نذر

نذر

نذر

سوال 1737 :

نذر کرده بودم روز جمعه روزه باشم , ولى بر اثر ضرورت روزه نگرفتم , آيا بايد قضا شود ؟

جواب :

بايد روز ديگر را روزه بگيرد , واللّه العالم .

سوال 1738 :

شـخصى صيغه نذر را خوانده و نذر او هم برآورده شده ,هنگام وفاى به نذر دارايى لازم را نداشته , اينک که توان مالى دارد , فراموش کرده چه نذر کرده بود , وظيفه او چيست ؟

جواب :

اگـر بـيـن اطراف محصور مردد است قرعه مى اندازد , و الا يکى ازمحتملات را انجام مى دهد .

و اگر چيزى را احتمال نمى دهدتکليفى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1739 :

آيا نذر با صيغه زير صحيح است ؟

نذر مى کنم براى رضاى خدا , اگر چرخم پيدا شد هر روززيارت عاشورا را بخوانم بدون صد لعن و صد سلام آن و دورکعت نماز زيارت هم بجا آورم , و زيارت مختصر حضرت عباس ( ع ) را بخوانم ؟

جواب :

با توجه به اينکه عمل منذور فى نفسه واجب نيست و نذر به صيغه شرعى واقع نشده است عمل به ان واجب نيست اگرچه بهتر است که اتيان شود , واللّه العالم .

سوال 1740 :

اگر دفعات عمل نکردن به نذر بالا در ذهن انسان نيمد چه بايد بکند ؟

جواب :

چـنـانـکـه گفته شد , عمل به نذر مزبور واجب نبود و از جهت عمل نکردن به آن چيزى بر عهده مکلف نيست , واللّه العالم .

سوال 1741 :

آيـا با نهى پدر و مارد از نذرهاى دائمى ـ مثال نذر بالا ـ نه ازعملى که نذر شده بلکه خود نذر کردن دائمى , نذر باطل مى شود ؟

جواب :

چنانچه پدر و مادر از عملى که نذر کرده نهى کنند انجام دادن آن واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1742 :

نـذر بـا صـيـغـه زير براى اين بوده کا دائم الوضو باشم اياصحيح است ؟

نذر مى کنم براى رضاى خدا هر گاه دستهايم رابا صابون شستم وضو بگيرم ؟

جواب :

نذر مزبور از جهت اينکه به صيغه شرعى واقع نشده عمل به آن واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1743 :

اگـر کـسى اينطور نذر بکند (( براى خداست که فردا را روزه بگيرم )) نذر شرعى منعقد شده است يا بايد حتما بگويد(( براى خداست بر من است )) ؟

جواب :

بايد (( للّه على )) يا معادلش را بگويد تا نذر شرعى منعقد شود ,واللّه العالم .

سوال 1744 :

شـخـص گـوسـفـنـد مـعـيـنـى را نذر مى کند بعد از آن پسرش که با پدرش شريک در گـوسـفندان است بدون اطلاع از نذر پدرهمان گوسفند رانذر مى کند حکم مسئله چيست وآيا نذردومى از اساس باطل است يا بايد گوسفند ديگرى را نذرکند ؟

جواب :

نذر هر کدام در سهم خودش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 1745 :

در مـنـاطق ما گاو و گوسفند نذر امام حسين ( ع ) مى کنندکه در حسينيه معينى ذبح شـود دهـه عاشورا که گاو گوسفند راجهت ذبح مى برند رسم اين است که صاحب حسينيه کله وپاچه و جگر اينها را به شخص ناذر مى دهد آيا اين اشکال دارديا نه ؟

جواب :

چنانچه در حين نذر بهمان طريق مرسوم نذر کرده مانعى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 1746 :

اگـر در فـرض فـوق خود ناذر شرط کند که کله و پاچه و جگررا بايد به من بدهيد آيا اين اشکال دارد يا نه ؟

جواب :

چنانچه در حين نذر استثناء کرده مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1747 :

شـخـص گـوسـفـنـدى را نذر حضرت عباس ( ع ) کرده گوسفند را ذبح مى کند نصف گـوشـت آن را تـقـسـيـم مى کند ولى نصف ديگر را خودش برمى دارد براى خود و زن و بچه اش آيااشکال دارد يا نه ؟

جواب :

چنانچه در حين نذر همين نوع مصرف را نذر کرده مانعى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 1748 :

آيا مى شود شخص گوسفندى را نذر حضرت عباس ( ع )يا ائمه ( ع ) کند ولى بعد از ذبح خودش و اعضاى خانواده اش يعنى زن و بچه فقط استفاده کنند يا نه ؟

جواب :

چـنـانـچه نذر کرده اند بياد حضرت عباس ـ عليه السلام يا ائمه آعليهم السلام ـ گوسفند را ذبح کنند استفاده از آن براى خود وعيال مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1749 :

شخص نذر کرده عيد قربان تا پنج سال در حرم مطهرحضرت امام هشتم (ع ) باشد در اين فاصله اگر مستطيع شد ,حج رفتن واجب است يا در حرم امام (ع ) ؟

جواب :

واجب است به حج که مستطيع شده برود , واللّه العالم .

سوال 1750 :

نـذرهـا و سوگندها و پيمانهايى که بر گردن انسان است اگرعمدا عمل نکند , آيا کفاره تنها کافى است ؟

جواب :

حنث نذر و يمين و عهد در صورتى که صحيح باشند , جايزنيست .

و بايد شخص توبه کند و کفاره تنها کافى از توبه نيست , واللّه العالم .

سوال 1751 :

شـخـصى نذر کرد روز هفتم محرم يک گوسفند به نام حضرت عباس ( ع ) مى دهم .

و به دليل مشکلى نتوانست روزهفتم محرم گوسفند بدهد , آيا پس از اين روز مى تواند آن رابدهد يا نه ؟

جواب :

چـنـانـچـه نـذر وى شرعى بوده و حقيقة تمکن از وفاى نذر نيافته ,کفاره اى بر او نيست , و اگر خواست مى تواند آن گوسفند را درروز ديگر بدهد , واللّه العالم .

سوال 1752 :

اگر يک يک بار براى چيزى نذر کرد , سپس براى همان کار , پس از برآورده شدن نذر بار ديگر نذر کند , بايد به کدام يک عمل کند ؟

جواب :

بايد به هر دو عمل کند , واللّه العالم .

سوال 1753 :

اگر کسى نذر کرده , لکن نمى داند چه مقدار است ,تکليفش چيست ؟

جواب :

اگر امرش مردد بين اقل و اکثر است , مى تواند به اقل اکتفا کند .

واگر مردد بين متباينين است , بايد جمع بين محتملات بنمايد ,واللّه العالم .

سوال 1754 :

در مـسـاءلـه 2655 آمـده : اگر پدر يا مادر از عملى که نذرکرده منعش کنند , ظاهر اين اسـت کـه نـذرش منحل مى شود .

آيا منحل شدن به معناى فسخ است يا بايد مراعات نذر کرد وايا اگر راضى شوند وفاى به نذر واجب مى گردد ؟

جواب :

نذر منحل مى شود .

و رضايت بعدى وجوب وفا نمى آورد , گر چه در اين صورت اولى عمل به نذر است , واللّه العالم .

سوال 1755 :

اگر کسى نذر کرد و پيش از رسيدن وقت يا برآورده شدن آن , آيا مى تواند نذرش را به هم بزند يا نذرى که با اداى صيغه استقرار پيدا مى کند , آيا مى شود تغيير داد ؟

جواب :

نـذر صحيح قابل به هم زدن نيست , بلکه وفاى به آن لازم است ,هر چند زمان عمل هنوز نرسيده باشد , و قابل تغيير هم نيست ,واللّه العالم .

سوال 1756 :

کـسـى نـذر کرده که به صندوق مسجد پولى بريزد .

حال اگرنذرش قبول شد , مى تواند اثاثيه و لوازم مورد نياز براى همان مسجد بخرد ؟

جواب :

اگر نذر شرعى کرده همانطور که نذر کرده بايد در صندوق مسجد بريزد, واللّه العالم .

سوال 1757 :

اگر کسى نذر کرده قلک معينى را خود و ديگران با پول وجواهرات پر کند و به دست خود بـه حـرم حـضرت ابو الفضل العباس ـ عليه السلام ـ بسپارد اينک به اندازه هفتاد هزار تومان گرد آمده لکن از رفتن خود ماءيوس شده است , حکم آن را بيان فرماييد ؟

جواب :

چنانچه وقت نذر کردن قصد آن بود که وجوه جمع شده وطلاجات در ضريح مقدس انداخته شود , چـون امـر ضـرايح درعراق در دست ظالمين است , نذر صحيح نبوده و بهتر است آنچه که جمع شـده , صـرف اقـامه مجالس به نام باب الحوائج ( ع )در شب و روز تاسوعا ـ بى اطعام يا با اطعام ـ شـود الـبته بعض وجوه اگر از ديگران باشد اجازه آنها ملاحظه شود بهتر است وچنانچه موقع نذر کـردن قـصد آن داشت که در حرم باب الحوائج ( ع ) صرف کند , اقامه مجالس به طورى که ذکر شـد , به لحاظ عدم تمکن در حرم در ساير جاها متعين است , لازم به تذکر است , آن مقدار پول که خود در قلک ريخته آن مقدار را بايد تخميس کند ,واللّه العالم .

سوال 1758 :

در بـرابر علم عباس ( ع ) نذر شود , اگر فلان آرزويم برآورده شود , چيز معينى را به علم مى دهم , آيا اين گونه نذرجايز است ؟

جواب :

نذر کردن مالى براى علم مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1759 :

اگر کسى نذر کرد : هر گاه مشکلش حل شده روزى سه 3جزء قرآن بخواند , ولى اکنون کار او به گونه اى است که ممکن نيست , چه کند ؟

جواب :

اگر در حال نذر همين شغل را داشت , بايد به هر مقدارى که مى تواند تلاوت کند , و لو در ساعات فراغت از کار باشد .

و آن ايامى که نمى تواند با کار کردن تلاوت کند , مانعى ندارد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS