عدول نیّت

عدول نیّت

عدول نيّت

سوال 1 :

در کداميک از موارد ذيل عدول جايز است :

الف - از فريضه به فريضه

ب - از نافله به نافله

جواب :

از فريضه به نافله

د - از نافله به فريضه

جواب :

دو مورد از موارد جواز عدول، از فريضه به فريضه بيان مى‌شود که براى ساير موارد بايد به کتب مفصّل مراجعه و يا اين که سوال نمائيد تا پاسخ دهيم :

1 - در نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء که از عصر به ظهر و از عشاء به مغرب مى‌تواند عدول کند، در صورتى که فراموش کرده و وارد در نماز عصر يا عشاء شده و در زمانى که مى‌خواهد به مغرب عدول کند، در صورتى است که به رکوع رکعت چهارّم نرسيده باشد .

2 - در صورتى که نماز قضا مى‌خواند و سهواً وارد نماز بعدى شده، مى‌تواند عدول به نماز سابق نمايد، مثلاً قضاى نماز ظهر مى‌خواند، بعد يادش مى‌آيد که نماز صبح را قضا نکرده، در اين صورت اگر به رکوع رکعت سوّم نرسيده، مى‌تواند به صبح عدول کند، قابل ذکر است که عدول از سابقه به لاحقه جايز نيست .

3 - عدول از نافله به نافله جايز نيست، هم چنين عدول از نافله به فريضه جايز نمى‌باشد، امّا عدول از فريضه به نافله در جائى جايز است که، انسان شروع به فريضه نموده و نماز جماعتى بر پا شود، مى‌تواند به نافله عدول کند و نماز جماعت را درک نمايد .

سوال 2 :

شخصى مشغول نماز واجب است، در بين نماز، امام جماعت مى‌آيد آيا مى‌تواند نيت را به قضا برگرداند و نماز را تمام کند، يا خير ؟

جواب :

اشکالى ندارد، عدول جايز است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS