نماز جماعت

نماز جماعت

نماز جماعت

امامت جماعت در صورت يقين به عدم عدالت خود

سوال 230 :

اگر گروهى از مؤمنين اصرار کنند که بنده امام جماعت آنها شوم اما من هم پافشارى کنم که نمى‌شوم چرا که مى‌دانم عادل نيستم، آيا مى‌توانم امام جماعت شوم (بدون نيت امام بودن)؟

جواب :

امامت شما براى کسانى که شما را عادل مى‌دانند اشکال ندارد و جماعت صحيح است و در عين حال اگر خودتان نخواستيد قصد امامت کنيد باز نماز شما صحيح است و اقتداء مؤمنين به شما نيز اشکال ندارد.

وظيفه مأموم در صورت نرسيدن به رکوع امام

سوال 231 :

مأمومى که در هنگام رکوع امام جماعت تکبيرة الاحرام گفته ولى به رکوع امام نرسيده وظيفه‌اش چيست؟

جواب :

اگر مأموم به رکوع رفته، نمازش فرادا مى‌شود و صحيح است و مى‌تواند براى درک جماعت آن را به مستحبى تبديل کند و اگر به رکوع نرفته، مى‌تواند نيّت فرادا کند و مى‌تواند صبر کند تا امام براى رکعت بعد برخيزد و آن را رکعت اول خود حساب کند؛ ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بکشد که نگويند اين شخص نماز جماعت مى‌خواند، بايد نيّت فرادا کند.

اتصال در نماز جماعت

سوال 232 :

در نماز جماعت حرم امام رضا (ع) گاهى اتفاق مى‌افتد که در اطراف فرد تا چند نفر نمازشان شکسته است و زودتر به پايان مي‌رسد، سوال بنده اين است که آيا اتصال ما از بين مى‌‌رود و بايد نماز را فرادى ادامه دهيم يا نه؟

جواب :

در نماز جماعت لازم است مأموم از سمت جلو و يا سمت راست و يا سمت چپ به امام جماعت و يا به مأمومين اتصال داشته باشد (يعنى فاصله‌اش بيش از يک قدم نباشد)، پس اگر از هيچ يک از اين اطراف اتصال برقرار نباشد، نماز فرادا مى‌باشد.

اقتدا به نماز جماعت با فاصله

سوال 233 :

زيد وارد مسجد شد ديد امام در رکوع است از فاصله چهارمترى بعد از گفتن تکبيرةالاحرام به سرعت حرکت کرده و در رکوع به امام و مأمومين ملحق شده است نماز او چگونه است؟

جواب :

اگر طورى است که مى‌‌ترسد به رکوع امام نرسد با فاصله‌اى که صدق اقتدا بکند تکبير را مى‌‌گويد اگر چه فاصله طورى است که در حال اختيار جايز نيست و بعد به رکوع مى‌‌رود و بعد خود را به صف مى‌‌رساند.

احراز شرايط امام جماعت

سوال 234 :

در مساجدى که به صورت گذرى قصد اقتدا بر امام داريم به نظر مى‌رسد امکان احراز عدالت فراهم نيست چون فقط به اندازه اقامه‌ى نماز توقف داريم. در اين صورت تکليف چيست؟ آيا مى‌توان اقتدا کرد؟

جواب :

اگر از راه اقتدا کردن افرادِ موجّه به آن شخص، اطمينان به عدالت او پيدا کنيد، کافى است.

کيفيّت اقتدا

سوال 235 :

اگر بالکن شبستان مسجد که عده‌اى از مردان در آن مکان به امام اقتدا مى‌کنند داراى ديوارى باشد که نمازگزاران در صف اول بالکن نتوانند صف جماعت را ببينند آيا اين اتصال صحيح است.

جواب :

محل اشکال است و احتياط ترک نشود.

بطلان نماز امام به نظر مأموم

سوال 236 :

اگر امام جماعت کارى کند که به فتواى مرجع تقليد ما مبطل نماز باشد ولى احتمال بدهيم که مرجع تقليد امام جماعت آن را مبطل نداند حکم اقتدا به اين امام جماعت چيست؟

جواب :

در فرض مذکور اقتدا به امام جماعت صحيح نيست.

شرايط امام جماعت

سوال 237 :

در نماز جماعت ظهر و عصر و يا در ديگر نمازها که قرائت امام به گوش نرسيده و صحت قرائت امام احراز نمى‌شود، وظيفه چيست؟

جواب :

اگر در صحّت قرائت امام شک داريد مى‌‌توانيد اصل را بر صحّت گذاشته و وارد جماعت شويد.

سوال 238 :

آيا "عدالت" و "صحت قرائت" دو شرط اساسى براى امام جماعت مى‌باشد؟

جواب :

عدالت شرط اساسى براى امام جماعت است که مأموم بايد آن را قبل از ورود به جماعت ولو از راه حُسن ظاهر احراز نمايد ولى اگر پس از نماز، کشف خلاف شد، ضررى به نمازهاى قبلى نمى‌‌زند ولى صحت قرائت را مى‌شود قبل از ورود به جماعت با اصالة الصحة احراز کرد.

سوال 239 :

آيا داشتن "لهجه عربى" جزء "صحت قرائت" محسوب مى‌شود؟

جواب :

داشتن لهجه عربى جزو "صحّت قرائت" نيست.

مفهوم حُسْن ظاهر در عدالت امام جماعت

سوال 240 :

تعريف، مفهوم و محدوده اصطلاح حُسْن ظاهر در احراز عدالت امام جماعت را به صورت شفاف و روشن بيان بفرماييد.

جواب :

حُسنِ ظاهر يعنى رفتار و کردار آن شخص که مشاهده مى‌شود بر طبق ميزان شرع است و گناهى از او ديده نشده است.

فاصله صفوف در نماز جماعت اهل سنت

سوال 241 :

آيا در مکه يا مدينه در نمازهاى جماعت آنها وقتى که بين صفوف فاصله‌ى زيادى باشد (جلويى و عقبى) نماز خواندن ما با آنها اشکال دارد؟

جواب :

تا آن مقدارى که خود آنها اشکال نمى‌‌کنند، اشکال ندارد.

اقتدا‌ى طلبه به غيرروحانى در نماز جماعت

سوال 242 :

آيا اين سخن صحيح است که مى‌گويند طلاب نمى‌توانند به غير از طلبه براى نماز جماعت اقتدا کنند؟ منظور از روحانى چه کسى است؟

جواب :

با دسترسى به روحانى به غير روحانى اقتدا نکنند، و منظور از روحانى کسى است که علاوه بر داشتن صلاحيتهاى لازم، ملبس به لباس مقدّس روحانيت نيز باشد.

امامت جماعت توسط زن

سوال 243 :

آيا زن مى‌تواند امام جماعت گروه متشکل از زن و مرد يا فقط يک گروه از اين دو باشد؟

جواب :

امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.

اقتدا به امام جماعت در رکوع

سوال 244 :

وقتى که مى‌خواهيم به امام جماعت در رکوع متصل شويم آيا بايد صبر کنيم که ايشان در رکوع قرار بگيرند و بعد تکبير را بگوييم يا مى توان در حال رفتن امام به رکوع تکبير را گفت؟ و اگر شک در رسيدن به رکوع امام کرديم وظيفه ما چيست؟

جواب :

در رکعت اول و دوم خواه امام در حال قرائت يا در حال رکوع باشد داخل شدن در جماعت اشکال ندارد و در رکعت سوم و چهارم اگر پيش از رکوع امام به وى اقتداء نموده بايد حمد و سوره را خودش بخواند و اگر وقت براى خواندن سوره ندارد بايد لااقل حمد را تماماً بخواند و به رکوع امام برسد و اگر بداند که با خواندن حمد به رکوع امام نمى‌رسد احوط آن است که پيش از رکوع امام داخل نشود و اگر در حال رکوع امام اقتداء کرده و به مقدار رکوع خم شده و شک دارد که به رکوع امام رسيده يا نه، نماز صحيح است ولى فرادى است.

نماز جماعتى که مأموم مساوى امام جماعت بايستد

سوال 245 :

آيا اگر مأموم مساوى با امام بايستد نماز کداميک باطل است؟

جواب :

بنابر احتياط جماعت باطل است و نماز امام در هر حال صحيح است و اگر مأموم به وظيفه منفرد عمل کند نمازش به طور فرادا صحيح است.

شرط عدالت براى امام جماعت

سوال 246 :

اگر کسى خودش مى‌داند که عدالت ندارد و گروهى مثلاً در يک ميهمانى خانوادگى به هنگام نماز او را به عنوان امام جماعت انتخاب کنند آيا مى‌تواند جلو بايستد و نماز بخواند يا بايد از اين کار پرهيز نمايد؟

جواب :

نماز آنان که او را عادل دانسته‌اند، صحيح است و بهتر آن است که قبول نکند ولى اگر قبول کرد هم نماز خودش و هم نماز مأمومين صحيح است.

نرسيدن به رکوع يا سجده امام

سوال 247 :

اگر مأموم در قرائت رکعت اول اقتدا کند و به علت جمعيت زياد جماعت يا به علل ديگر رفتن رکوع امام را متوجه نشود و موقعى متوجه مى‌شود که امام به سجده رفته در اين حال رکوع را انجام داده و خود را به سجده اول يا دوم امام مى‌رساند آيا در اين صورت نماز وى باطل است يا خير؟ اگر به سجده دوم امام هم نرسد و در تشهد به امام رسيد چه صورت دارد؟

جواب :

در فرض مذکور اگر خود را به سجده امام برساند، نمازش صحيح است و در غير اين صورت نماز جماعتش باطل شده و نماز فرادا مى‌شود و مکلّف بايد بقيه نماز را فرادا به آخر برساند.

خواندن نماز فرادا همزمان با اقامه جماعت

سوال 248 :

اداى نماز در مساجد بصورت فرادا در هنگامى که نماز جماعت يوميه در آن توسط روحانى مسجد در حال برگزارى است چه حکمى دارد؟

جواب :

اين عمل اگر تضعيف نماز جماعت و اهانت و بى‌احترامى به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست.

خروج از حرمين در هنگام نماز

سوال 249 :

گاهى مشاهده مى‌شود که هنگام برپايى نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبى، بعضى از حجاج از مسجد خارج مى‌شوند و يا در کنارى ايستاده و تماشا مى‌کنند، لطفاً نظر مبارک را در اين باره مرقوم فرماييد.

جواب :

بايد جداً از اين کار اجتناب کنند.

نماز جماعت در ادارات

سوال 250 :

برپايى نماز جماعت در ادارات چه حکمى دارد؟

جواب :

با توجه به اهميت خاص نمازهاى يوميه و تأکيد زيادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضيلت بسيار زياد نماز جماعت، مناسب است کارمندان، روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترين زمان بخوانند ولى بايد به گونه‌اى مقدمات اين کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسيله براى تأخير انداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

عدالت امام جماعت

سوال 251 :

چگونه مى‌توان به عدالت امام جماعت پى برد؟

جواب :

از هر راهى که اطمينان به عدالت حاصل شود، اگر چه با اقتداى عدّه‌اى از اهل بصيرت و صلاح باشد کافى است بلکه حسن ظاهر نيز کفايت مى‌کند و در صورتى که عدالت محرز بوده، شک و ترديد فعلى مانع اقتدا نيست.

اقتداى زن به شوهر در نماز

سوال 252 :

اين که مى‌‌گويند زن در نماز مى‌‌تواند به شوهرش اقتدا کند، آيا به اين معنى است که لازم نيست شوهر تمام شروط امام جماعت را داشته باشد؟

جواب :

در اقتداى زن به شوهر مثل ساير نمازهاى جماعت، تمام شرايط معتبر است.

ترک وقت فضيلت نماز براى درک ثواب جماعت

سوال 253 :

آيا خواندن نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا در زمان فضيلت و بطور فرادا افضل است يا اينکه هر دو نماز در وقت نماز اول و به جماعت خوانده شود؟

جواب :

هر دو را با جماعت بخوانيد افضل است.

تبديل نماز جماعت به فرادا

سوال 254 :

کسى که مي‌خواهد نماز جماعتش را به فرادا تبديل کند آيا در همه جاى نماز مثلاً بعد از دو سجده مى‌تواند اين کار را بکند يا جاهاى خاصى دارد؟

جواب :

محل خاصى معتبر نيست.

تکرار رکوع در تبعيت از امام جماعت

سوال 255 :

در صورتيکه در نماز جماعت، امام به قنوت (که مستحب است) برود و ماموم سهواً به رکوع رفته وبه دليل اصل تبعيت، مجدداً به همان قنوت ملحق شود، حکم چيست؟

جواب :

نماز مأموم در فرض مذکور صحيح است و چيزى بر او لازم نيست.

ترجيح مسجد جامع نسبت به مسجد محله

سوال 256 :

در صورتى که نماز جماعت در مسجد ديگر غير از مسجد محله پربارتر باشد (از نظر تعداد شرکت کنندگان يا از نظر معنويت حاکم بر سخنرانى و يا فضاى مسجد) آيا براى شرکت در هر يک از اين مساجد (مسجد محله و مسجد ديگر) مختار هستيم و اساساً شرکت در کداميک افضل است؟

جواب :

نسبت به شرکت در هر يک از اين مساجد مخيّريد، هر چند مسجدى که جامع است يا جمعيت شرکت کنندگان در نماز جماعت آن بيشترند افضل است.

شرطيت نيّت جماعت در صحّت آن

سوال 257 :

آيا در نماز جماعت، امام بايد نيت جماعت بکند؟

جواب :

نيّت جماعت لازم نيست ولى اگر بخواهد فضيلت نماز جماعت را درک کند بايد قصد جماعت نمايد.

شک در رسيدن به رکوع امام

سوال 258 :

اگر شخصى شک کند که به رکوع امام (موقع اتصال به نماز جماعت) رسيده است يا خير؟ وظيفه‌اش چيست؟

جواب :

اگر به مقدار رکوع خم شود و چنين شکى کند، نماز او به صورت فرادا صحيح است.

برخاستن امام از رکوع قبل از تکميل رکوع شخصى که تازه به جماعت ملحق شده

سوال 259 :

اگر هنگام اقتدا به امام جماعت در حال رکوع امام برخاست و ما نماز را شروع کرده اما به ايشان نرسيديم تکليف چيست؟

جواب :

اگر پيش از آن که به اندازه رکوع خم شويد امام سر از رکوع بردارد، مى‌توانيد نيت فرادا نماييد يا صبر نماييد تا امام براى رکعت بعد برخيزد و آن را رکعت اول نماز خود حساب نماييد، ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بکشد که نگويند نماز جماعت مى‌خوانيد، بايد نيّت نماز فرادا نماييد.

اقتدا به امام جماعت مسافر

سوال 260 :

آيا اقتدا کردن به امام جماعتى که نمازش شکسته است صحيح مى‌باشد؟

جواب :

مانع ندارد هر چند کراهت دارد.

نماز جماعت با امامت روشندل

سوال 261 :

همسرم روشندل هستند و من دوست دارم که در منزل با ايشان نماز جماعت بخوانم آيا از نظر شرعى مانعى وجود ندارد؟

جواب :

مانع ندارد.

تفاوت امام و مأموم در نوع نماز يوميه

سوال 262 :

آيا هنگامي که امام جماعت نماز عصر را برگزار مي‌نمايد ، کسي که نماز ظهر را نخوانده مي‌تواند به امام جماعت اقتدا کند؟ اين مورد در خصوص نماز مغرب و عشا نيز مورد سوال است.

جواب :

مانع ندارد.

اختلاف ارتفاع محل ايستادن امام و مأموم

سوال 263 :

موقع نماز جماعت آيا فرد مي‌تواند از جهت ارتفاع پايين‌تر از امام جماعت (تقريباً حدود 3 پله) قرار گيرد و به او اقتدا کند؟

جواب :

جايز نيست که مکان امام جماعت بلندتر از مکان مأمومين باشد.

اقتدا به امام قبل از اقتداى صفهاي جلوتر

سوال 264 :

آيا در نماز جماعت به محض قامت بستن امام مي‌توان اقتدا کرد يا بايد منتظر شد تا صفهاي جلوتر اقتدا کنند؟

جواب :

اگر مأمومينى که بين او و امام ايستاده‌اند، بعد از اينکه امام جماعت شروع به نماز کرد، به طور کامل آماده اقتدا نمودن باشند، مى‌تواند به نيّت جماعت وارد نماز شود.

تجافى و تشهد مأموم

سوال 265 :

اگر امام جماعت در حال قرائت تشهد باشد و مأموم يک رکعت ديرتر اقتدا کرده باشد، نشستن در حالت تجافي واجب است يا مي‌توان به صورت معمولي هم نشست؟ ذکر تشهد چه طور، قرائت آن واجب است يا خير؟

جواب :

احتياط واجب آن است که به حال تجافى باشد و مى‌تواند تشهد بخواند و يا تسبيح بگويد.‌

تغيير نيّت از جماعت به فرادا

سوال 266 :

تغيير نيّت در اثناى نماز جماعت به فرادا چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

فاصله صف‌هاى نماز جماعت

سوال 267 :

در نماز جماعت فاصله بين صف‌ها چند متر يا سانتى متر بايد باشد؟

جواب :

احتياط آن است بيش از يک گام معمولى بين محل سجده مأموم و محل ايستادن امام (يا کسى که واسطه اتّصالى اوست) فاصله نباشد و از اين احتياطى‌تر آنکه هيچ فاصله‌اى نباشد.

پيش افتادن از امام جماعت در اذکار نماز

سوال 268 :

اگر امام جماعت به خاطر سنّ زيادش نتواند نماز را تند بخواند اگر ما ذکر را زودتر از او بگوييم، آيا اشکال دارد و از ثواب جماعت کم مي‌شود؟ من مثلاً مي‌خواهم ثواب زيادي در نماز جماعت بگيرم آيا درست است که ذکر بيشتر بگويم و به اين خاطر از امام جماعت جلو بزنم؟

جواب :

در اذکار نماز متابعت از امام جماعت لازم نيست ولى در افعال نماز لازم است.

عدم توانايى امام بر اصلاح تلفظ کلمه‌اى در نماز

سوال 269 :

اگر امام جماعت تلفظ يکي از کلمات تشهد را يقيناً صحيح نخواند و علي‌رغم تذکر به وي اصلاح نکند حکم نماز چيست؟

جواب :

در فرض مذکور در صورتى که امام توانايى بيش از قرائت مذکور را ندارد، ‌اقتدا کردن مانعى ندارد.

اقتدا به مأمومى که نمازش را بصورت فرادا ادامه مى‌دهد

سوال 270 :

در نماز جماعت نماز امام تمام شده و يکي از مأمومين در حال ادامه نماز خود به صورت فرادا است آيا مي‌توان به او اقتدا کرد؟

جواب :

اشکال ندارد.

اداى تکبيرة‌الاحرام، قبل از امام جماعت

سوال 271 :

اگر کسى تکبيره‌الاحرام را قبل از امام بگويد حکمش چيست؟

جواب :

نماز خود را بايد به صورت فرادا بخواند.

چگونگى تعيين امام در نيّت نماز جماعت

سوال 272 :

در نماز جماعت آيا واجب است نيّت کنيم به فلان امام جماعت يا امام جماعت حاضر اقتدا مى‌کنيم؟

جواب :

بايد امام را معين نماييد ولى دانستن اسم او لازم نيست مثلاً اگر نيّت کنيد: "اقتدا مى‌کنم به امام حاضر" نمازتان صحيح است.

اقتدا به نماز قضاى امام جماعت

سوال 273 :

آيا مى‌توان در نماز ادا به امام جماعتى که نماز قضا را بجا مى‌آورد، اقتدا کرد؟

جواب :

اگر نماز قضاى حتمى باشد، مانع ندارد.

اقتدا به نماز جماعت در رکعت دوم آن

سوال 274 :

اگر در رکعت دوم نماز جماعت اقتدا کنيم، آيا در رکعت سوم امام (دوم خودمان), بايد هم حمد و هم سوره را بخوانيم, يا خواندن حمد به تنهايى کافي است؟ آيا بايد به رکوع رکعت سوم امام, برسيم؟ اگر نرسيديم چه؟

جواب :

اگر مى‌دانيد به رکوع امام نمى‌رسيد، به همان حمد تنها اکتفا کنيد والا سوره را هم بخوانيد و اگر به رکوع رکعت سوم نرسيديد، خود را به سجده امام برسانيد و نماز به جماعت صحيح است.

اقتدا به کسى که دستش معيوب است

سوال 275 :

کسى که يک دست معيوب دارد و نمى‌تواند در هنگام سجده دست خود را به صورت کامل بر زمين بگذارد، آيا مى‌تواند به عنوان امام جماعت به برپائى نماز اقدام کند؟

جواب :

اگر بتواند تمام کف دست يا قسمت معتنابهى از آن را در حال سجده بر زمين بگذارد به نحوى که تکيه بر زمين داشته باشد، امامت او اشکال ندارد.

اقتدا به امام جماعتى که از جهت قبله منحرف شده است

سوال 276 :

آيا اقتدا به امام جماعتي که حدود 30 درجه از جهت قبله منحرف گرديده است، صحيح مى‌باشد؟ و حدّ مجاز براي اين مطلب چقدر است؟

جواب :

اگر مأموم بداند که امام بطورى از قبله منحرف شده که رو به قبله بودن صدق نمى‌کند، اقتدا صحيح نيست.

قطع اتصال صفوف به وسيله ويلچر و تخت

سوال 277 :

آيا مأمومي که بيمار است و روي تخت يا ويلچر نماز مي‌خواند، موجب قطع اتصال صف‌ها مي‌شود؟

جواب :

مجرّد آن موجب قطع اتصال نمى‌شود.

اقتدا به کسى که نمى‌تواند نمازهايش را بلند بخواند

سوال 278 :

شخصي به علت بيماري که دارد نمي‌تواند نمازهاي صبح و مغرب و عشا را با صداي بلند بخواند، آيا اقتدا به او در آن نمازها صحيح است؟

جواب :

محل اشکال است.

بلند خواندن اذکار نماز توسط مأموم

سوال 279 :

آيا مأموم مرد تمام اذکار را بايد آرام بخواند يا اين که برخي اذکار (مثل قنوت يا ذکر رکوع و سجود) را مي‌تواند بلند بخواند؟

جواب :

مکروه است مأموم ذکرهاى نماز را طورى بگويد که امام بشنود.

عدم متابعت از امام در سلام

سوال 280 :

اگر در انتهاى نماز جماعت هنگام ذکر سلام کمى جلوتر يا عقب تر از امام جماعت نماز را به پايان ببريم آيا در نيّت جماعت اشکالى ايجاد مى‌‌گردد؟

جواب :

اشکال ندارد.

بلند خواندن قرائت بعد از جدا شدن از جماعت

سوال 281 :

در نمازهايى که حمد و سوره در آنها بايد بلند خوانده شود اگر در نماز جماعت در رکعت آخر به امام ملحق شويم آيا پس از ايستادن براى رکعت دوم بايد حمد و سوره را بلند بخوانيم؟

جواب :

در فرض سوال بايد قرائت را بلند بخوانيد.

رفتن به صف جلويى در اثناى نماز جماعت

سوال 282 :

آيا نمازگزار در بين نماز جماعت مي‌تواند بدون آنکه حالت نماز خود را به هم بزند از صف عقبي به صف جلويي تغيير مکان دهد؟

جواب :

اگر در غير حال قرائت با فرض ضيق بودن صف باشد اشکال ندارد.

اعاده نماز خوانده شده

سوال 283 :

اخيراً شنيده شده که نظر مبارک در باب کسى که نمازش را به جماعت خوانده است اين است که اعاده‌ى آن نماز به جماعت ديگر اماماً او مأموماً وجهى ندارد، خواهشمند است در اين خصوص و اينکه اگر جماعت دوم از جهاتى رجحان داشته باشد، آيا حکم همين است يا خير؟

جواب :

نمازى که فرادا خوانده است مى‌تواند با اقتدا به امام جماعتى اعاده نمايد و نمازى را که براى جماعتى امامت کرده مى‌تواند يک بار ديگر براى جماعت ديگر امامت کند، در غير اين دو صورت اعاده وجهى ندارد هر چند جماعت دوم داراى رجحان باشد.

خاموش کردن گوشي همراه در حال نماز

سوال 284 :

اگر فرد از خاطرش برود که گوشي تلفن همراه خود را قبل از نماز جماعت خاموش نمايد و در بين نماز، گوشي زنگ‌ بزند، آيا مي‌تواند گوشي را از جيب در آورده و خاموش نمايد؟

جواب :

خاموش کردن آن اگر صورت نماز را بهم نزند اشکال ندارد.

اقتدا به نمازي که احتياطاً خوانده شود

سوال 285 :

در صورتي که امام جماعت، علاوه بر خواندن نماز بصورت تمام، يکبار ديگر نماز را احتياطاً شکسته هم بخواند آيا مي‌توان به او در نماز احتياطى شکسته اقتدا کرد؟

جواب :

اقتدا به نمازى که احتياطاً خوانده مى‌شود، صحيح نيست.

نخواندن تسبيحات اربعه براى متابعت از جماعت

سوال 286 :

اگر قبل از اتمام تسبيحات اربعه در نماز جماعت، امام به رکوع رفت، آيا بايد تسبيحات را تمام کرده سپس به رکوع برويم يا براى متابعت از جماعت تسبيحات را ناتمام بگذاريم؟

جواب :

در صورتي که مي‌دانيد اگر تسبيحات را تمام کنيد، به رکوع امام نمي‌رسيد در صورتى که يکبار آن را خوانده‌ايد، بايد آن را رها کرده و به رکوع برويد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

نماز جماعت

نماز جماعت

نماز جماعت

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

No image

نماز جماعت

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS