احکام محتضر (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام محتضر (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام محتضر

مسأله 539 :

مسلمانى را که محتضر است - يعنى در حال جان دادن مىباشد - مرد باشد يا زن ، بزرگ باشد يا کوچک ، بنابر احتياط واجب در صورت امکان به پشت بخوابانند به طورى که کف پاهايش به طرف قبله باشد ، و اگر خواباندن او کاملا به اين طور ممکن نباشد ، بنابر احتياط مستحب تا اندازه اى که ممکن است به اين دستور عمل کنند ، و همچنين احتياط مستحب آن است که در صورتى که خواباندن او به اين صورت به هيچ نحو ممکن نباشد ، او را رو به قبله بنشانند ، و اگر اين هم ممکن نشد ، او را به پهلوى راست يا به پهلوى چپ رو به قبله بخوابانند .

مسأله 540 :

احتياط واجب آن است که تا وقتى جنازه را بر نداشته اند ، او را رو به قبله بخوابانند، و همچنين بنابر احتياط مستحب هنگام غسل دادن ، ولى بعد از آن که غسلش تمام شد مستحب است که او را مثل حالتى که بر او نماز مى خوانند بخوابانند .

مسأله 541 :

بنابر احتياط رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجب است ، و اگر ممکن باشد بايد از خود محتضر اجازه بگيرند ، و اگر ممکن نباشد يا اجازه ء او معتبر نباشد بنابر احتياط از ولى او اجازه بگيرند .

مسأله 542 :

مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام ( عليهم السلام ) و ساير عقايد حقه را به کسى که در حال جان دادن است ، طورى تلقين کنند که بفهمد ، و همچنين مستحب است چيزهايى را که ذکر شد تا وقت مرگ تکرار کنند ، و نيز دعاى فرج را به محتضر تلقين نمايند .

مسأله 543 :

مستحب است که اين دعا را طورى به محتضر تلقين کنند که بفهمد : " اللهم اغفر لي الکثير من معاصيک واقبل مني اليسير من طاعتک يا من يقبل اليسير و يعفو عن الکثير ، اقبل مني اليسير واعف عني الکثير ، انک انت العفو الغفور ، اللهم ارحمني فانک رحيم " .

مسأله 544 :

مستحب است کسى را که سخت جان مى دهد ، اگر ناراحت نمى شود به جايى که نماز مى خوانده ببرند .

مسأله 545 :

مستحب است که بر بالين محتضر سوره ء مبارکهء يس و صافات و احزاب و آية الکرسى و آيهء پنجاه و چهارم از سوره ء اعراف و سه آيهء آخر سوره ء بقره ، بلکه هر چه از قرآن ممکن است بخوانند .

مسأله 546 :

تنها گذاشتن محتضر مکروه است ، و همچنين گذاشتن چيزى روى شکم او و بودن جنب و حائض نزد او و حرف زدن زياد و گريه کردن و تنها گذاشتن زنها نزد او مکروه است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام محتضر

جدیدترین ها در این موضوع

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

منع‌کردن

منع‌کردن

پر بازدیدترین ها

No image

نری

وثیقه

وثیقه

یائِسِه

یائِسِه

No image

اُجرَتُ المِثل

نفقه

نفقه

Powered by TayaCMS