شهریّه طلّاب‌

شهریّه طلّاب‌

شهريّه طلّاب‌

سوال 135 :

- شخصى که مشغول جامع المقدّمات بوده چند صفحه‌اى از شرح لمعه و معالم را درس گرفته و در امتحانات نيز قبول شده است و الآن شهريّه رتبه أوّل را مى‌گيرد آيا شهريّه‌اى که او مى‌گيرد إشکال دارد يا نه؟

جواب:

- اگر خلاف مقرّرات دفتر شهريّه است إشکال دارد.

سوال 136 :

- طلبه‌اى در أثر تحصيل علوم دينى به مرض صداع و ضعف اعصاب گرفتار شده، در معالجه آن زحمت زياد کشيده أمّا فائده‌اى نبخشيده، لذا در تحصيل به طور معمول نمى‌تواند کوشش نمايد، يک هفته درس مى‌خواند و هفته ديگر مشغول مداوى مى‌باشد و يا از شدّت درد قادر به مطالعه نيست، خلاصه به مقدار قدرت خود زحمت مى‌کشد، او به غير از شهريّه راه درآمد ديگرى هم ندارد تا امرار معاش نمايد، آيا شهريّه گرفتن براى او جائز است يا خير؟

جواب:

- در فرض مذکور جائز است.

سوال 137 :

- طلبه‌اى مدّت دوازده سال در قم و مشهد به تحصيل اشتغال داشته و الآن مشغول خواندن سطوح عاليه (کفايتين) مى‌باشد، در سال حدود شش ماه به تحصيل و مطالعه ادامه مى‌دهد، در بقيّه سال براى تبليغ به مناطق مختلف مى‌رود، مدّتى هم- براى رسيدگى به امور خانواده و زندگى- در خارج از حوزه علميّه مى‌باشد (بيشتر در أيّام تعطيل) هيچ‌گونه شغل و درآمد ديگرى‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 613

ندارد، ملبّس به لباس نيز مى‌باشد، آيا در صورتى که مدّتى از سال را در درس شرکت نکند گرفتن شهريّه حوزه براى او حلال است؟

جواب:

- تابع مقرّرات دفتر شهريّه است.

سوال 138 :

- لطفا نظر خود را راجع به خريد تلويزيون از پول شهريّه و تبليغ و پولى که مخلوط از دو وجه مذکور مى‌باشد بيان فرمائيد؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 139 :

- طلبه‌اى با يکى از ارگانهاى انقلاب اسلامى به قصد خدمت همکارى مى‌کند و پول مختصرى به او مى‌دهند، يک قسمت از وقت خود را نيز صرف خواندن درس مذهبى، نماز جماعت و تبليغات اسلامى مى‌نمايد و شهريّه هم مى‌گيرد، روى هم رفته اين دو درآمد زندگى او را با قناعت و صرفه جوئى تأمين مى‌نمايد. آيا گرفتن شهريّه إشکال شرعى دارد يا نه؟

جواب:

- مربوط به مقرّرات دفتر شهريّه است، و اگر احتياج ندارد نگيرد.

سوال 140 :

- آيا بعضى از طلّاب که در إداره آموزش و پرورش استخدام مى‌شوند و حقوق مى‌گيرند مى‌توانند شهريّه بگيرند؟

جواب:

- بستگى به مقرّرات دفتر شهريّه دارد.

سوال 141 :

- چنانچه فردى از مزاياى حوزه علميّه که شامل حجره و شهريّه مى‌باشد استفاده کند، أمّا قصد طلبه شدن نداشته باشد، بلکه بخواهد ادبيّات عرب را فرا بگيرد و سپس مثلا آموزگار شود، آيا إشکال شرعى دارد؟

استفتاءات، ج‌3، ص: 614

جواب:

: استفاده از شهريّه تابع مقرّرات دفتر شهريّه و استفاده از حجره مدرسه تابع مقرّرات وقف مدرسه و نظر متولّى شرعى است.

سوال 142 :

- اينجانب در سال تحصيلى جارى به کفايه مشغولم، سال گذشته در امتحان رتبه سوّم شرکت کردم، ممتحن از کفايه و مکاسب جائى را معيّن کرد که من نخوانده بودم، أمّا مطالعه کردم و امتحان دادم و قبول شدم و هم اکنون شهريّه رتبه سوّم را مى‌گيرم، ليکن الآن برايم شکّ حاصل شده که شهريه رتبه سوّم (با آنکه من کفايه را بجز چند درس بيشتر نخوانده بودم) براى من حلال است يا نه؟

جواب:

- مخالفت مقرّرات امتحان حوزه علميّه و دفتر شهريّه جائز نيست.

سوال 143 :

- من يکى از طلّاب پاکستانى هستم که در حوزه علميّه قم مشغول تحصيل مى‌باشم؛ مدّتى پيش در پاکستان عقد خواندم ولى هنوز ازدواج نکرده‌ام، عيالم نيز در پاکستان است آيا مى‌توانم شهريّه معيل بگيرم؟

جواب:

- موکول است به مقرّرات دفتر شهريّه.

سوال 144 :

- برخى از طلّاب در کنار درس کارهاى ديگرى- چون منبر و إقامه جماعت- انجام مى‌دهند، در نتيجه آنچنان که بايد نمى‌توانند به درس توجّه کنند، آيا گرفتن شهريّه براى آنها إشکال دارد؟

آيا طلّابى که در انجام وظائف خود تقصير مى‌کنند مديون حضرت ولىّ عصر عليه السّلام مى‌باشند؟ يا فرداى قيامت طلبکارشان مردم هستند؟

استفتاءات، ج‌3، ص: 615

استفتاءات ج‌3 620 جلسه دعاى کميل ..... ص : 620

جواب:

: کسانى که در حوزات علميّه متصدّى مشاغل حوزه يا سائر خدمات دينى و مذهبى هستند إشکال ندارد از راتب معتمد* استفاده کنند، و در مورد عدم استحقاق، مديون ولىّ أمر سهم مبارک هستند.

سوال 145 :

- آيا مى‌توان شهريّه را در مستحبّات (مثل عقيقه براى فرزند، کمک مالى به أرحام، قرض دادن و رفتن به زيارت معصومين عليهم السّلام) مصرف کرد؟ و به طور کلّى مصارف شهريّه چه چيزهائى مى‌تواند باشد؟

جواب:

- آنچه که بحسب متعارف از شؤون زندگى طالب علوم دينى شمرده مى‌شود، صرف شهريّه در آن مجاز است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS