احکام ظرفها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام ظرفها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام ظرفها

مسأله 233 :

ظـرفـى کـه از پوست سگ يا خوک يا مردار ساخته شده , آشاميدن و خوردن چيزى از آن ظرف در صـورتى که رطوبتى موجب نجاستش شده باشد حرام است , و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و کارهايى که بايد با چيز پاک انجام داد استعمال کنند , و احتياط مستحب آن است که چرم سگ و خوک و مردار را - اگر چه ظرف هم نباشد - استعمال نکنند.

مسأله 234 :

خوردن و آشاميدن از ظروف طلا و نقره بلکه بنابر احتياط واجب , مطلق استعمال آنها حرام است , ولـى زينت نمودن اطاق و مانند آن و نگاه داشتن آنها مانعى ندارد , اگر چه احوط ترک است , و همچنين است ساختن ظروف طلا و نقره و خريد و فروش آنها براى زينت نمودن يا نگاه داشتن .

مسأله 235 :

گـيره استکان که از طلا يا نقره مى سازند اگر ظرف به آن گفته شود حکم استکان طلا و نقره را دارد و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 236 :

استعمال ظرفى که روى آن را آب طلا يا آب نقره داده اند اشکال ندارد.

مسأله 237 :

اگـر فـلزى را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند , چنانچه مقدار آن فلز به قدرى باشد که ظرف طلا يا نقره به آن ظرف نگويند استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 238 :

اگـر انـسان غذايى را که در ظرف طلا يا نقره است در ظرف ديگرى بريزد چنانچه ظرف دوم - به حسب متعارف - واسطه خوردن از ظرف اول نباشد اشکال ندارد.

مسأله 239 :

استعمال بادگير قليان , غلاف شمشير , کارد و قاب قرآن اگر از طلا يا از نقره باشد , اشکال ندارد , ولى احتياط مستحب آن است که عطردان و سرمه دان و ترياکدان طلا و نقره را استعمال نکنند.

مسأله 240 :

خـوردن و آشـاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشکال ندارد , ولى زياده بر اين مقدار جايز نيست .

مسأله 241 :

استعمال ظرفى که معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

منع‌کردن

منع‌کردن

پر بازدیدترین ها

No image

نری

وثیقه

وثیقه

یائِسِه

یائِسِه

No image

اُجرَتُ المِثل

No image

نصاب

Powered by TayaCMS