غسل دادن مصدومین و مجروحین

غسل دادن مصدومین و مجروحین

غسل دادن مصدومين و مجروحين

سوال 208 :

شخصى در اثر حادثه رانندگى فوت شده و براى غسل خون بدنش به هيچ وجه قطع نمى شود، وظيفه چيست؟

جواب :

در صورت امکان صبر کنند تا خون قطع شود و گرنه جاهايى را که خون مى آيد به وسيله چسب يا چيز ديگرى مسدود کنند و جلوى خون را بگيرند و غسل دهند و اگر ممکن نشد به همان حال با آب جارى و يا کر غسل دهند. به اين طريق که آب سدر و کافور را در ظرفى بريزند و آب لوله را که در حکم جارى است بوسيله شلنگ به آن ظرف متصل کنند و به بدن ميت بريزند و غسل دهند، يا مقدارى سدر و کافور در آب بريزند به مقدارى که آب مضاف نشود و آب سدر و آب کافور به او صدق کند و ميت را داخل آن فرو ببرند و به ترتيب غسل دهند ـ همانگونه که در توضيح المسائل ذکر شده ـ و احتياط اين است که پس از غسل مواضع تيمم را خشک کنند و تيمم هم بدهند.

سوال 209 :

جسدى در اثر حادثه اى مجروح شده، نه با چسب و نه با گچ و نه به وسيله ديگرى مى توان جلوى خون را گرفت، آيا چنين جسدى را در کيسه پلاستيکى بگذاريم و از روى پلاستيک، لنگ و پيراهن و سراسرى را بپوشانيم صحيح است؟ چون بدون پلاستيک کفن هرمقدار باشد، خونى مى شود.

جواب :

در صورتى که به غير از اين نحو ممکن نيست، همان کار را پس از غسل يا تيمم انجام دهيد.

سوال 210 :

شخصى در اثر تصادف به کلّى سر و سينه و شکم او از بين رفته، وظيفه چيست؟

جواب :

هر قسمتى که استخوان در او باشد، آن را غسل دهند و در پارچه اى بپيچند و دفن کنند و اگر سينه باشد که قلب در آن موجود باشد علاوه بر غسل و

(صفحه72)

کفن، نماز هم بر آن بخوانند.

سوال 211 :

شخصى در يک حادثه رانندگى کشته شده و سر او از بين رفته و تمام بدنش له شده، او را در کيسه اى گذاشته اند، اکنون وظيفه نسبت به غسل او چيست؟

جواب :

اگر غسل دادن او موجب تفرق و متلاشى شدن اعضا نمى شود، او را غسل دهند و در غير اين صورت اگر دستهاى او هست، دستها را تيمم بدهند و اگر سر و دستها قابل غسل و تيمم نيست، غسل و تيمم هردو ساقط است، با همان کيسه نماز بخوانند و دفن کنند.

سوال 212 :

شخصى در آب خفه شده و مدتى در آب مانده و بدنش متورم شده، در رابطه با غسلش چه بايد کرد؟

جواب :

اگر با غسل دادن، اعضاى ميت متفرق و پراکنده نمى شود، غسل دهند و اگر متفرق مى شود تيمم دهند.

سوال 213 :

جنينى را که بيش از چهار ماه داشته به ناچار قطعه قطعه کرده اند و از رحم خارج کرده اند، وظيفه چيست؟

جواب :

قطعاتى که استخوان ندارد، به همان صورت در پارچه اى بپيچيد و دفن کنيد ولى قطعاتى که استخوان دارد و سينه و قلب در آنها است غسل دهيد و کفن کنيد و دفن کنيد.

سوال 214 :

جنازه اى را کالبد شکافى کرده اند، پس از آن بدن را دوخته اند، مقدارى از پوست مخفى و دوخته شده، بطورى که آب به تمام پوست نمى رسد، چه بايد کرد؟

جواب :

در فرض سوال ميت را به همان نحو که هست غسل دهند و احتياطاً تيمم هم بدهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS