مکان نماز گزار

مکان نماز گزار

مکان نماز گزار

سوال 61 :

- همانطور که در رساله حضرت عالى موجود مى‌باشد در مکان غصبى نمى‌شود نماز خواند در جبهه که پيشروى مى‌کنند اين حکمش چگونه مى‌باشد؟

جواب:

- اشکال ندارد و مربوط به مسأله ذکر شده نيست.

استفتاءات، ج‌1، ص: 145

استفتاءات ج‌1 150 ج ..... ص : 150

سوال 62 :

- شخصى با خانواده‌اش در خانه‌اى که قسمتى از آن را اجاره داده و با پول آن امرار معاش مى‌کنند سکونت دارد، حالا متوجه شده که اين خانه از راه حرام تهيه شده؛ با توجه به اينکه اين خانه و وسائل آن از قبيل لباس، فرش و غيره غصبى مى‌باشد و اين شخص هم راه ديگرى براى امرار معاش ندارد، آيا مى‌شود از طرف حکومت اسلامى اين خانه به آنها بخشيده شود؟ ضمنا تکليف نمازهايى که تا کنون با لباس غصبى و در مکان غصبى خوانده شده چيست؟

جواب:

- اگر يقين دارد که لباس و منزل با مال حرام تهيه شده، نبايد در آن تصرف کند و نمازهايى که با علم و عمد در آن بخواند باطل است و نسبت به نمازهاى سابق اگر علم و عمد نداشته، صحيح است.

سوال 63 :

- در جبهه، ما نماز خانه‌اى احداث کرده‌ايم که داخل منزل مردم است و فرش و جانماز و قرآن و غيره را از مسجدى که نزديک آن مى‌باشد، آورده‌ايم، آيا نماز خواندن در اين مکان اشکال دارد؟

جواب:

- اگر ضرورت بوده، نماز صحيح است.

سوال 64 :

- قطعه زمين بزرگى را سازمان اراضى شهرى، به صاحبانش اعلام کرده که تمام اين زمين را به متراژ مهندسى (مترى 6 تومان) از آنها مى‌خرد، پس از گفت و شنود، سازمان خيابان و کوچه را از اصل زمين خارج کرده و قيمت ما بقى زمين را از قرار مترى 6 تومان به آنها پرداخت کرده ولى حالا که اين زمينها به افراد واگذار شده و آنها هم خانه ساخته‌اند؛ صاحبان اراضى مى‌گويند که ما راضى نيستيم؛ بنابراين بفرماييد سکونت و خواندن نماز در اين‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 146

خانه‌ها چگونه است؟

جواب:

- اگر مالک شرعى دارد، تصرف شما در آن بايد با رضايت او باشد و بدون رضايت، حکم غصب را دارد و چنانچه احتمال دهيد که روى موازين شرعى به شما داده شده مى‌توانيد در آن تصرف کنيد و نماز شما صحيح است.

سوال 65 :

- اينجانب در اوائل انقلاب، از روى ناچارى و فقر، مجبور شدم قطعه زمينى را تصرف کرده و در آن خانه‌اى بسازم، و تا کنون که نزديک به 3 سال از آن مى‌گذرد، صاحبى براى زمين پيدا نشده، از آنجا که ما از اين خانه به هيچ جاى ديگر نمى‌توانيم برويم خواهش مى‌کنيم که تکليف ما را از نظر خواندن نماز و انجام ديگر عبادات در اين خانه، روشن فرماييد.

جواب:

- اگر زمين موات بالأصل بوده و تصرف کرده‌ايد، با خانه سازى در آن، ملک شما شده و نماز شما در آن صحيح است.

سوال 66 :

- اگر کسى خانه‌اى را از ديگرى بخرد و اين خانه زمينش غصبى باشد ولى شخص خريدار تا مدتى اين مطلب را نداند، تکليف نمازهايى که خوانده چه مى‌شود؟

جواب:

- تصرفاتى که پيش از اطلاع از غصب انجام داده، اشکال ندارد ولى پس از اطلاع بايد از مالک شرعى رضايت بگيرد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 147

سوال 67 :

- حدود 2 سال قبل مادر اينجانب از دنيا رفت و تنها خانه مسکونى او را که ميراث وى بود، يکى از خواهرانم تصرّف نموده و از تحويل سهم الارث اينجانب (که نصف خانه است) به من و خواهر ديگرم خوددارى مى‌کند و من نيز شرعا راضى نيستم؛ خواهشمندم بفرماييد سکونت و خواندن نماز در اين خانه چه صورتى دارد؟

جواب:

- تصرف در مال مشترک، بدون رضايت شريک، غصب و حرام است و نماز در آن باطل است.

سوال 68 :

- استفاده از جنگل براى روستائيان ساکن اطراف که به صورت قاچاق و دور از چشم مسؤولين انجام مى‌گيرد، چه حکمى دارد؟ آيا در ساختمانى که از اين چوبهاى قاچاق در ساختن آن استفاده شده، مى‌شود نماز خواند؟

جواب:

- جايز نيست ولى اگر مکان نماز مباح باشد، نماز صحيح است.

سوال 69 :

- نماز خواندن در بانکها و ادارات و امثال آن و مدارس که اغلب وضعيت ملکى آنها معلوم نيست چه صورتى دارد؟

جواب:

- اگر علم به غصب بودن محل ندارند اشکال ندارد.

سوال 70 :

- اينجانب براى کار به يکى از کشورهاى خارج رفتم و پس از مدتى کار کردن، پول حاصل از آن را به صورت غير قانونى (که تقريبا چند برابر قيمت دولتى و رسمى آن است) تبديل به پول ايران کردم و از اين پول خانه‌اى خريدم، لطفا بفرماييد اينگونه پولها حرام است يا حلال و نماز خواندن در اين خانه صحيح است يا نه؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 148

جواب:

- تخلّف از مقررات دولت اسلامى جايز نيست اگر چه نماز در خانه ذکر شده صحيح است.

سوال 71 :

- نظر امام را در مورد اقامه نماز جماعت به منظور تشويق دانش آموزان در مدرسه‌اى که نزديک به دوازده سال پيش قبرستان وقفى بوده است اعلام فرمائيد؟

جواب:

- کسى که يقين نداشته باشد که مکان نمازش غصب است نماز او صحيح است و تحقيق لازم نيست.

سوال 72 :

- به استحضار مى‌رساند قبرستانى که احياء بوده و در زمان رژيم طاغوت در داخل شهر به وسيله شهر دارى غصب و تبديل به فضاى سبز و خيابان و قسمتى نيز ساختمان گرديده است و حدود يازده سال از عمر اين ساختمان که محل استقرار فرماندارى مى‌باشد مى‌گذرد.

آيا اقامه نماز در آن جايز مى‌باشد؟

جواب:

- در صورتى که وقف بودن قبرستان محرز نباشد و ملک کسى نباشد تصرفات و نماز در آن مانع ندارد.

سوال 73 :

- شخصى قبلا نزول پول مى‌گرفت و آنطور که خودش اظهار مى‌دارد: قبل از رفتن به مکه توبه نموده و پس از برگشتن، مسجد را با همان پول بنا نهاده، آيا نماز خواندن و عزا دارى در همان مسجد اشکال دارد يا نه؟

جواب:

- مانع ندارد، مگر آنکه معلوم باشد در محلّى که در نماز يا عزا دارى مورد تصرف است، مال حرام موجود است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 149

سوال 74 :

- يکى از افراد کليمى در درمانگاهى براى نماز خانه پولى پرداخته‌اند، استفاده از اين پول جايز است يا خير؟

جواب:

- استفاده از پول او براى اين امر اشکال ندارد.

سوال 75 :

- کسى است که از ابتداء تا کنون خمس نداده، آيا مى‌شود به خانه او وارد شد و روى فرش منزلش نماز خواند و از غذاى او استفاده کرد و آيا غسل‌هاى او صحيح است؟

جواب:

- اگر يقين به بودن خمس در منزل و فرش نباشد، تصرف و نماز در آن مانع ندارد و اگر آب مباح باشد، غسل صحيح است.

سوال 76 :

- وقتى مکان نماز گزار پاک نيست، آيا مى‌توان چيزى مانند چادر روى آن پهن کرده و بر روى چادر نماز خواند؟

جواب:

- اشکال ندارد.

سوال 77 :

- گاهى اوقات هنگام بر گزارى نماز جمعه يا جماعت، بعضى از برادران براى زير انداز خود از روزنامه استفاده مى‌کنند با توجه به اين که در زمان حاضر در بيشتر روزنامه‌هاى کشور، اسامى خدا و پيامبر و ائمه وجود دارد، آيا نماز اين افراد صحيح است يا نه؟ و آيا ما مى‌توانيم به آنها تذکر بدهيم؟

جواب:

- تا يقين به هتک و بى احترامى نداشته باشند، نمازشان اشکال ندارد و بر ديگران لازم نيست به آنها بگويند.

استفتاءات، ج‌1، ص: 150

سوال 78 :

- از قديم در مساجد حائلى مثل پرده بين زنان و مردان بوده، و اکنون عده‌اى مى‌گويند پرده و ديوار بين زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظه کردن لزوم ندارد، نظر امام در اين باره چيست؟

جواب:

- در صورتى که مفسده‌اى نيست پرده لزوم ندارد. بلى در نماز، احتياط مستحب آن است که زن عقب‌تر از مرد باشد. مگر در صورتى که بين آنها حائلى مثل پرده باشد.

سوال 79 :

- در رساله آن جناب، نقاشى و تصوير در مساجد به احتياط واجب منع شده است، آيا اين منع شامل عکس هم مى‌شود يا نه؟

جواب:

- شامل نيست.

سوال 80 :

- امروزه در بعضى از مساجد و يا مکانهايى که نماز جمعه اقامه مى‌شود، عکسها و پوسترهايى روبروى نماز گزاران نصب مى‌شود، آيا نماز خواندن در اين مکانها اشکال دارد؟

جواب:

- نماز صحيح است، هر چند در مقابل نماز گزار بودن آن کراهت دارد و کراهت رفع مى‌شود به اينکه روى آن را به وسيله‌اى بپوشانند.

سوال 81 :

- آيا در مقابل نماز گزار عکس مکه حرام است يا نه؟، چرا؟ و عکسهاى غير از عکس مکه چطور؟

جواب:

- حرام نيست و اگر تصوير ذى روح باشد مکروه است.

استفتاءات ج‌1 157 س 110 ..... ص : 157

استفتاءات، ج‌1، ص: 151

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مکان نماز گزار

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS