مساجد

مساجد

مساجد

سوال 2051 :

وصـيت شده نسل اندر نسل که عوائد زمينهاى موقوفه نصف مال کسى که زمين را کشت مى کند , باشد و نصف ديگرجهت روضه خوانى و خرج امام جماعت و مسجد معين شده لکن مسجد خرابه است کسى نمى آيد در اين صورت چه بايدکرد ؟

جواب :

در صورتى که با خرج عوائد ـ و لو عوايد چند سال ـ در تعميرمسجد مذکور , مردم اجتماع کرده و جـمـاعـت بـرپا و اقامه مجلس روضه امکان پيدا مى کند بايد در تعمير مسجد مذکور صرف شود و چنانچه امکان تعمير با عوائد مذکور نيست در مسجدديگر صرف شود و متولى در اقامه جماعت و روضه بر حسب وقف مصرف نمايد , واللّه االعالم .

سوال 2052 :

مـبلغى حدود چهار ميليون ريال بنام فعاليتهاى قرآنى کانون جمع آورى گرديده و به اين اميد که در آينده بتوان ازايوان مسجد براى کلاسهاى قرآن و احکام استفاده نمود صرف تکميل اين مـکـان شـده اسـت و حال بعد از تکميل ساختمان ايوان مسجد بواسطه بى اطلاعى بعضى افراد از اهـداف چنين امورى از فعاليت برادران و خواهران در اين مکان جلوگيرى مى شود صورت شرعى اسـتـفـاده از مـکـان فـوق بـا تـوجـه بـه مـواردبـالا و بدون جلب نظر عزيزان شرکت کننده در برنامه هاى کانون چگونه مى باشد ؟

جواب :

تعليم قرآن در مسجد در صورتى که مزاحم با نمازگزاران نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2053 :

با مال امام ـ عليه السلام ـ مى شود مسجد ساخت يا تعميرکرد ؟

جواب :

نـمى شود , مگر اين که در موردى تبليغ دين موقوف به آن باشد .

و مال ديگرى از زکات و تبرعات نباشد که در اين صورت با اخذاجازه از مرجع تقليد به مقدارى که اجازه مى دهد مانعى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 2054 :

آيا برپا کردن مجلس ترحيم , تعزيه و شام غريبان , جايزاست ؟

جواب :

اگر با نماز نمازگزاران مزاحمتى نداشته باشد , مانعى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 2055 :

آيـا بـانويى بدون اجازه و رضايت همسرش که مؤمن ومتدين مى باشد مى تواند در مسجد فـعـالـيـت نمايد , به طورى که کلا امورات يک مسجد را به دست گيرد و اين کار او موجب ايجاد اختلاف در بين اعضاى خانواده شود ؟

جواب :

تصدى توليت امور مسجد براى شخصى معين يا به تعيين واقف در ضمن وقف مى شود يا به تعيين حاکم پس از وقف وتصدى زن اگر موجب تقويت حقوق شوهر شود جايز نيست ,واللّه العالم .

سوال 2056 :

بـنايى را به نام مسجد در چهار ديوارش تابه سقف بالابرده اند .

پيش از پايان ساختمان , از ادامـه آن دسـت کـشـيـده انـد ,از ايـن رو بـه مـحـل گذر عموم بدل گشته .

حال , اگر واقف خـاص نـداشته و صيغه وقف خوانده نشده و زمين هم از اراضى عمومى بوده .

البته به نام مسجد , برخى در آن نماز خوانده اند.ايا مسجد شده يا فقط بايد واقف خاص داشته و صيغه جارى شده باشد و به نام مسجد هم به متوليان داده شده باشد ؟

جواب :

چـنانچه زمين , موات بالاصل بوده و احيا شده به قصد مسجد ولو اين که فقط تا به سفق بالا برده شـده وسـقـف ان پوشيده نشده چه نماز بخوانند چه نخوانند چه صيغه بخوانند يانخوانند , در هر صـورت مـسجد شده است .

و تا از عنوان مسجدبودن خارج نشده ـ به طورى که به صورت زمين خالى برگردد آمسجد است , واللّه العالم .

سوال 2057 :

ايـوان مـسـجـد را مـى توان گفت که به خواهران اختصاص دارد ؟

نيز اگر ايوان از داخل شبستان احداث شود , آياخواهرانى که عذر شرعى دارند , مى توانند در ايوان توقف نمايند ؟

جواب :

اگر ثابت نشود که ايوان جزء مسجد است , زن حائض و مانند آن مى تواند در آن توقف کند .

و اگر از مسجد بوده , نمى تواند در آن توقف نمايد .

اگر جايى غير از مسجد را براى خواهران وقف کنند , اختصاص به آنها پيدا مى کند , ولى مسجد اختصاص به زنان يا مردان ندارد , واللّه العالم .

2058 ـ مـسـجـد و حسينيه اى که وقفى است , و بازسازى شده ,مصالح باقى مانده را مى توان در حسينيه و مسجدى ديگر به کار برد ؟

جواب :

مى شود در مسجد يا حسينيه ديگر صرف کرد , واللّه العالم .

سوال 2059 :

پـايگاه مقاومت براى امنيت مردم و منطقه , فعاليت خودرا در مسجد متمرکز ساخته , در حالى که سازنده مسجد راضى نيست ؟

جواب :

در مـسـجـد کارى که مزاحمت با نمازگزاران باشد , نبايد انجام بگيرد .

و اگر مزاحمتى نيست , مـانـعى ندارد .

و انتفاع از مرافق مسجد بايد به صلاحديد متولى شرعى مسجد صورت بگيرد , والا جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2060 :

کسى مقدارى از مخارج عزادارى را خود پذيرفته و وقف کرده , آيا جايى که حسينيه نيست (وجود حسينيه مقدمه عزادارى است ), آيا مى توان آن را صرف ساختمان حسينيه کرد ؟

جواب :

چـنـانـچه در آن محل مکان مناسبى براى عزادارى مثل مسجد ياحسينيه بوده باشد , بايد درآمد موقوفه مزبور صرف درعزادارى در آن محل شود , واللّه العالم .

سوال 2061 :

در بـالاى مسجد کتابخانه اى ساخته شده که نردبان آن روى اصول معمارى نبوده , از اين رو بـى آن کـه از چـگـونـگـى شـرعى آن آگاه باشيم , آن را فرو ريخته و به شکل درست بازسازى کـرده ايـم .

ايـنـک امـام جـمـاعـت مسجد مى فرمايند ازحاکم شرع اذن بگيريد , نظر شريف شما خواستاريم ؟

جواب :

اجـازه مـى دهم اصلاح کنيد , ولى چيزى از مسجد را که براى نمازخواندن وقف شده است , جايز نـيـسـت تـصـرف کـرده و در آن پـله ويا چيز ديگرى درست کنيد که مانع از نماز خواندن باشد , واللّه العالم .

سوال 2062 :

استفاده همسايگان مسجد از آب آن , هنگام ناچارى ياغير آن جايز است ؟

جواب :

در مـواقـع ضـرورت مـانـعى ندارد در غير ضرورت اگر ابتداى وقف مسجد , مردم از مسجد آب مى برده اند , تصرف به اندازه متعارف مانعى ندارد والا جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2063 :

در مسجد محله ما آب سردکنى است .

استفاده از آب آن در غير هنگام نماز , چگونه است ؟

جواب :

استعمال متعارف که مرسوم است مانعى ندارد .

در غير اين صورت جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 2064 :

در پـايـان بنايى , مسجد يا حسينيه , اندکى آجر يا مصالح بر جاى ماند , آيا مى توان آن را به کسى داد يا بايد فروخت وخرج آن کرد ؟

جواب :

اگر امکان دارد صرف مسجد يا حسينيه ديگر بکنند , والا باقى مانده مصالح از مسجد را نمى توان فروخت .

و اگر مصرفى ندارد , مردم مى توانند ببرند , واللّه العالم .

سوال 2065 :

آيا احکام مسجد بر حسينيه جارى است ؟

جواب :

احکام جارى نيست , واللّه العالم .

سوال 2066 :

قسمتى از شبستان مسجد را جهت کارهاى فرهنگى بطورمغازه در آورده اند آيا جايز است ؟

جواب :

چـنـانـچه براى کسانى که مى خواهند در مسجد نماز بخوانند آولو در رفت و آمد در بعضى اوقات مزاحمت داشته باشد جايزنيست , و اگر شبستان جزء مسجد باشد مطلقا جايز نيست .

واللّه العالم .

سوال 2067 :

آيا مصالح مسجد را مى توان فروخت مثل موزائيک ؟

جواب :

مـصـالـح مسجد را نمى شود فروخت بايد در مسجد و اگر مسجدممکن نشد در حسينيه مصرف کنند , واللّه العالم .

سوال 2068 :

بعضى از مساجد دربهاى خود را در غير وقت نمازمى بندند , حکم آن چيست ؟

جواب :

اگر حفظ شؤون مسجد و يا حفظ اموال آن متوقف بر آن باشدمانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2069 :

بـنـابـر نـظـر مبارک حضرت عالى مبنى بر طهارت کفار کتابى ,رفتن انها به مساجد چه حکمى دارد ؟

جواب :

جايز نيست , مگر اين که مصلحتى اهم اقتضا کند , واللّه العالم .

سوال 2070 :

بـرگـزارى برخ بزرگداشت ها و جشن هاى مذهبى يا ملى مثل سال روز انقلاب اسلامى يا تـولـد اولياى خدا که مردم بافراخوان عمومى از بچه ها و بزرگترها گرفته تا همه مردم ,نقالان و مـديـحـه خـوانـان نيز با خواندن موجب شده سرور وگاهى نيز خردسالان براى ابراز شادى کف مى زنند , آيا اين گونه گردهم آيى ها در مسجد جايز است ؟

اگر هم گناهى درپس داشته باشد , متوجه کيست ؟

جواب :

اقامه اين مجالس در مساجد مانعى ندارد .

و لکن کارهايى که وهن بر مسجد حساب مى شود , مثل دسـت زدن و بـعـضـى ازنمايشهاى متعارف ترک شود و به جاى آن از مثل صلوات وتکبير و تکرار مـدايح استفاده شود , و بايد از بچه هايى که طهارت و نجاست را مراعات نمى کنند و با بود آنها در مسجدمسجد در معرض تنجيس قرار مى گيرد و يا شئوونات مسجد رارعايت نمى کنند , مثل اين که در مسجد بازى مى کنند , به قدرامکان و به طور ملاطفت جلوگيرى شود , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS