازی و شوخی جنسی کند و عادت داشته باشد که با انجام این کار منی از او خارج شود، این کار روزه را باطل می کند و اگر عادت نداشته باشد بعد از بازی و شوخی از او منی خارج شود اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید، روزه ی او صحیح است. ولی اگر شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است از او منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد، روزه اش باطل است.[4]

منابع:

  1. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن؛ صافی و شبیری: رساله، م 1604.
  2. فاضل، سیستانی، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 18.
  3. خامنه ای: اجوبة الاستفتائات، با استفاده از س 786؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1087.
  4. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، الامر رابع.
Powered by TayaCMS