امامت غير روحانى
145-س:نظر به اينکه امام،اخيرا فتوايى صادرکردهاند و فرمودهاند که امام جماعتبايد از اهل علمباشد،با در نظر گرفتن فتواى صادره،شخصى استتمام شرايطى که در توضيح المسائل ذکر شده داراست،فقط از اهل علم نيست،يادآورى مىشود از اهل علمدر محله حضور ندارد آيا شخص مذکور مىتواند نمازجماعتبخواند يا خير؟
ج-اگر دسترسى به روحانى نباشد،غيرروحانى با وجود ساير شرايط مىتواندامامت نمايد (23) .
146-س:طبق فتواى امام در صورتى که دسترسىبه روحانى نباشد مىتوان به افراد غير روحانى اقتدا کرد(و اين کار در بعضى از ادارات و نهادها و جبهههاانجام مىگيرد)آيا اين حکم شامل مساجد هم مىشود؟چون مشاهده شده است که در مساجد اگر يک شبامام جماعت نتواند به مسجد بيايد يا دير برسد،افرادىجوان از غيبت امام استفاده کرده و در محراب قرارگرفته و نماز مىخوانند و در اين موقع اگر امام برسد،مىبيند که ديگرى در محراب است، آيا چنين عملىصحيح است؟
ج-در فرض مرقوم امامت غير روحانى درمساجد درست نيست (24) .
147-س:بعضى از برادران اهل علم با اينکه ازمعلومات بالايى برخوردار هستند ولى معمم نشدهاندآيا امامت جماعتبراى آنها جايز است؟
ج-چنانچه معمم وجود نداشته باشد،امامت غير معمم اشکال ندارد ولى با وجودمعمم خالى از اشکال نيست،مخصوصا در مساجد و اگر امامت غير معمم موجبهتک باشد،حرام و جايز نيست (25) .
آيتالله فاضللنکرانى دامتبرکاته